Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kromme rechters?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bozeroonie

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 17:29    Onderwerp: kromme rechters? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een beetje aan het brainstormen met betrekking tot het onderwerp rechtsmiddelen uit Sv.
Wanneer een rechter in eerste aanleg uitspraak doet staan hiertegen rechtsmiddelen open zoals verzet, hoger beroep, cassatie e.d.
Nu vraag ik mij echter af, een rechter die uitspraak doet in eerste aanleg en die vervolgens wordt “gecorrigeerd” in bijvoorbeeld hoger beroep of cassatie, heeft die rechter nu iets “verkeerd” besloten.
Als ik het heel zwart wit bekijk is het mijns inziens zo dat zijn uitspraak niet klopt met wat er uiteindelijk besloten had moeten worden volgens de wet of jurisprudentie of wat dan ook.
Zou deze rechter dan moeten denken dat hij zijn werk niet goed gedaan heeft?

Vervolgens vraag ik mij dan af of dit ergens, of door iemand, wordt bijgehouden.
Met andere woorden; of het bekend is bij welke rechters/ rechtbanken er vaak uitspraken worden vernietigd en bij welke rechters of rechtbanken de uitspraak in eerste aanleg in stand blijft.
Misschien speelt dit totaal geen rol hoor, maar ik las toevallig van de week een artikel over een rechter die, na het oplezen van een aantal e-mail adressen, (piet @ gmail.com klaas @ hotmail.com), vroeg aan de officier van justitie wie “Ed” was (@!!) en bedacht me daarna dat er toch een niveauverschil is tussen rechters en of dit dan ook blijkt uit hun werk en/of ergens bijgehouden wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 21:09    Onderwerp: Re: kromme rechters? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie schreef:
Nu vraag ik mij echter af, een rechter die uitspraak doet in eerste aanleg en die vervolgens wordt “gecorrigeerd” in bijvoorbeeld hoger beroep of cassatie, heeft die rechter nu iets “verkeerd” besloten.

Juridisch gezien heeft die rechter in ieder geval niets onrechtmatigs of iets dergelijks gedaan.

Quote:
Als ik het heel zwart wit bekijk is het mijns inziens zo dat zijn uitspraak niet klopt met wat er uiteindelijk besloten had moeten worden volgens de wet of jurisprudentie of wat dan ook.

Dat hoeft niet het geval te zijn. Het Hof kan bijvoorbeeld op grond van nieuw bewijsmateriaal anders hebben besloten.

Quote:
Zou deze rechter dan moeten denken dat hij zijn werk niet goed gedaan heeft?

Soms misschien wel, maar dus lang niet altijd.
Zoals gezegd kan er sprake zijn van nieuw bewijsmateriaal. Andere reden voor een ander oordeel:
- het Hof heeft de feiten anders gewogen en had nog twijfel waar de rechtbank die niet had, of andersom. Je kunt niet zeggen dat de rechtbank dan anders "had moeten" besluiten.
- het Hof heeft een bepaalde rechtsvraag anders uitgelegd dan de rechtbank, maar voor zowel de uitleg van het Hof als die van de rechtbank valt iets te zeggen. De rechtbank mag zelf een oordeel vormen over wat rechtens heeft te gelden (al is het wel prettig als de rechtbank, maar ook het Hof, daarbij voldoende acht slaat op de bestaande jurisprudentie).

Hoger beroep zit ingebakken in ons strafprocesrecht, en daarmee ook de mogelijkheid van van elkaar afwijkende oordelen van rechtbank en Hof.

Quote:
Misschien speelt dit totaal geen rol hoor, maar ik las toevallig van de week een artikel over een rechter die, na het oplezen van een aantal e-mail adressen, (piet @ gmail.com klaas @ hotmail.com), vroeg aan de officier van justitie wie “Ed” was (@!!) en bedacht me daarna dat er toch een niveauverschil is tussen rechters en of dit dan ook blijkt uit hun werk en/of ergens bijgehouden wordt.

Intern houden rechtbanken vast wel beoordelingsgesprekken, ook met het oog op promotietrajecten. Maar dat zal in ieder geval niet openbaar worden gemaakt.

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie, even een zijdelingse opmerking. Je noemt als rechtsmiddel onder andere verzet. Dit rechtsmiddel is echter al geruime tijd geleden verdwenen. Er is wel een nieuwe vorm van verzet voor teruggekomen. Namelijk, het in verzet gaan tegen een opgelegde bestuurlijke strafbeschikking. Ook dit mag je en rechtsmiddel noemen, zoals prof. Borgers ooit heeft gezegd. Maar ik vermoed dat je dit artikel aangaande verzet, niet bedoelde.
Lexus

Leeftijd: 65

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie, even een zijdelingse opmerking. Je noemt als rechtsmiddel onder andere verzet. Dit rechtsmiddel is echter al geruime tijd geleden verdwenen. Er is wel een nieuwe vorm van verzet voor teruggekomen. Namelijk, het in verzet gaan tegen een opgelegde bestuurlijke strafbeschikking. Ook dit mag je en rechtsmiddel noemen, zoals prof. Borgers ooit heeft gezegd. Maar ik vermoed dat je dit artikel aangaande verzet, niet bedoelde.
Bozeroonie

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties!
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexus schreef:

Verzet is in ieder geval in het civiele recht nog steeds een rechtsmiddel. Een gedaagde die in een procedure niet verschijnt kan bij verstek worden veroordeeld. Tegen dit verstekvonnis kan de gedaagde in verzet (art. 143 Rv).
Hyzo

Leeftijd: 35
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me toch ook niet alleen bij een bestuurlijke strafbeschikking (Mulder?) ook bij overtredingen uit het WvSr en de APV kan je verzet indienen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Lijkt me toch ook niet alleen bij een bestuurlijke strafbeschikking (Mulder?) ook bij overtredingen uit het WvSr en de APV kan je verzet indienen.

Lexus heeft het volgens mij ook over strafbeschikkingen op basis van de Wet OM-afdoening. Die zijn in zekere zin ook "bestuurlijk" en worden vaak ook zo genoemd, alleen is de Awb er niet op van toepassing.

Bij Mulderzaken is geen verzet mogelijk maar administratief beroep.

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overtredingen en sommige misdrijven tot 6 jaar vallen toch ook onder de wet OM-afdoening, en dat lijkt me toch allen niet bestuurlijk? Maar gewoon strafrechtelijk.
Enige bestuurlijke boete die ik me kan bedenken is wet Mulder.
APV is ook strafrecht.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Overtredingen en sommige misdrijven tot 6 jaar vallen toch ook onder de wet OM-afdoening, en dat lijkt me toch allen niet bestuurlijk?

Die strafbeschikkingen zijn "bestuurlijk" omdat ze door het "bestuur" worden opgelegd (en dus niet door de rechterlijke macht).

Zoals ik al schreef, beschikkingen onder de Wet OM-afdoening worden vaak "bestuurlijke strafbeschikkingen" genoemd.

Bestuurlijke strafbeschikking

Hyzo schreef:
Enige bestuurlijke boete die ik me kan bedenken is wet Mulder.

Er zijn heel veel meer bestuurlijke boetes (niet te verwarren met strafbeschikkingen). De Awb heeft er tegenwoordig een speciale afdeling voor.

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Die strafbeschikkingen zijn "bestuurlijk" omdat ze door het "bestuur" worden opgelegd (en dus niet door de rechterlijke macht).

Ja, dat snap ik omdat ze door een bestuurlijke instantie worden opgelegd zoals door de gemeente en waterschappen (boa's?).

Maar wet Mulder bestraft een gedraging en (daarmee bedoelde ik dat ze niet dienen om de Awb te handhaven) zijn opgenomen onder Bestuursrecht. De andere bestuurlijke boetes (dwangsom?) kende ik wel.

En dan heb je alle overige strafbeschikkingen en die vallen, lijkt mij, onder het strafrecht? En daarmee kan toch niet meer gesproken worden van een bestuurlijke boete? Of hangt het er dan van af wie de boete oplegt een BOA of een verbalisant, ongeacht of het een overtreding is uit het WvSr?
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Maar wet Mulder bestraft een gedraging en (daarmee bedoelde ik dat ze niet dienen om de Awb te handhaven) zijn opgenomen onder Bestuursrecht. De andere bestuurlijke boetes (dwangsom?) kende ik wel.

En dan heb je alle overige strafbeschikkingen en die vallen, lijkt mij, onder het strafrecht? En daarmee kan toch niet meer gesproken worden van een bestuurlijke boete? Of hangt het er dan van af wie de boete oplegt een BOA of een verbalisant, ongeacht of het een overtreding is uit het WvSr?

Ook als een bestuursorgaan een strafbeschikking oplegt is er geen sprake van een bestuurlijke boete. De term "bestuurlijke strafbeschikking" is verwarrend omdat het de suggestie wekt dat het onder het boeteregime van de Awb valt, maar dat is -- als ik het goed begrijp -- in geen enkel geval zo. Verzet tegen een bestuurlijke strafbeschikking wordt aangetekend bij het OM en leidt tot een rechtsgang bij de strafrechter.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
En dan heb je alle overige strafbeschikkingen en die vallen, lijkt mij, onder het strafrecht? En daarmee kan toch niet meer gesproken worden van een bestuurlijke boete?

Toch worden ze zo genoemd, en de reden daarvoor heb ik je al gegeven. Ik kan er niets aan doen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds