|
Auteur |
Bericht |
Mo2
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 23:23 Onderwerp: jurisprudentie recht van overpad |
|
|
Hoi,
Ik ben op zoek naar jurisprudentie over recht van overpad, maar dan specifiek naar jurisprudentie waarin "gewoonterecht" conform de plaatselijke gewoonte, is toegekend bij een erfdienstbaarheid die niet notarieel is vastgelegd maar al vele jaren bestaat.
Ik heb via dit forum al wat interessante uitspraken gevonden, maar mocht iemand nog een website weten waarin ik nog meer van dergelijke zaken kan vinden (dus uitspraken ten gunste van degene die erfdienstbaarheid wil laten handhaven op basis van gewoonterecht) dan zou ik dat heel graag vernemen.
Groetjes,
Mo |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 23:58 Onderwerp: |
|
|
Die jurisprudentie zul je vrijwel niet vinden, want een recht van overpad als erfdienstbaarheid kan door verjaring pas sinds 1 januari 1992 ontstaan, en de termijn van 20 jaar is nog niet verstreken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mo2
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 4:11 Onderwerp: |
|
|
Nee het betreft een oud pand, dus dan is naar ik begrepen heb ook het oud recht van toepassing. Het overpad geschiedt al meer dan 60 jaar, maar wordt nu ingetrokken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 10:05 Onderwerp: |
|
|
Dat recht van overpad is in ieder geval niet ontstaan door verjaring.
Als het niet op de normale manier als erfdienstbaarheid is gevestigd en het ook niet gaat om een ander soort zakelijk recht (zoals buurweg), dan kan het worden ingetrokken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|