|
Auteur |
Bericht |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 14:48 Onderwerp: kind inschrijven bij ouder waar het daadwerkelijk woont? |
|
|
De vraag: moet een kind staan ingeschreven bij de ouder waar het woont?
Achtergrond: Eerder plaatste ik al een post dat de moeder wilde verhuizen met de vraag of de vader hier toestemming voor moest geven. Inmiddels is er een rechtzaak geweest, doorverwezen naar mediation. Daar is afgesproken dat het kind (vooral op aandringen van de moeder) zelf mocht bepalen waar het wil wonen (een duivelse keuze voor het kind).
Het het 15-jarige kind heeft besloten naar de vervolgopleiding te willen die vanaf de vaders huis goed is te bereizen en wil dan ook bij de vader intrekken. De moeder woont meer dan 100 km verder weg.
De vader onderneemt actie alles te regelen. Inschrijving bij gemeente, huisarts, verzekeringen,.....
Moeder vindt dit niet nodig. Het kind kan makkelijk bij haar ingeschreven staan. De achtergrond van haar redenatie is duidelijk. Ze ontvangt een royale alimentatie die ver boven het gemiddelde is en de gemiddelde leefstijl van het kind ruimschoots dekt.
Nogmaals de hoofdvraag: moet een kind staan ingeschreven bij de ouder waar het daadwerkelijk woont?
vervolgvraag: Wat is de stap die het beste genomen kan worden als de moeder tegenwerkt? advocaat, rechter? of is een verwijzing naar de afspraken van mediation en een brief voldoende?
In de mediationpapieren staan ondertekent de afspraken dat het kind zelf de keuze mag maken. Daar was de moeder mee akkoord, sterker nog, daar heeft zij op aangedrongen (wellicht toen ze nog in de veronderstelling was dat het kind bij haar zou komen wonen).
Het kind is 15, bijna 16. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 14:57 Onderwerp: Re: kind inschrijven bij ouder waar het daadwerkelijk woont? |
|
|
ouwe sloeber schreef: | De vraag: moet een kind staan ingeschreven bij de ouder waar het woont? |
Ja, zie de Wet GBA.
Quote: | vervolgvraag: Wat is de stap die het beste genomen kan worden als de moeder tegenwerkt? |
Naar de gemeente en inschrijven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 15:02 Onderwerp: |
|
|
Dank! zo simpel?
GBA is gemeentelijke burerlijke (of basis) administratie? Weet je een artikelnummer? (ik vrees voor een lange lap tekst waar ik het niet in kan vinden) |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 15:24 Onderwerp: |
|
|
Net even gebeld naar servicedesk van GBA. Ik moet het zoeken in de definitie van de wet GBA artikel 1.
Is mijn vaststelling juist dat dit op basis van artikel 65 is? (ik twijfel omdat het daar lijkt of het over buitenlanders gaat). |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 15:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Quote:
vervolgvraag: Wat is de stap die het beste genomen kan worden als de moeder tegenwerkt?
Naar de gemeente en inschrijven.
|
Als deze stap wordt gezet, dan kan de moeder de inschrijving de week erna weer ongedaan maken zonder dat de vader op de hoogte is? Ook al is aannemelijk dat het kind bij de vader woont vanwege de inschrijving op school en sportclub? Is hier wat tegen te doen? Klinkt als "als als als" maar ik voorzie dit gebeuren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 16:16 Onderwerp: |
|
|
In zo'n geval zal de gemeente willen weten wat er precies aan de hand is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 16:29 Onderwerp: |
|
|
ouwe sloeber schreef: | Quote: | Quote:
vervolgvraag: Wat is de stap die het beste genomen kan worden als de moeder tegenwerkt?
Naar de gemeente en inschrijven.
|
Als deze stap wordt gezet, dan kan de moeder de inschrijving de week erna weer ongedaan maken zonder dat de vader op de hoogte is? Ook al is aannemelijk dat het kind bij de vader woont vanwege de inschrijving op school en sportclub? Is hier wat tegen te doen? Klinkt als "als als als" maar ik voorzie dit gebeuren. |
De inschrijving kan niet ongedaan worden gemaakt zonder een onderzoek van de gemeente zelf. Met als enige criterium, woont het kind echt op het adres waarop het ingeschreven staat. Dat houdt in dat er altijd post van de gemeente binnenkomt of bezoek aan huis plaatsvindt. Geen problemen dus. |
|
|
|
 |
|