|
Auteur |
Bericht |
Knorps
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 07 jul 2008 12:39 Onderwerp: kantonzaak. eis in reconventie >€5000 |
|
|
Bij dezen weer een vraagje van mij. Het is voor mij een week van juridische verwonderingen
Als ik in een zaak die aanhangig is bij de sector kanton een eis in reconventie (tot schadevergoeding, etc) van meer dan €5000 instel, kan dat dan nog steeds terecht bij de sector kanton vanwege de connexiteit, etc of ben je dan aangewezen op de arrondissementsrechtbank?
Bij voorbaat hartelijk dank. |
|
|
|
 |
Knorps
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 07 jul 2008 14:06 Onderwerp: |
|
|
ik ben inmiddels al geholpen! Tekst en Commentaar bij Rv doorspitten doet wonderen. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: ma 07 jul 2008 17:14 Onderwerp: |
|
|
Voor de andere lezers, ja dat kan dan ook bij de Kantonrechter. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 08 jul 2008 20:20 Onderwerp: |
|
|
Hoe zit het eigenlijk met competentie n.a.v. de tweede zin van art 93 onder a Rv: tenzij de rechtstitel dat bedrag te boven gaat en die rechtstitel wordt betwist. Stel dat ik een overeenkomst met een waarde van € 10.000,- vernietigd wil hebben met als reden dwaling, kan ik dan naar de kantonrechter? En blijven we daar als de wederpartij in reconventie nakoming van de overeenkomst of in elk geval betaling vordert? Of wordt de zaak dan toch naar de RB verwezen? (tenzij beide partijen 96 Rv in willen zetten, want dat hou ik dan ook maar even achter de hand).
Ik heb me T & C Rv nog niet aangeschaft, kon hem net ook niet in beeld krijgen via Google books en de handboeken Burgerlijk Procesrecht die ik heb helpen me er niet uit. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 08 jul 2008 20:54 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Hoe zit het eigenlijk met competentie n.a.v. de tweede zin van art 93 onder a Rv: tenzij de rechtstitel dat bedrag te boven gaat en die rechtstitel wordt betwist. Stel dat ik een overeenkomst met een waarde van € 10.000,- vernietigd wil hebben met als reden dwaling, kan ik dan naar de kantonrechter? |
Het is me al eerder opgevallen dat je die bepaling op een uitermate onlogische manier uitlegt.
De rechtstitel gaat het bedrag van € 5.000,- te boven. Waarom zou je op grond van art. 93 sub a Rv bij de kantonrechter terecht kunnen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 09 jul 2008 10:21 Onderwerp: |
|
|
Sorry, was die eerdere vraag al weer vergeten.
Dus mijn laatste opmerking in die andere draad klopt niet  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|