|
Auteur |
Bericht |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 jun 2010 15:10 Onderwerp: kind wisselt van verzorgende ouder; alimentatie? |
|
|
Kinderalimentatie wordt berekend aan de hand van het inkomen van de betalende ouder. Trema-normen enzo. Dit is voor een standaardsituatie als de ouders net zijn gescheiden.
Als het inkomen gelijk blijft, zal deze alimentatie niet veranderen (afgezien van de indexering). Ook niet als het kind naar een vervolgopleiding gaat en meer gaat kosten (en nog geen 18 is). Het is dus de bedoeling dat de verzorgende ouder hier rekening mee houdt en spaart (?).
Stel, dat de 'betalende' ouder nu plotseling verzorgende ouder wordt, en de geldstroom wordt omgedraaid, wordt hiermee dan bij de vaststelling rekening gehouden? De nieuwe verzorgende ouder heeft immers niets gespaard in de veronderstelling dat de verzorgende ouder dit zou doen.
Vraag 2: De verzorgende ouder werkt 3 dagen per week. Direct na het uitspreken van het te betalen bedrag gaat deze full time werken. Zou dit nog invloed kunnen hebben op het bedrag dat de alimentatieplichtige ouder moet betalen? Zo ja, had de verzorgende ouder dit moeten melden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 jun 2010 12:16 Onderwerp: Re: kind wisselt van verzorgende ouder; alimentatie? |
|
|
ouwe sloeber schreef: | Als het inkomen gelijk blijft, zal deze alimentatie niet veranderen (afgezien van de indexering). Ook niet als het kind naar een vervolgopleiding gaat en meer gaat kosten (en nog geen 18 is). Het is dus de bedoeling dat de verzorgende ouder hier rekening mee houdt en spaart (?). |
Nee. Alimentatie is voor de huidige kosten, niet de (verre) toekomstige kosten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
|
Geplaatst: za 05 jun 2010 13:18 Onderwerp: |
|
|
Waarom wordt de alimentatie dan niet aangepast als het kind in een duurdere levensfase komt. Bijvoorbeeld aan de vervolgopleiding begint en nog geen studiefinanciering krijgt.
En wat over de tweede vraag. Kan de alimentatie anders worden als de verzorgende ouder van parttime fulltime gaat werken? Of is het zo dat men alleen kijkt naar de inkomsten van de betalende ouder en is wat de verzorgende ouder verdient niet relevant? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 05 jun 2010 14:21 Onderwerp: |
|
|
ouwe sloeber schreef: | Waarom wordt de alimentatie dan niet aangepast als het kind in een duurdere levensfase komt. Bijvoorbeeld aan de vervolgopleiding begint en nog geen studiefinanciering krijgt. |
Daarvoor kun je een verzoek tot herziening doen.
Quote: | En wat over de tweede vraag. Kan de alimentatie anders worden als de verzorgende ouder van parttime fulltime gaat werken? Of is het zo dat men alleen kijkt naar de inkomsten van de betalende ouder en is wat de verzorgende ouder verdient niet relevant? |
Idem. Als de gegevens veranderen die van belang zijn voor de vaststelling van de kinderalimentatie, dan kun je om herziening vragen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
|
Geplaatst: di 08 jun 2010 17:38 Onderwerp: |
|
|
Quote: | En wat over de tweede vraag. Kan de alimentatie anders worden als de verzorgende ouder van parttime fulltime gaat werken? Of is het zo dat men alleen kijkt naar de inkomsten van de betalende ouder en is wat de verzorgende ouder verdient niet relevant?
Idem. Als de gegevens veranderen die van belang zijn voor de vaststelling van de kinderalimentatie, dan kun je om herziening vragen.
|
Dank. De conclusies die ik uit je gegeven antwoorden haal zijn de volgende:
1) Er rust dus geen plicht op degene met de veranderde omstandigheden deze door te geven.
2) Het inkomen van de ontvangende ouder is wel relevant voor het te betalen alimentatiebedrag |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 08 jun 2010 17:56 Onderwerp: |
|
|
Ik onderschrijf alleen wat ik heb geschreven. Ik zeg niet dat jouw conclusies objectief fout zijn, maar uit mijn antwoorden zijn ze niet af te leiden. Het principe is simpel, zie mijn tweede bericht. Vervolgens is het een kwestie van toepassen op de concrete situatie, die ik niet ken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 jun 2010 3:08 Onderwerp: |
|
|
Op zich kan iedere relevante wijziging van omstandigheden een grond voor wijziging van de kinderbijdrage vormen.
Indien de verzorgende ouder meer gaat verdienen dan hetgeen hij/zij ten tijde van de vaststelling van de kinderbijdrage verdiende, dan kan dit van invloed zijn op de hoogte van de door de onderhoudsplichtige te betalen bijdrage. Bij de vaststelling van de bijdrage geldt immers als uitgangspunt dat de beide ouders naar rato van inkomen bijdragen in de behoefte van het kind. Als een der ouders daarna meer gaat verdienen, dan zou dit tot gevolg kunnen hebben dat de verdeling anders komt te liggen. Of dit in casu ook daadwerkelijk zo is hangt af van de exacte cijfers en daar zullen vervolgens de tremanormen op toegepast dienen te worden. |
|
|
|
 |
|