|
Auteur |
Bericht |
cd
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 13:19 Onderwerp: jis en jo |
|
|
Ik hoop dat iemand mij kan helpen:
er wordt vaak gebruik gemaakt van de afkortingen jis. en jo.
waarvoor staan deze en wat is het verschil? ( wanneer gebruik je jis en wanneer jo? ) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 15:34 Onderwerp: Re: jis en jo |
|
|
cd schreef: | Ik hoop dat iemand mij kan helpen:
er wordt vaak gebruik gemaakt van de afkortingen jis. en jo.
waarvoor staan deze en wat is het verschil? ( wanneer gebruik je jis en wanneer jo? ) |
jo=junctie=in samenhang met
jis wordt afaik gebruikt wanneer er meer dan één artikel / bron / whatever volgt. |
|
|
|
 |
Iuste Iudex Ultionis
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 18:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | jo=junctie=in samenhang met
jis wordt afaik gebruikt wanneer er meer dan één artikel / bron / whatever volgt. |
Het zijn inderdaad varianten op 'juncto', latijn voor 'in samenhang met'.
jo = juncto = in samenhang met
jis = junctis = in samenhang met [meerdere volgen]
tenminste, zo is het mij uitgelegd . |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 20:16 Onderwerp: |
|
|
Iuste Iudex Ultionis schreef: | Quote: | jo=junctie=in samenhang met
Het zijn inderdaad varianten op 'juncto', latijn voor 'in samenhang met'.
jo = juncto = in samenhang met
jis = junctis = in samenhang met [meerdere volgen]
tenminste, zo is het mij uitgelegd . |
Klopt als een bus.
Dus als je artikelen samen wil lezen, of dat duidelijk wil maken, gewoon Jo gebuiken. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 20:26 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | Klopt als een bus.
|
Zullen we die bus maar laten sluiten en die zwerende vinger laten kloppen ? |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 125
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 12:02 Onderwerp: |
|
|
en ex.? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 12:18 Onderwerp: |
|
|
1e_jaars_fiscaal_recht schreef: | en ex.? |
Op grond van. Het is geen afkorting, dus zonder punt achter "ex". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 125
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 12:21 Onderwerp: |
|
|
Dankje. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 13:43 Onderwerp: |
|
|
Misschien een stomme vraag nu hoor, maar in welke volgorde gebruik je het "jo."?
Bijvoorbeeld iemand beweert gevolmachtigd te zijn maar is dat niet. De wederpartij kan nu schadevergoeding eisen. Maar is dat dan op grond van 6:74 jo. 3:70 of 3:70 jo. 6:74?
(3:70 zegt dat de gevolmachtigde in moet staan voor de volmacht, 6:74 dat je schade door niet-nakoming van je verbintenis moet vergoeden)
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 14:40 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Misschien een stomme vraag nu hoor, maar in welke volgorde gebruik je het "jo."? |
Mag je zelf bepalen, in ieder geval op het tentamen . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 18:48 Onderwerp: |
|
|
Helemaal geen stomme vraag. Ik vind het stommer dat ze dat hele gedoe over jo (wanneer je het nu wel gebruikt of niet) nooit eens precies hebben uitgelegd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lianne88
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 22:01 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Arnoud Engelfriet schreef: | Misschien een stomme vraag nu hoor, maar in welke volgorde gebruik je het "jo."? |
Mag je zelf bepalen, in ieder geval op het tentamen . |
nouuu niet altijd hoor.
Wij moeten altijd bij het begin beginnen. Dus vestiging beperkte rechten is 3:98 jo. 3:84
niet andersom
dacht ik
stom woord eigenlijk jo, net of je rechten hipper probeert te maken. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 18:28 Onderwerp: |
|
|
Lianne88 schreef: |
stom woord eigenlijk jo, net of je rechten hipper probeert te maken. |
Heb je dan bovenstaande niet gelezen, waarin de betekenis van jo (afkomstig van juncto) staat?
Bij ons hebben ze het in het eerste jaar wel uitgelegd wat jo betekent, maar jis kende ik niet. Weer wat geleerd... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:41 Onderwerp: |
|
|
Lianne88 schreef: | stom woord eigenlijk jo, net of je rechten hipper probeert te maken. | 3:98 yo! 3:84  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: di 30 okt 2007 15:04 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | D Error schreef: | Klopt als een bus.
|
Zullen we die bus maar laten sluiten en die zwerende vinger laten kloppen ? |
Zeker nog nooit in een RET bus gezeten?  _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
|