|
Auteur |
Bericht |
VeerleD.
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 16:11 Onderwerp: jurisprudentie informatieplicht 3:20 Awb |
|
|
Weet iemand waar ik jurisprudentie kan vinden over de informatieplicht van bestuursorganen van artikel 3:20 Awb? Dit is vrij nieuwe wetgeving, dus ik zoek vooral arresten van voordat het artikel bestond maar er blijkbaar al wel een soort ongeschreven informatieplicht bestond. Iemand tips? |
|
|
|
 |
Matthijs
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 58
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 17:44 Onderwerp: |
|
|
Er staat iets over in de Van Wijk/Konijnenbelt. Ik dacht dat het daar aan 3:4 was opgehangen:
Quote: | 3:4 Awb
-1. Het bestuursorgaan weegt de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af, voor zover niet uit een wettelijk voorschrift of uit de aard van de uit te oefenen bevoegdheid een beperking voortvloeit.
-2. De voor één of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. |
Belangen die rechtstreeks bij het besluit betrokken zijn, zijn de belangen van de aanvrager en het belangenkader dat een bepaalde wet waarop een vergunning (het besluit) wordt verleend probeert te beschermen. Het orgaan mag de vergunning niet weigeren op basis van andere belangen dan dat wettelijk kader, maar moet - volgens van Wijk/Konijnenbelt - de aanvrager wel attenderen dat er nog een andere vergunning nodig kan zijn. Voorbeeld: een alcoholvergunning mag niet geweigerd worden op geluidsoverlast, daarvoor moet een APV-ontheffing worden aangevraagd. De gemeente zal de aanvrager daarop moeten wijzen.
Ik meen dat het ergens in het gedeelte over ABBB staat. Specifieker dan dat wordt het helaas niet  |
|
|
|
 |
|