Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

knderalimentatie besteden
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
geldpapa

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 12:08    Onderwerp: knderalimentatie besteden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de volgende vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord op kan vinden:
Ik betaal vrijwillig kinderalimentatie aan mijn kinderen, mijn ex vrouw beheerd dit maar geeft geen tekst en uitleg hoe dit bedrag besteed word. Naar mijn berekening gaat haar inkomen op aan een (zonder huursubsidie) particuliere huur waar de kinderen (pubers) samen op 1 kamer moeten. Verder onderhoud is dan van kinderbijslag en kinderalimentatie neem ik aan.
Het Lbio spreekt alleen maar van Innen / Berekenen / Betalingslichten en andere dreigende taal aan de betalende partijen. De controlerende plicht over het bestedingspatroon nemen ze niet op zich.

Hoe is dit wettelijk geregeld en wie controleerd of dit bedrag ook aan de kinderen besteed wordt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat controleert niemand. Wordt toch ook niet gedaan bij mensen die niet gescheiden zijn?
Meestal wordt bij het vaststellen van het bedrag uitgegaan van richtlijnen als inkomen tijdens huwelijk (de luxe die de kinderen gewend waren) en de leeftijd vd kinderen (zie rapport alimentatienormen, www.nvvr.org)
Jullie hebben het kennelijk samen geregeld. Vind jij dat je teveel betaalt? Krijg jij nog andere rekeningen waarvan je vindt dat zij die van de ali moet betalen?
Je kunt altijd naar een advocaat stappen om te laten narekenen of jullie afgesproken bedrag een beetje klopt.
Ruby

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, maar de vraag van deze papa schiet bij mij verkeerd.. Hoezo moeten partenr bij een relatie ook vertellen wat ze gedaan hebben voor de kinderen of vervalt het dan omdat het meer inzichtelijk is?

Als kinderen op 1 kamer slapen mag je minder betalen dan dat ze apart slapen? Of moeten ze ieder apart slapen omdat je genoeg aan KA betaalt?

Mag ze biefstuk kopen of is een bal gehakt ook toegstaan???

zucht mannen
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruby schreef:
Sorry, maar de vraag van deze papa schiet bij mij verkeerd..

Hou het dan ook bij jezelf, de dingen die jij afleidt uit zijn woorden zijn van jou en niet van hem of alle andere 'mannen'.
De vraag in zijn algemeenheid is volstrekt legitiem.
geldpapa

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geprobeerd mijn vraag in het " midden" te laten maar kan niet nalaten ea toe tevoegen.
Er zijn woningen met subsidie en meerdere kamers aangeboden maar waren onder haar stand...
De 2 pubers op 1 kamer zijn een meisje van 12 en een jongen van 14. De kinderen komen bij mij bijeten omdat ze honger hebben. De kinderen komen bij mij met vragen naar geld voor clubs, schoolreisjes ed. Ik betaal hier ook overal nog aan mee. Bij haar krijgen ze geen zakgeld.
3-4 vakanties per jaar (zonder kinderen) zijn nomaal daar. Bij navraag kom ik op max. 50% van het bedrag wat aan de kinderen besteed wordt.
geldpapa

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geprobeerd mijn vraag in het " midden" te laten maar kan niet nalaten ea toe tevoegen.
Er zijn woningen met subsidie en meerdere kamers aangeboden maar waren onder haar stand...
De 2 pubers op 1 kamer zijn een meisje van 12 en een jongen van 14. De kinderen komen bij mij bijeten omdat ze honger hebben. De kinderen komen bij mij met vragen naar geld voor clubs, schoolreisjes ed. Ik betaal hier ook overal nog aan mee. Bij haar krijgen ze geen zakgeld.
3-4 vakanties per jaar (zonder kinderen) zijn nomaal daar. Bij navraag kom ik op max. 50% van het bedrag wat aan de kinderen besteed wordt.
sietske1980

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt de ali officieel laten maken door deze bij de rechtbank in een beschikking te laten vastleggen. Het is de bedoeling dat zij alles betaalt met de ali, wat jij daarnaast allemaal betaalt, is eigenlijk nu ook een soort ali.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me voorstellen dat dit soort signalen van je kinderen je zorgen baren.
Heb je wel eens overwogen om te proberen zelf het leeuwedeel van de zorg voor je kinderen te krijgen, dat ze bij jou wonen etc.? Dit soort dingen gaan helaas vaak gepaard met onverkwikkelijke gerechtelijke procedures, maar aangezien de kinderen boven de 12 zijn zou dat het misschien wat makkelijker maken. Uiteraard is het verstandig daar eerst informatie over in te winnen bij de expert, en je dan af te vragen of het in het belang is van je kiddo's.
geldpapa

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michele, heb ik inderdaad overwogen en heb ook het nare vermoeden dat dit een beetje de bedoeling is, zij de ali en ik de kids grote deels. Geen van de kids wil betrokken worden in de feest en vakantie drang van haar.
Ik wil gewoon dat ze goed te eten krijgen en hun aandacht krijgen.

Het stoort me mateloos dat je als betalende partij behandeld word als een crimineel die overal de schuld van is. Het Lbio zaait haat met deze houding. Een absolute trap in je rug voor je co-ouderschap. Ze bedreigen je, beide partijen controleren zijn ze te laks voor. De ene partij bellen ze braaf elke maand, de andere partij sturen ze een dreigbrief. Hier zit een groot hiaat. Is het volgende station dan pas de kinderbescherming?

Nogmaals niemand kan mij zeggen hoe gecontroleerd moet worden of het bedrag ook aan de kids besteed wordt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen het bestedingspatroon van je ex kun je niet optreden. Het Lbio heeft daar ook helemaal niets mee te maken.

Als je vindt dat de moeder niet goed de kinderen zorgt, probeer dan voor elkaar te krijgen dat de kinderen aan jou worden toegewezen, of schakel de kinderbescherming in.

Het is onzin om het Lbio ergens de schuld van te geven. Kennelijk wil je niet of minder betalen, maar als jij minder zou betalen schieten je kinderen daar zeker niets mee op.

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het LBIO int de kinderalimentatie als jij gebreke blijft qua betaling. Niet meer en niet minder.
Als jij vindt dat dat bedrag te hoog is, kun je naar de rechter met een wijzigingsverzoek.

En nogmaals, kinderen die in een gezin leven met ouders die nog bij elkaar zijn, krijgen ook geen instantie op hun dak om te zien of de kinderbijslag wel aan de kinderen wordt besteed.

Als jij vindt dat zij het niet goed doet, probeer dan eerst de omgang uit te breiden en geef daarin het goede voorbeeld.

De kinderbescherming doet alleen onderzoek als er aanleiding voor is, dus bijv als de kinderen objectief gezien gevaar lopen in hun ontwikkeling. Als ik dit zo hoor gaan er niet meteen alarmbellen rinkelen. (werk zelf in deze hoek) Ze worden niet mishandeld oid. En bovendien is de gemiddelde wachttijd bij de raad momenteel een jaar, dus daar schiet je niks mee op.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
De kinderbescherming doet alleen onderzoek als er aanleiding voor is, dus bijv als de kinderen objectief gezien gevaar lopen in hun ontwikkeling.

Mee eens. Ik noemde de kinderbescherming om aan te geven waar je aan moet denken voordat er door een overheidsinstantie kan worden ingegrepen.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2008 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

geldpapa schreef:
Michele, heb ik inderdaad overwogen en heb ook het nare vermoeden dat dit een beetje de bedoeling is, zij de ali en ik de kids grote deels.

Maar als jij voor de kinderen zou zorgen houdt zij toch geen recht op de (volledige) alimentatie?! Eerder andersom.
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
geldpapa schreef:
Michele, heb ik inderdaad overwogen en heb ook het nare vermoeden dat dit een beetje de bedoeling is, zij de ali en ik de kids grote deels.

Maar als jij voor de kinderen zou zorgen houdt zij toch geen recht op de (volledige) alimentatie?! Eerder andersom.

Je haalt co ouderschap aan. Is er daadwerkelijk sprake van co ouderschap? Want dan zou het idd zo kunnen zijn dat de hoogte van de alimentatie gematigd kan worden/geheel vervalt. Sterker nog: je kan dan zelfs aanspraak maken op een deel van de kinderbijslag.
sietske1980

BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in de praktijk wordt co-ouderschap wel eens gebruikt in de betekenis van gezamenlijk gezag. hier wellicht ook?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds