Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
flow
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 142
|
Geplaatst: do 23 aug 2012 18:37 Onderwerp: kosten huurder bij onderhoud na aanschrijving gemeente |
|
|
Een vriend van me is huurder van een woning die volgens een aanschrijving van de gemeente (last onder dwangsom) moet worden onderhouden (of gerenoveerd, ik weet niet wat de wettelijke term is en wat exact in de aanschrijving van de gemeente staat). Feit is dat de woning erg verpauperd is. Door het - tamelijk ingrijpende - onderhoud moet mijn kennis twee maanden uit het huis. De verhuurder neemt het standpunt in dat hij niet verplicht is ook maar iets aan de kosten van mijn kennis bij te dragen of voor een vervangende woning te zorgen en dat hij zelfs de mogelijkheid heeft, de huur op te zeggen als mijn kennis "moeilijk" gaat doen. Ook de sociale raadslieden zagen volgens mijn kennis geen grond voor een vervangende woning, verhuiskosten of iets dergelijks, met het argument dat het immers om een aanschrijving van de gemeente gaat.
Ik heb zelfs het gevoel dat dit volstrekte onzin is en dat er voor de verhuurder een verplichting bestaat voor het betalen van verhuis- en herinrichtingsvergoeding. Maar ik weet er het fijne niet van en word ook niet snel wijs uit de desbetreffende informatie op het internet.
Weet iemand wat de regels in casu zijn? Bestaat er een verplichting voor de verhuurder om mijn kennis tegemoet te komen in zijn kosten? _________________ pro proferentem |
|
|
|
 |
nick belane
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 aug 2012 20:35 Onderwerp: korte aanvulling door de hurende kennis zelf |
|
|
Het gaat inderdaad om een aanschrijving. Hij zegt dat volgens zijn advocaat ik geen recht heb op verhuiskosten en dat hij mij ook geen vervangende woonruimte hoeft aan te bieden. Omdat het om grootschalig onderhoud gaat (de hele straat wordt aangepakt) heb ik geen recht op wat voor vergoeding dan ook, zegt hij. Bovendien ben ik verplicht mee te werken.
Hij biedt mij desalniettemin aan voor de duur van de periode geen huur in rekening te brengen. Ook mag ik de gerenoveerde winkelruimte onder mijn huis (waarvan ik de verbouwingsoverlast al een maand ervaar) mijn huisraad opslaan. Van een jurist van het advocaten collectief, kreeg ik te horen, dat ik geen recht had op vervangende woonruimte en een vergoeding. En ik moest inderdaad meewerken (iets wat ik ook gewoon wil) Eigenlijk was het voorstel wat ie had gedaan zelfs erg fideel!
Na het onderhoud en eventuele (waarschijnlijk gesubsidieerde) renovaties (dubbel glas), stelt mijn huurbaas, zal de huur volgens het puntensysteem worden gehanteerd. Mijn huur is nu € 306,- en zal volgens hem tussen de € 500,- en € 550,- worden.
Wat zijn mijn rechten nu. Dat is de grote vraag. Het kan toch niet zo zijn, dat je niet gecompenseerd wordt voor verhuiskosten en ongemak?
En dat je bovendien, terwijl er voornamelijk sprake is van onderhoud (zodat mijn woning aan basale voorwaarden voldoet), opgezadeld wordt met bijna een verdubbeling van de huur? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|