|
Auteur |
Bericht |
hastalavista
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 03 mrt 2012 12:20 Onderwerp: kan een kunstenaar wanprestatie plegen? |
|
|
Goedemorgen,
Voor mijn studie moet ik een geschil te bedenken waarin de gemeente weigert een beeld van de kunstenaar te plaatsen. Het moet gaan om een evenwichtige casus.
Nu zit ik te denken aan een casus waarin de kunstenaar wanprestatie pleegt (beeld komt er niet zo uit te zien als afgesproken), waardoor gemeente plaatsing weigert. Ik vraag me nu af: kan je als kunstenaar wanprestatie plegen of kan je je beroepen op de artistieke vrijheid.
Uit jurisprudentie en literatuur wordt ik niet veel wijzer.
Hebben jullie misschien nog tips voor een goede casus? |
|
|
|
 |
hastalavista
|
Geplaatst: za 03 mrt 2012 13:30 Onderwerp: |
|
|
Wat vinden jullie van het volgende:
Gemeente heeft contract gesloten met kunstenaar. In algemene voorwaarden is een exoneratiebeding opgenomen. Gemeente stelt dat zij op grond van deze exoneratie niet gehouden is tot plaatsing. Kunstenaar stelt dat dit in strijd is met de redelijkheid en billijkheid (exoneratie is onredelijk bezwarend).
Mijn vragen:
- Is exoneratie bij een dergelijk contract mogelijk? Of is exoneratie alleen maar mogelijk om aansprakelijkheid af te weren?
- wat zou dan een goede exoneratie zijn? |
|
|
|
 |
hastalavista
|
Geplaatst: za 03 mrt 2012 22:27 Onderwerp: |
|
|
Is er niemand die mij kan helpen?
Ben al de hele dag bezig en loop zo ontzettend vast :S |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 03 mrt 2012 22:31 Onderwerp: |
|
|
Daar leer je van. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hastalavista
|
Geplaatst: za 03 mrt 2012 22:43 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard. Toch had ik het idee dat dit forum ervoor bedoeld is elkaar te helpen wanneer je vastloopt. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: za 03 mrt 2012 23:34 Onderwerp: |
|
|
Is in de wet of jurisprudentie vastgesteld dat een kunstenaar door een beroep op artistieke vrijheid de aanwezigheid van een wanprestatie dan wel één of meer elementen van de wanprestatie van de hand kan wijzen?
Zo ja, wat zijn de voorwaarden voor een dergelijk geslaagd beroep? |
|
|
|
 |
H.R.
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2012 4:03 Onderwerp: |
|
|
Uit LJN:BI4783:
Quote: | (W)ettelijk uitgangspunt is dat in een dergelijk geval de opdrachtnemer, in dit geval de portretschilder, in de gelegenheid dient te worden gesteld om de geleverde prestatie te perfectioneren, hetgeen door een enkele retouche zeer wel mogelijk lijkt. |
Daar was de bedoeling een geschilderd portret van twee kinderen van gedaagde, in gezelschap van de tot het gezin behorende hond.
Omdat de prestatie overwegend bestond uit het naschilderen van een foto (en in mindere mate om artistiek gehalte) stelde de ktr. in die zaak vast dat het een resultaatsverbintenis betrof.
Ook al ben je er niet mee geholpen, het is wel leuk om te lezen: Quote: | -met name de gezichtsuitdrukking van beide kinderen is (volgens gedaagde) angstaanjagend weergegeven
-een goed geschilderde Golden Retriever (doch volgens gedaagde niet zijn hond) |
|
|
|
|
 |
hastalavista
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2012 13:25 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie reactie!
Denk dat wanprestatie niet echt een evenwichtige uitspraak op zal leveren, gezien dit arrest. Je bent snel uitgesproken, wanneer de kunstenaar mogelijkheid krijgt het kunstwerk te verbeteren.
Ander idee:
situatie waarin kunstenaar opdracht krijgt kunstwerk te maken voor een basisschool. Maar kunstenaar blijkt pedofiel te zijn. Gemeente komt hierachter en weigert kunstwerk te plaatsen.
- gemeente kan weigeren op grond van goede zeden / openbare orde (3:40 lid 1). Hierdoor is de overeenkomst nietig.
- kunstenaar. Kan aanvoeren dat werk losstaat van hetgeen hij privé doet. Maar toch lijkt ook dit uitgemaakte zaak.
Wat zeggen jullie ervan? |
|
|
|
 |
|