Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 16:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

interpretatie fout kantonrechter:foutief vonnis welke actie?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Croim

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 15:48    Onderwerp: interpretatie fout kantonrechter:foutief vonnis welke actie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Heb me al helemaal suf gebeld naar rechtspraak en juridisch loket maar zij kunnen verder niet helpen. Hopelijk kan hier iemand dat wel.

Uit het vonnis van de kantonrechter blijkt heel duidelijk dat er een fout is gemaakt in de uitspraak door een berekenings/interpretatiefout van de kantonrechter. Het bedrag is echter te laag(minder dan 1750 euro om hier nog tegen in beroep te gaan). Rechtspraak.nl en juridisch loket geven aan: jammer maar helaas

Historie:

In het verleden was ik verzekerd bij CZ dit is jarenlang goed gegaan tot overschakeling van bank. Daarna heb ik manueel betaald elke 2 a 3 maanden het volledige bedrag van enkele maandtermijnen.

Nu is echter in jun.07 een bedrag open blijven staan van 86 euro ivm tandartskosten. Hiervoor hebben ze blijkbaar ooit een aanmaning gestuurd maar hieropvolgende wederom eentje waarop staat totaal verschuldigd xxxx. Die bedragen welke vernoemd stonden bij totaal verschuldigd betaalde ik dan keurig. Met het afboeken van mijn betalingen (dit ging dus niet via acceptgiro) hebben ze de 86 euro open laten staan en jongere posten wel afgeboekt.

Op een gegeven moment ontvang ik van de deurwaarder een brief met een bedrag twv 86 euro. 1 week hiervoor had ik echter nog een totaaloverzicht ontvangen van CZ(waar deze niet opstond) en het totale saldo betaald. Dus ik denk die zijn gek.

Tijdje later ineens een dagvaarding voor 86 euro + kosten. Dit terwijl ik van mening was helemaal bij te zijn met betalingen. In het proces was mijn verweer in eerste instantie dat de zorgverzekeraar de betalingen verkeerd had afgeboekt en als bewijslast voerde ik de aanmaningen van zorgverzekeraar waarop stond totaal openstaande eerdere posten( verschuldigd).

Gaandeweg repliek, dupliek etc. werd het nog mooier. CZ wilde in eerste instantie 86 euro van mij. Vervolgens sturen ze mij een brief ivm noclaim dat ik nog 167,25 Juist van hen moet hebben. Dit verrekenen ze met de 86,82. Prima dacht ik. Probleem opgelost, zaak ook opgelost, die zullen ze wel intrekken. Deze brief ook aangehaald als bewijslast in deze zaak en zorgverzekeraar erkende dit en heeft de vordering aangepast in het proces. Ik dacht het is nu wel zo klaar als een klontje dat zorgverzekeraar overhaaste beslissingen heeft genomen.
Echter omdat door de kosten,rente,incasso,deurwaarder het bedrag nu net niet wegvalt tegen mijn tegoed bleef er nog 56 euro openstaan.

Bij mij volle verstand dacht ik: okay klaar gewonnen, die zaak hebben ze ten onrechte opgestart. Echter enkele dagen geleden het vonnis ontvangen:

Het vonnis van de kantonrechter is dat ik nu nog 56 euro moet betalen aan het CZ(het verschil zit 'm in juridische kosten, rente) maar tevens ben veroordeeld voor de proceskosten van 264 euro.

Bitter pilletje terwijl ik dacht de zaak in mijn zak te hebben. Wat kan ik nu nog doen?

In het vonnis geeft de kantonrechter aan dat hoe men het ook bekijkt ik onderaan de streep nog geld verschuldigd ben aan zorgverzekeraar.

Mijn verweer gaandeweg het proces was dat dit niet het geval zou zijn als men geen proces was begonnen. In die situatie zou ik juist nog geld krijgen van zorgverzekeraar. Ook verwerpt de kantonrechter mijn verweer dat zorgverzekeraar zelf de posten verkeerd heeft afgeboekt omdat hiervan niks in de wet kan worden teruggevonden. Juist de manier van afboeken bij de zorgverzekeraar is bepalend geeft deze aan.

Wat vinden jullie hier nu van, kan ik deze kantonrechter ergens op pakken?

Ik heb het idee dat ik een beetje de ... ben namelijk.

Wat kan/mag ik nu nog doen.
Rechtspraak.nl wil niet eens info of tips verstrekken omdat ze dan partijdig handelen.

Wat moet je doen als je het niet eens bent met de uitspraak van de kantonrechter als het bedrag te laag is voor beroep?

Klacht indienen? Waar?

Allen bvd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 16:28    Onderwerp: Re: interpretatie fout kantonrechter:foutief vonnis welke ac Reageer met quote Naar onder Naar boven

Croim schreef:
Uit het vonnis van de kantonrechter blijkt heel duidelijk dat er een fout is gemaakt in de uitspraak door een berekenings/interpretatiefout van de kantonrechter.

Als het gaat om een simpele rekenfout in het vonnis, kun je de kantonrechter om een herstelvonnis vragen. Daarvoor moet je contact opnemen met de rechtbank, niet met rechtspraak.nl of het juridisch loket.

Alleen gaat het niet om een verschrijving, als ik de rest van je bericht begrijp. Vragen om een herstelvonnis heeft in jouw geval volgens mij geen zin.

Quote:
Wat kan/mag ik nu nog doen.

Betalen.

Quote:
Wat moet je doen als je het niet eens bent met de uitspraak van de kantonrechter als het bedrag te laag is voor beroep?

Betalen...

Quote:
Klacht indienen? Waar?

Er is geloof ik wel een klachtenregeling bij rechtbanken, maar klachten over de inhoud van een uitspraak worden niet in behandeling genomen, vermoed ik.

Het is een beetje lastig in te schatten of je een punt hebt. De rechter is kennelijk van mening dat jij een schuld hebt laten ontstaan. Of misschien heb je je niet handig verweert. Maar er is niets aan te doen.

BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okay bedankt dan toch maar voor de reactie al lees ik zulke berichten niet graag.
-
Net dus toch maar weer bij het juridisch loket geweest. Zij hebben de stukken doorgenomen en begrijpen ook niets van de uitspraak. In ieder geval niet waarom de gedaagde in deze kwestie tot de kosten is veroordeeld. Wel vinden ze het onverstandig van mij dat ik niet op GGN(deurwaarder) heb gereageerd maar constant met CZ heb gecommuniceerd.

Hoofdsom bij start: 86,82 euro.

Hoofdsom veranderde door conclusie van repliek door een bedrag te goed
in
hoofdsom 86,82-167,25= MIN 80,43.
Een negatieve hoofdsom dus.
-
Het lijkt er inderdaad op dat de rechter hoofdsom en kosten niet uit elkaar heeft kunnen houden. Hun advies is nu een herstelvonnis aan te vragen.

Iemand hier nog tips voor?

bvd
Sovereign

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de vordering gewoon opeisbaar was ten tijde van dagvaarding, doet m.i. een eventuele latere mogelijkheid tot verrekening niets aan de verschuldigdheid van het eerste bedrag af.
Bekijk de homepage
Croim

BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit klopt maar het probleem is dat verder alle betalingen keurig op tijd zijn betaald. CZ heeft er zelf voor gekozen om de jongere posten eerst af te boeken.

Ik heb namelijk geen acceptgirokenmerken bij betaling opgegeven maar simpelweg bedragen overgemaakt.

Als zij constant de oudste posten eerst hadden afgeboekt dan was er geen sprake geweest van een verouderde opeisbare post en had ik onderaan de streep 80 euro moeten ontvangen van het CZ ipv 400 euro aan kosten betalen. Dit heb ik ook zo aangegeven in mijn verweer.

De kantonrechter geeft echter aan dat hier niks van in de wet kan worden teruggevonden. Dus de manier van afboeken bij CZ is bepalend(Staat dit dan wel in de wet?!? dacht het ook niet).

Nu heb ik 2 vragen:

1* Staat er iets in het burgelijk wetboek over een richtlijn voor het verwerken van onaangeduide betalingen(bijvoorbeeld dat oudste posten eerst afgeboekt moeten worden? Ofdat het overzicht van de " schuldeiser" bepalend is?

2* Na het vonnis heb ik de betaling verricht anderhalve week later. 1 dag na de betaling komt de gerechtsdeurwaarder het vonnis betekenen. Ik heb aangegeven dat ik toen al had betaald maar dat maakte haar niet uit. Zij had recht op 85 euro extra kosten omdat ze het vonnis kwam betekenen.
Klopt dit?

Nu moet ik dus voor een hoofdsom van MIN 80 euro 485 euro gaan betalen.

I am very pissed over deze manier van zaken in het Nederlands recht.

Thanks in advance 4 reply!

PS zou het een idee zijn om voor deze kosten een nieuwe zaak op te starten en onder welke noemer?

bvd
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 6:43, tweede lid Burgerlijk Wetboek

Quote:
Bij gebreke van [...] aanwijzing [van de verbintenis (lees: factuur) waarop de betaling betrekking heeft] geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare verbintenissen.

