Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kiezen van advocaat
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dododo

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2011 14:15    Onderwerp: kiezen van advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Kan iemand mij vertellen waarom er zoveel verschillende uurtarieven zijn bij advocaten. Is duur ook beter?

Kan je hier ook een naam van een advocaat noemen en vragen of dit een goede advocaat is?

Zoniet hoe kun je dan zelf nagaan of een uitgekozen advocaat je belangen goed zal behartigen.

Ik heb een keer iets gehoord over een lijst of zo, waar slechte advocaten opkomen, maar het fijne weet ik er niet meer van.

Wie of wie kan mijn vragen beantwoorden?

vr gr
Do
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2011 16:26    Onderwerp: Re: kiezen van advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Hallo mensen,

Kan iemand mij vertellen waarom er zoveel verschillende uurtarieven zijn bij advocaten. Is duur ook beter?

Kan je hier ook een naam van een advocaat noemen en vragen of dit een goede advocaat is?

Zoniet hoe kun je dan zelf nagaan of een uitgekozen advocaat je belangen goed zal behartigen.

Ik heb een keer iets gehoord over een lijst of zo, waar slechte advocaten opkomen, maar het fijne weet ik er niet meer van.

Wie of wie kan mijn vragen beantwoorden?

vr gr
Do

http://www.advocatenuurtarief.nl/?onderdeel=kosten

Quote:
Wat kost een advocaat?

Advocaten zijn vrij om hun uurtarief te bepalen. Daarom loont het de moeite de uurtarieven van verschillende advocaten te vergelijken, alvorens u besluit met een advocaat in zee te gaan.

Tijdens het eerste gesprek met uw advocaat, kunt u financiële afspraken maken. De advocaat kan echter nooit vooraf precies aangeven hoe hoog de kosten zullen oplopen. Het verloop van een juridische zaak, is namelijk grotendeels afhankelijk van onzekere factoren. Worden de kosten hoger dan verwacht, dan dient de advocaat dit tussentijds aan te geven.

Uw advocaat kan tevens voor u bekijken of u in aanmerking komt voor financiële steun van de overheid.

In overleg met uw advocaat, kiest u een declaratiemethode die aan uw beiden eisen voldoet. Hieronder leest u een aantal suggesties:

Declaratie op basis van een vooraf afgesproken bedrag;
U komt met uw advocaat vooraf overeen tot een vast totaalbedrag voor de gehele procedure.

Declaratie op basis van een uurtarief;

U kunt ervoor kiezen het aantal uren dat de advocaat in uw opdracht maakt te vermenigvuldigen met een vooraf afgesproken uurtarief
U kunt met uw advocaat afspreken dat het totaalbedrag lager uitvalt wanneer de advocaat de doelstelling niet bereikt. Het is echter verboden om af te spreken dat u helemaal niets hoeft te betalen als de advocaat faalt. Hiermee wordt voorkomen dat een advocaat zelf belangen krijgt bij de zaak.
In enkele gevallen kunt u afspreken dat de advocaat zijn uurtarief aanpast aan uw financiële draagkracht.

Declaratie op basis van een jaarcontract;
Bent u een ondernemer en wilt u meerdere zaken door dezelfde advocaat laten afhandelen, dan kunt u ervoor kiezen een jaarcontract op te stellen. In dit contract legt u afspraken vast die betrekking hebben over verschillende tarieven.

Declaratie op basis van een incassotarief;
Wanneer een advocaat in uw opdracht een incassozaak (zaak waarbij de advocaat namens de cliënt geld incasseert bij anderen) afhandelt, dan is het gebruikelijk dat een bepaald percentage van het geïncasseerde bedrag naar de advocaat gaat. Voert de advocaat in uw opdracht meerdere incassozaken uit, bepaal dan vooraf een vast percentage voor alle zaken.

Vanzelfsprekend kunt u in overleg met uw advocaat ook tot andere declaratiemethoden komen. In principe zijn alle methoden mogelijk, mits deze niet in strijd zijn met de gedrags- en beroepsregels die gelden in de advocatuur.

dododo schreef:

Veel advocaten rekenen voor een eerste kennismakingsgesprek gedurende het eerste half uur niets. Ook een advocaat wil graag weten of er met een nieuwe cliënt een 'klik' is.
Als je een afspraak maakt bij een advocaat, vraag hier dan naar. Vraag of ze een gratis kennismakingsgesprek hanteren.
Als het goed is, staat deze informatie ook op de website van een advocaat te lezen.

Een goede of een slechte advocaat is denk ik heel persoonsgebonden. Een goede advocaat is een advocaat die jouw belangen behartigt zoals jij die graag gezien zou hebben. Een goede advocaat moet in mijn ogen ook eerlijk naar zijn cliënt toe zijn, als blijkt dat het gevraagde geen haalbare zaak is. Een advocaat moet een cliënt geen valse hoop geven, als er 'slechts' minimum te behalen resultaten zijn.
Een advocaat moet zijn cliënt laten beslissen of een zaak doorgang vindt of niet.
Dit alles natuurlijk om het kostenplaatje helder te houden voor een cliënt.

Een advocaat is nu eenmaal niet gratis. Goede (financiële) afspraken maken op papier is essentieel. Wat voor een advocaat als vanzelfsprekend geldt, geldt niet als vanzelfsprekend voor een onwetende burger.

Iemand kan een advocaat wel heel goed vinden en jou deze advocaat aanbevelen, maar de kans bestaat altijd dat deze advocaat en jij geen klik hebben en elkaar absoluut niet liggen. Dan verlopen de zaken automatisch ook niet soepel. Er zal immers vaak met andere ogen en oren gelezen en gehoord worden, dan de bedoeling is.

Zoek gewoon een advocaat bij jou uit de buurt die ervaring heeft met jouw doelstelling. Maak een afspraak en kijk of het klikt. Zo niet... dan gewoon opzoek naar de volgende.
Je kan beter je zoekstraal moeten verruimen, dan dat achteraf blijkt dat er een goede advocaat bij jou om de hoek woont.
dododo

BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2011 17:00    Onderwerp: pvragen lijst slechte advocaten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke dus op basis van een half uurtje moet je weten of dit de goede advocaat is.

Aleen mijn vraag is ook er is een lijst waar advocaten op staan die je beter niet kan nemen.

ik weet dat die er is,. maar ik weet niet meer precies waar je dat kan zien of opvragen. Weet iemand dat hier?

vr gr
Do
Jet

BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2011 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://tuchtklacht.info/wp-content/uploads/2008/01/zwarte-lijst-nederlandse-advocatuur.pdf

Gewoon op internet te vinden met de juiste zoekopdracht.

Komt van deze site af:

http://tuchtklacht.info/zwarte-lijst-advocatuur/

Mijn zoekopdracht in google was: zwarte lijst advocaten
dododo

BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2011 19:48    Onderwerp: dank Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke dank je voor de informatie Jet.
lawyer

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
http://tuchtklacht.info/wp-content/uploads/2008/01/zwarte-lijst-nederlandse-advocatuur.pdf

Komt van deze site af:

Ik weet niet of je die PDF ook hebt geopend, maar deze zwarte lijst is niet echt uitgebreid Smile.
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het mag geen naam hebben.
Jet

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Jet schreef:

Komt van deze site af:

Ik weet niet of je die PDF ook hebt geopend, maar deze zwarte lijst is niet echt uitgebreid Smile.

Goed teken dacht ik Very Happy
dododo

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 17:56    Onderwerp: blanco lijst Reageer met quote Naar onder Naar boven

idd als ik de lijst download dan zie ik een leeg blad.

Ik heb me laten vertellen dat hier aan gewerkt word en de lijst er toch nog zal komen.

Ben benieuwd

groet do
hermanJ

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je komt er nooit precies achter! Zelf zullen ze vinden dat ze goed zijn, ongeacht hun tarief (het tarief van een advocaat wordt vooral bepaald door de "luxe" uitstraling: het is net als bij waspoeder, met dat van de Aldi kan je net zo goed wassen als de mooiste Dreft, maar wel de helft goedkoper).

De enige (beperkte) manier is om in jurisprudentie te gaan grasduinen (rechtspraak.nl) op zaken die met de jouwe vergelijkbaar zijn. Kijk vervolgens welke advocaten met succes pleiten.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 7:31    Onderwerp: Re: kiezen van advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Ik heb een keer iets gehoord over een lijst of zo, waar slechte advocaten opkomen...
Misschien ging het over www.courtwatch.nl van Paul Ruijs?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds