Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 7:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kan ik beslag laten leggen op levensverzekering echtgenoot?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
geertje007

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 12:11    Onderwerp: kan ik beslag laten leggen op levensverzekering echtgenoot? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn man is vorig jaar zowel zakelijk als privé failliet verklaard. Nu komt hij iav WSNP en is het volgende aan de hand.

Ik heb mijn man voor € 40.000 ondersteund alvorens hij failliet is verklaard. Ik heb hiervoor een contract opgesteld dat hij mij deze geldsom is verschuldigd. Nu heeft de curator mijn vordering niet meegenomen in het totaalplaatje, alsook hij eraan voorbij was gegaan dat de woning die wij helaas hebben moeten verkopen tbv hypotheekverstrekker voor 50% mijn eigendom was.

Nu komt het heugelijke feit dat er \in 2015 een levensverzekering (bedoelt voor pensioen) vrijkomt. Ik ga ervan uit dat de curator hier beslag op kan laten leggen, maar feitelijk wil ik via de notaris beslag laten leggen op deze levensverzekering voor het bedrag wat mijn man mij schuldig is.

De brief met mededeling van verzekeraar hebben wij via de curator ontvangen, dus is op de hoogte van het vrij te vallen bedrag in 2015

1. is dit mogelijk om dit bij de notaris te laten vastleggen zodat ik als 1e mijn geld krijg bij vrijlating verzekering?
2. ben ik dan de 1e die dit deel vanuit de verzekering ga ontvangen of gelden de 1e schulden eerst (zodat het voor mij niet opschiet als ik deze handelingen incl.. kosten die dit meebrengen in gang ga zetten?)
3. komen de 1e schuldeisers eerst in aanmerking (omdat er bv al beslag op de LV is gelegd, wat ik niet denk)
4. als er nog geen beslag is gelegd op de LV, is dit gunstig voor mij?

Bij voorbaat dank voor de informatie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beslag creëert geen voorrang; een eventueel voorrang volgt uit de wet (UVW, belastingdienst, pand, hypotheek); pas als die lui niets te vorderen hebben komen de concurrente schuldeisers pro rato aan bod, waar jij zo te lezen er een van bent. Van belang is verder ook of je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, of dat er huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld.

Een vordering die je gaat verkrijgen valt in beginsel overigens ook onder je faillissement; ik kan me ook niet voorstellen dat er nog geen beslag op ligt als er, zoals je lijkt te melden, nog altijd vorderingen openstaan die niet verjaard zijn of vallen binnen het bereik van een schuldsaneringstraject. Of dat zo is valt met deze informatie niet te zeggen.

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben op huwelijkse voorwaarden getrouwd!
geertje007

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en geen hypotheekschuld meer, deze is afgelost mkiddels verkoop vd woning
dr.dunno

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staan er nog schuldeisers aan de voordeur te rammelen? Zo ja, zitten daar preferente schuldeisers bij zoals ik die net noemde (pandhouder, evt. andere hypotheekhouder op andere zaak, belastingdienst, UWV)?

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2012 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleeerst bedankt voor je reacties

alle schuldeisers zijn al bekend, en is er een kleine belastingschuld bij gemeentebelastingen, geen hypotheek (= afgelost middels verkoop vd woning) geen UWV zaken. Wij wonen nu in mijn huis, welke ik nooit heb verkocht (gelukkig genoeg...) maar ik heb zoveel kosten moeten maken in de afglopen 4 jaar en vind het al niets dat de curator mij gemakshavle vergeet en ik wil nu mijn investering terug middels de LV welke in 2015 vrijkomt. Ik weet alleen mijn kansen niet Sad((
dr.dunno

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2012 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het indienen van vorderingen bij een curator geldt naar mijn beste weten een termijn van 5 jaar.

Dien het schriftelijk en aangetekend in met ook een kopie per gewone post, dan kun je nooit vergeten worden.

Op wiens naam staat die LV en wie is de benificiair?

Leeftijd: 35
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2012 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de curator niet gewoon de zakelijke rechten die open staan voorgang gegeven (zoals het hoort) en relatieve rechten daarom niet meegenomen?
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2012 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik weet hier eigenlijk weinig tot niets van. Maar in art. 475c sub e van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv) lees ik dat aan een uitkering op grond van levensverzekering een beslagvrije voet is verbonden. In art. 475d Rv lees ik dat deze 90% van de bijstandsnorm is (hoe dit precies werkt, weet ik dus niet).

Moet men voor een beslag door de deurwaarder niet eerst een executoriale titel halen bij de rechter? Misschien is dit, wanneer men de vordering indient bij de curator in faillissement niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Marja
geertje007

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Voor het indienen van vorderingen bij een curator geldt naar mijn beste weten een termijn van 5 jaar.

Dien het schriftelijk en aangetekend in met ook een kopie per gewone post, dan kun je nooit vergeten worden.

Mijn man heeft ale stukken (brondokumenten) vorige jaar ingeleverd bij de curator betreffende mijn vorderingen

LV Op naam van mijn man en ik en de kinderen zijn beneficiair, na zijn overlijden
geertje007

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:

Mijn man heeft ale stukken (brondokumenten) vorige jaar ingeleverd bij de curator betreffende mijn vorderingen

LV Op naam van mijn man en ik en de kinderen zijn beneficiair, na zijn overlijden
dr.dunno

BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2012 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

geertje007 schreef:
dr.dunno schreef:

Ik vraag me af of je, als je kinderen de begunstigden zijn, wel beslag kunt leggen op de uitkering. Misschien weten anderen hier het antwoord op.

Wel kun je de LV mogelijk beëindigen en restitutie krijgen, maar dat zal je waarschijnlijk tenminste een fors deel gaan kosten. Dat is wel een manier om nu al je geld te krijgen, zonder dat de vervullende voorwaarde van de LV eerst in hoeft te treden. Scheelt misschien ook wel in de rente.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds