|
|
| Auteur |
Bericht |
luctor et emergo
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 21:47 Onderwerp: kopen van een auto |
|
|
beste,
ik vroeg mij het volgende af. stel je koopt een auto van een particulier. achteraf blijkt dat het een gestolen auto betreft en je wilt het geld terugvorderen op de verkoper. wat nu als de verkoper ook de auto te goeder trouw heeft gekocht en hem doorverkocht zonder te weten dat de auto gestolen was. is het dan mogelijk om hem aansprakelijk te stellen?
thanks in advance.
groet |
|
|
|
|
 |
luctor et emergo
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 22:36 Onderwerp: |
|
|
| en ja, lucter moet luctor zijn.. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 4:32 Onderwerp: |
|
|
De verkoper heeft de auto niet rechtsgeldig geleverd, dus jij kunt de koopovereenkomst ontbinden en het betaalde geld terugvorderen. Dat hij zelf te goeder trouw was is daarbij van geen belang.
(Ik neem aan dat de verkoper de auto zelf ook van een particulier heeft gekocht. Zou hij de auto van een reguliere dealer hebben gekocht tegen een normale prijs, dan zou hij eigenaar zijn geworden, en dan zou jij ook eigenaar zijn geworden.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
luctor et emergo
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 16:49 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor je reactie. zal eens met een advocaat gaan praten over hoe nu verder. stel dat de verkoper in bijv. de bijstand zit. wat dan? blijft de vordering dan net zo lang liggen totdat hij over een vermogen beschikt?
thanks |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 19:25 Onderwerp: |
|
|
Wel de verjaring steeds tijdig stuiten (eens per iets minder dan 5 jaar). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
luctor et emergo
|
Geplaatst: ma 14 dec 2009 20:13 Onderwerp: |
|
|
tot slot, heeft het zin om een jurist/advocaat in te schakelen om een auto die in beslag is genomen (voor onderzoek) sneller terug te krijgen? of denk je dat dit vergeefse moeite is?
alvast bedankt. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 14 dec 2009 20:42 Onderwerp: |
|
|
Kan ik niet goed beoordelen. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
luctor et emergo
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 19:11 Onderwerp: |
|
|
toch bedankt bona fides!