[beide facturen waren opeisbaar, gaan we vanuit.]
Quote:
Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende

[aangezien de factuur van 86 euro al lang open stond zal die redelijk bezwarend te noemen zijn geweest]
Quote:
en zijn de verbintenissen even bezwarend, op de oudste.

[of op zijn minst is dan die factuur de oudste.]
Quote:
Zijn de verbintenissen bovendien even oud, dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.

Als ik mij goed herinner staat tegen een vonnis waartegen geen hoger beroep open staat, wel cassatie open. Je moet dan naar de Hoge Raad, en de klacht moet zich beperken tot de stelling dat er sprake is van een onjuiste interpretatie of ~ toepassing van het recht heeft plaatsgevonden.

Als de zaak ligt zoals je schetst, zou dit volgens mij een redelijk haalbare stelling zijn: er is een rechtsregel, en de rechter heeft die niet of niet juist toegepast. Ik zeg nadrukkelijk als omdat ik me haast niet kan voorstellen dat een kantonrechter een dergelijke basisbepaling niet erbij pakt. Het is - met alle respect - niet ondenkbaar dat je een essentieel punt in de stellingen van de verzekeraar niet hebt genoemd hier.

- Lees in het vonnis even na of de rechter dit artikel erbij heeft gehaald, misschien heeft hij het nummer genoemd of een vergelijkbare terminologie gebruikt.
- Houd in de gaten dat aan cassatie een termijn verbonden is (*kijkt naar andere forumgangers voor de termijn, bij gebrek aan wetenschap*)
- Schakel een advocaat in, ivm de kosten het liefst een bevriende. Overleg op het eerste gesprek hoe haalbaar de zaak is en of het kosten-baten zin heeft.
- Houd het forum hier nog even in de gaten, voor het geval iemand mijn stelling genadeloos afslacht. Ik ben nog in opleiding, ik kan het fout hebben.

Overigens: de stelling van de deurwaarder dat het niet uitmaakt dat je de 85 euro al betaald hebt klopt, want CZ heeft op basis van dit vonnis nu ook gewoon recht op de proceskosten die door de rechter zijn toegewezen. Daar zou je alleen in hoger beroep of cassatie vanaf kunnen.
Croim

BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enorm bedankt Laurens voor je reactie!

Hier kan ik zeker wat mee!

Overigens gingen de kosten van de deurwaarder over de betekenis.

Het vonnis is gewezen op 15 juli 2008. Het exacte bedrag wat de rechter noemde is door mij betaald inc. rente op 24 juli. Echter 25 juli staat de deurwaarder nog eens een keertje extra op de stoep met de melding dat ik nog eens 85,81 euro extra moet betalen. Hierover heb ik mijn beklag gedaan en gevraagd aan de gerechtsdeurwaarder of dit wettig is:

De reactie:
"
Met referte aan uw vraagstelling kan ik u mededelen dat de betekening van de uitspraak van de kantonrechter onderdeel is van de procedure. Deze kosten dient u dan ook als afronding van onze procedurefase te zien. Wij zullen, nadat een vonnis is gewezen, dit direct gaan betekenen.

Helaas zijn deze kosten vervallen omdat wij niet in kennis zijn gesteld dat een betaling zou plaats vinden. Indien wij hadden vernomen dat u op korte termijn deze openstaande post zou gaan betalen, konden wij een afspraak maken en hiermee eventuele kosten beperken. Nu de betaling dateert van na de betekening van het vonnis en de betreffende betaling niet is terug gekoppeld dient u de kosten van de betekening alsnog te voldoen. Graag zie ik de betaling van het restant ad

€ 85,81.

"
De betaling van het bedrag en de betekening vallen op dezelfde dag. Overigens heb ik het vonnis van de rechtbank pas op de 17de in de post ontvangen. Ze zijn nog geen 7 dagen later komen betekenen(in de vakantieperiode ook nog)?

Klopt het wat ze doen?

Bvd
Martijn

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je er niet zo heel gek veel tegen kunt doen, immers het betekenen van het vonnis en bevel doen tot betaling is wat de deurwaarder mag doen na het verkrijgen van het vonnis en zelfs moet doen alvorens hij bijvoorbeeld beslag kan gaan leggen.

Het feit dat er net een dag van tevoren betaald is maakt het wel zuur, als de deurwaarder op het hoogte was van het feit dat er betaald is (betaalbewijs gefaxed oid) dan is betekening onnodig en zou het dus onnodig zijn die kosten te maken.

Uit het verhaal maak ik op dat de deurwaarder daar niet van op de hoogte was en dus de kosten gemaakt heeft om u tot betaling aan te zetten.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds