Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 15:49 Onderwerp: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
Hallo allemaal,
Een bedrijf heeft naar eigen idee en op haar specifieke aanwijzing door een freelance ingehuurde programmateur een digitaal figuurtje laten uitwerken. Partijen zijn het erover eens dat het intellectueel eigendom rust bij de opdrachtgever, maar de opdrachtnemer (freelance) wil nu (voor een behoorlijk bedrag) de auteursrechten laten afkopen.
Vraag 1: Rust het auteursrecht van de broncode van dit figuurtje inderdaad bij de opdrachtnemer?
Vraag 2: Wordt door (eenmalige) betaling voor het geleverde product automatisch een licentierecht verkregen?
Vraag 3: Kan ik het auteursrecht beperken, in die zin dat ik een geheimhoudingsverklaring laat tekenen en laat verklaren dat de software eenmalig en exclusief is ontwikkeld voor opdrachtgever en dat deze (of delen van de software en of broncode) niet voor anderen mag worden toegepast?
groeten
jacq |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 16:17 Onderwerp: |
|
|
In welke richting zat je zelf te denken?
 _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 16:19 Onderwerp: Re: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
jacq schreef: | Hallo allemaal,
Een bedrijf heeft naar eigen idee en op haar specifieke aanwijzing door een freelance ingehuurde programmateur een digitaal figuurtje laten uitwerken. Partijen zijn het erover eens dat het intellectueel eigendom rust bij de opdrachtgever, maar de opdrachtnemer (freelance) wil nu (voor een behoorlijk bedrag) de auteursrechten laten afkopen.[...] |
Ten eerste, dit lijkt mij een huiswerkvraag, daarvoor is het forum niet bedoeld. Het is geen probleem als je een probleem hebt met bepaalde details van huiswerkvragen en daar vragen over stelt.
Het is niet de bedoeling dat je de gehele casus online plaatst en alleen vraagt aan ons om deze op te lossen.
Zie ook Michèle's reactie, In welke richting zat je zelf te denken.
Ten tweede, als partijen het erover eens zijn dat het auteursrecht bij de opdrachtgever rust is er toch geen probleem?
Ten derde, mocht het zo zijn dat dit contractueel is overeengekomen en de opdrachtnemer dit (achteraf) wil wijzigen is er sprake van wanprestatie.
Voor wat betreft de vraag wie auteursrechthebbende is in het geval van werken geproduceerd in opdracht, dit is (vrij) eenvoudig te beantwoorden op basis van de Auteurswet. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 16:40 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | In welke richting zat je zelf te denken?
 |
Voor wat betreft de eerste vraag twijfel ik. Ik dacht nl dat het auteursrecht voor de broncode bij de opdrachtnemer (freelancer)lag, maar ik las in een artikeltje dat voor wat betreft de auteursrechten bij freelancer's het een en ander genuanceerder ligt als het intellectueel eigendom niet tevens in handen van de freelancer ligt (artikel heb ik niet digitaal)
vraag 2 Ik dacht dus van wel, maar wil het echt zeker weten.
vraag 3 Vond dit wel een goede oplossing
groet,
jacq |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 17:07 Onderwerp: Re: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
[quote="Nemine contradicente"] jacq schreef: | Hallo allemaal,
Ten eerste, dit lijkt mij een huiswerkvraag, daarvoor is het forum niet bedoeld. Het is geen probleem als je een probleem hebt met bepaalde details van huiswerkvragen en daar vragen over stelt.
Het is niet de bedoeling dat je de gehele casus online plaatst en alleen vraagt aan ons om deze op te lossen.
Zie ook Michèle's reactie, In welke richting zat je zelf te denken.
Ten tweede, als partijen het erover eens zijn dat het auteursrecht bij de opdrachtgever rust is er toch geen probleem?
Ten derde, mocht het zo zijn dat dit contractueel is overeengekomen en de opdrachtnemer dit (achteraf) wil wijzigen is er sprake van wanprestatie.
Voor wat betreft de vraag wie auteursrechthebbende is in het geval van werken geproduceerd in opdracht, dit is (vrij) eenvoudig te beantwoorden op basis van de Auteurswet. |
Ten eerste is dit geen huiswerkvraag, maar een werkelijke casus. De vragen die ik stel zijn ter bevestiging van wat ikzelf heb bedacht. Mijn excuus dat ik de verdere uitwerking hier niet bij heb gezet.
Ik ben door de opdrachtgever benaderd en auteursrechten is niet bepaald mijn specialiteit . Er is omtrent de auteursrechten vooraf niets geregeld. Er is mondeling en via mail overeengekomen dat voor een vast bedrag het figuurtje wordt ontwikkeld, verder is via mail vastgelegd dat een derde dit figuurtje mag verwerken in een website en in een reclamefilmpje (tv). Nu het werk moet worden opgeleverd wordt er ineens geeist dat de auteursrechten moeten worden afgekocht. Ik heb dus via de opdrachtgever een mail laten sturen met de stelling dat alles is bedacht door de opdrachtgever en dat daarom het intellectuele eigendom van het figuurtje bij de opdrachtgever ligt de opdrachtnemer heeft dit via mail bevestigd, maar dat is volgens mij een ander verhaal voor de broncode?
Ik zelf denk dus (mede wat is overeengekomen, mondeling en via mail, over het gebruik) sprake is van een (onbeperkt)licentierecht.
Volgens mij kan je niet zonder meer stellen dat de opdrachtnemer door aan te geven dat hij het ermee eens is dat het intellectuele eigendom van het figuurtje bij de opdrachtgever ligt, daarmee afstand doet van zijn auteursrechten op de broncode.
groet,
Jacq |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 17:30 Onderwerp: Re: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
jacq schreef: | Volgens mij kan je niet zonder meer stellen dat de opdrachtnemer door aan te geven dat hij het ermee eens is dat het intellectuele eigendom van het figuurtje bij de opdrachtgever ligt, daarmee afstand doet van zijn auteursrechten op de broncode. |
Volgens mij wel hoor. Wat zou "de IE-rechten van het werk liggen bij opdrachtgever" anders moeten betekenen dan "[onder andere de auteursrechten] liggen bij opdrachtgever"?
Anders gezegd, "intellectueel eigendom" in deze context is een superset van "auteursrecht".
Vraag 1: Je bewoordingen "naar eigen idee en op haar specifieke aanwijzing" zouden er op kunnen wijzen dat er geen creatieve arbeid van de freelancer in zat. Dan valt het auteursrecht van rechtswege toe aan de opdrachtgever. Maar dan moet de opdrachtgever een gehele tekening van het figuurtje hebben aangeleverd, en de freelancer alleen maar de digitalisatie verzorgd hebben. "Dat had iedere AutoCAD gebruiker kunnen doen".
Vraag 2: Als ik jou iets laat maken, en daarbij zeg dat ik het voor toepassing X zal gaan gebruiken, dan heb ik een licentie om jouw werk voor toepassing X te gebruiken.
Vraag 3: Als het auteursrecht bij de freelancer ligt, dan gelden over het gebruik alleen die afspraken die uit het contract gelden. Wil je nadere afspraken maken, dan moet dat in een apart contract. En meestal moet er dan ook weer apart betaald worden.
Arnoud |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 17:57 Onderwerp: Re: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
[quote="Arnoud Engelfriet"] jacq schreef: | Volgens mij kan je niet zonder meer stellen dat de opdrachtnemer door aan te geven dat hij het ermee eens is dat het intellectuele eigendom van het figuurtje bij de opdrachtgever ligt, daarmee afstand doet van zijn auteursrechten op de broncode. |
Quote: | Volgens mij wel hoor. Wat zou "de IE-rechten van het werk liggen bij opdrachtgever" anders moeten betekenen dan "[onder andere de auteursrechten] liggen bij opdrachtgever"?
Anders gezegd, "intellectueel eigendom" in deze context is een superset van "auteursrecht". |
Ik vroeg me af of ik dit zo kon lezen inderdaad, ik dacht zelf van niet, maar dat is meer omdat ik me afvraag of dat ook de bedoeling is van de opdrachtnemer. Enerzijds heeft deze het over intellectueel eigendom (op het idee van het figuurtje) anderzijds heeft hij het wel over het afkopen van het autersrecht.
Quote: | Vraag 1: Je bewoordingen "naar eigen idee en op haar specifieke aanwijzing" zouden er op kunnen wijzen dat er geen creatieve arbeid van de freelancer in zat. Dan valt het auteursrecht van rechtswege toe aan de opdrachtgever. Maar dan moet de opdrachtgever een gehele tekening van het figuurtje hebben aangeleverd, en de freelancer alleen maar de digitalisatie verzorgd hebben. "Dat had iedere AutoCAD gebruiker kunnen doen". |
Dat is dus duidelijk niet het geval. De opdrachtgever had een idee over hoe en wat het figuurtje moest kunnen en ook hoe het eruit moest zien. Dit is uitgewerkt door de opdrachtnemer, maar hij had wel degelijk een eigen inbreng, hoewel alles in nauw overleg is uitgewerkt. Maar komt dan toch ook niet het auteursrecht toe aan diegene die het grondidee had, of moet art 6 AW toch strikter worden uitgelegd?
Quote: | Vraag 2: Als ik jou iets laat maken, en daarbij zeg dat ik het voor toepassing X zal gaan gebruiken, dan heb ik een licentie om jouw werk voor toepassing X te gebruiken. |
Helder, dat dacht ikzelf ook
Quote: | Vraag 3: Als het auteursrecht bij de freelancer ligt, dan gelden over het gebruik alleen die afspraken die uit het contract gelden. Wil je nadere afspraken maken, dan moet dat in een apart contract. En meestal moet er dan ook weer apart betaald worden.
Arnoud |
Er is geen duidelijke overeenkomst dat is ook het probleem. Dat wat ik uit de mails kan destileren is dat er in wezen een licentieovereenkomst overeen is gekomen, waarbij dus door partijen overeen is gekomen hoe en waarvoor het figuurtje kan worden gebruikt (alles dus mondeling en via mail).
Dank voor je reactie
groet,
jacq
aangepast typefout |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 18:43 Onderwerp: |
|
|
Auteursrecht krijg je niet op een grondidee ("liefdesliedje"), maar op de creatieve uitwerking van zo'n idee. In dit geval de creatieve uitwerking door de opdrachtnemer.
Als ik me niet vergis krijgt de opdrachtnemer in beginsel het auteursrecht, maar kan daar bij overeenkomst van worden afgeweken.
Wanneer zijn partijen het erover eens geworden dat het intellectueel eigendom bij de opdrachtgever zou rusten? Als de opdrachtnemer bij het aannemen van de opdracht in 1 zin zegt "jij het intellectueel eigendom, maar ik het auteursrecht", dan moet je je gaan afvragen wat hij nu precies heeft bedoeld, maar als hij bij het aannemen zegt "jij het intellectueel eigendom" en pas nu "ik het auteursrecht", dan heeft hij pech. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 19:13 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Auteursrecht krijg je niet op een grondidee ("liefdesliedje"), maar op de creatieve uitwerking van zo'n idee. In dit geval de creatieve uitwerking door de opdrachtnemer.
Als ik me niet vergis krijgt de opdrachtnemer in beginsel het auteursrecht, maar kan daar bij overeenkomst van worden afgeweken.
Wanneer zijn partijen het erover eens geworden dat het intellectueel eigendom bij de opdrachtgever zou rusten? Als de opdrachtnemer bij het aannemen van de opdracht in 1 zin zegt "jij het intellectueel eigendom, maar ik het auteursrecht", dan moet je je gaan afvragen wat hij nu precies heeft bedoeld, maar als hij bij het aannemen zegt "jij het intellectueel eigendom" en pas nu "ik het auteursrecht", dan heeft hij pech. |
Mmm, hij schrijft letterlijk "woorden auteursrecht zijn nooit gevallen, ook intellectueel recht niet, maar hier ging ik eerder vanuit" Hij zegt in wezen dat hij er altijd van uit is gegaan dat int. eigendom vanaf het begin van de opdracht bij de opdrachtgever ligt, maar hij legt beide termen dus in een andere zin uit.
Verderop in de mail schrijft hij namelijk ook dat het intellectueel eigendom bij de opdrachtgever ligt en niet bij hem, maar de auteursrechten op de broncode moeten worden afgekocht.
Ik heb net weer contact gehad met de opdrachtgever en voor hem is het geen onoverkomelijk probleem als de broncode bij de opdrachtnemer blijft. Hij laat onderhoud en eventuele aanpassingen toch bij de opdrachtnemer doen. De opdrachtnemer heeft erin toegestemd om bij oplevering van het figuurtje een overeenkomst te tekenen waarin hij verklaart dat hij dit figuur (vormgeving en functionaliteit) eenmalig en exclusief voor opdrachtnemer heeft gemaakt, dat de broncode of onderdelen daarvan en alle elementen die de essentie van het figuurtje raken niet voor derden worden gebruikt en een geheimhoudingsplicht ten opzichte van al hetgeen tijdens de uitwerking van het figuurtje naar voren is gekomen. Tevens verplicht hij zich op eerste afroep (tegen een nader overeen te komen redelijke prijs) het figuurtje aan te passen of te onderhouden.
Ik geloof dat ik een en ander dan toch aardig dicht timmer? Aangezien partijen toch later met elkaar door willen lijkt het mij niet handig om een en ander op de spits te drijven.
groet,
jacq |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 20:20 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | Mmm, hij schrijft letterlijk "woorden auteursrecht zijn nooit gevallen, ook intellectueel recht niet, maar hier ging ik eerder vanuit" Hij zegt in wezen dat hij er altijd van uit is gegaan dat int. eigendom vanaf het begin van de opdracht bij de opdrachtgever ligt, maar hij legt beide termen dus in een andere zin uit. |
Met "wanneer" bedoel ik vooral: voor of na het sluiten van de overeenkomst. Wat is er afgesproken voordat het werk is verricht? Als er op dat moment niets is afgesproken, dan komt het auteursrecht m.i. hem toe. Het lijkt erop dat deze mail van later datum is.
Quote: | Verderop in de mail schrijft hij namelijk ook dat het intellectueel eigendom bij de opdrachtgever ligt en niet bij hem, maar de auteursrechten op de broncode moeten worden afgekocht. |
Dan kun je in die brief niet lezen dat de opdrachtnemer het auteursrecht om niets aan de opdrachtgever wil overdragen.
Met afkopen van auteursrecht bedoelt hij overdracht van het auteursrecht zelf, neem ik aan. Een licentie op de geleverde kopie voor het afgesproken gebruik ligt impliciet in de overeenkomst tot opdracht besloten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 20:43 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Met "wanneer" bedoel ik vooral: voor of na het sluiten van de overeenkomst. Wat is er afgesproken voordat het werk is verricht? Als er op dat moment niets is afgesproken, dan komt het auteursrecht m.i. hem toe. Het lijkt erop dat deze mail van later datum is. |
Deze mail is inderdaad van latere datum. Dus na opdrachtverlening, wat dus betekent dat bij opdrachtnemer de auteursrechten liggen.
Quote: | Dan kun je in die brief niet lezen dat de opdrachtnemer het auteursrecht om niets aan de opdrachtgever wil overdragen.
Met afkopen van auteursrecht bedoelt hij overdracht van het auteursrecht zelf, neem ik aan. Een licentie op de geleverde kopie voor het afgesproken gebruik ligt impliciet in de overeenkomst tot opdracht besloten. |
Ik ben het hier helemaal mee eens en neig zelf ook naar deze uitleg. (zie eerder reactie op nemine contradicente)
Hartelijk dank, ik denk dat ik het nu redelijk helder heb.
(Ben in de studie nog niets inhoudelijk over auteursrechten tegengekomen, denk dat ik daar maar eens snel aan moet beginnen Voordeel van de OU, kan je je eigen volgorde bepalen )
groet,
jacq |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 21:10 Onderwerp: |
|
|
Zoek in ieder geval de artikelen in de auteurswet op die regelen aan wie het auteursrecht toekomt in het geval van een overeenkomst uit opdracht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 21:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zoek in ieder geval de artikelen in de auteurswet op die regelen aan wie het auteursrecht toekomt in het geval van een overeenkomst uit opdracht. |
Ja, heb ik al gedaan.
groetjes,
jacq |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 22:09 Onderwerp: Re: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
jacq schreef: | Arnoud Engelfriet schreef: | Anders gezegd, "intellectueel eigendom" in deze context is een superset van "auteursrecht". |
Ik vroeg me af of ik dit zo kon lezen inderdaad, ik dacht zelf van niet, maar dat is meer omdat ik me afvraag of dat ook de bedoeling is van de opdrachtnemer. Enerzijds heeft deze het over intellectueel eigendom (op het idee van het figuurtje) anderzijds heeft hij het wel over het afkopen van het autersrecht. |
Let op dat "intellectueel eigendom" als zodanig geen recht is. Het is zeg maar een afkorting, een verzamelnaam, voor auteursrecht, octrooirecht, merkrecht enzovoorts. Je kunt dus wel zeggen "ik heb het intellectuele eigendom op dit figuurtje" maar je moet wel een aanwijsbaar recht hebben dat onder die verzamelnaam valt. Een auteursrecht bijvoorbeeld. En dat kan niet op een idee.
Quote: | Dat is dus duidelijk niet het geval. De opdrachtgever had een idee over hoe en wat het figuurtje moest kunnen en ook hoe het eruit moest zien. Dit is uitgewerkt door de opdrachtnemer, maar hij had wel degelijk een eigen inbreng, hoewel alles in nauw overleg is uitgewerkt. Maar komt dan toch ook niet het auteursrecht toe aan diegene die het grondidee had, of moet art 6 AW toch strikter worden uitgelegd? |
Als er inbreng van de opdrachtnemer is, dan zou ik zeggen dat artikel 6 niet opgaat. Auteursrecht op een idee kan niet, dus als ik jouw idee uitwerk, heb ik alle auteursrechten. (Eigenlijk is de uitdrukking "jouw idee" juridisch al onjuist)
Arnoud |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 22:31 Onderwerp: Re: intellectueel eigendom/ auteursrecht software |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | jacq schreef: | Arnoud Engelfriet schreef: | Anders gezegd, "intellectueel eigendom" in deze context is een superset van "auteursrecht". |
Ik vroeg me af of ik dit zo kon lezen inderdaad, ik dacht zelf van niet, maar dat is meer omdat ik me afvraag of dat ook de bedoeling is van de opdrachtnemer. Enerzijds heeft deze het over intellectueel eigendom (op het idee van het figuurtje) anderzijds heeft hij het wel over het afkopen van het autersrecht. |
Let op dat "intellectueel eigendom" als zodanig geen recht is. Het is zeg maar een afkorting, een verzamelnaam, voor auteursrecht, octrooirecht, merkrecht enzovoorts. Je kunt dus wel zeggen "ik heb het intellectuele eigendom op dit figuurtje" maar je moet wel een aanwijsbaar recht hebben dat onder die verzamelnaam valt. Een auteursrecht bijvoorbeeld. En dat kan niet op een idee. |
Ik had dat net al begrepen toen je schreef "intellect. eigendom is een superset van auteursrecht". Ik schreef mijn reactie om te laten zien dat door de opdrachtnemer duidelijk met beide termen iets anders bedoeld wordt.
Quote: | Dat is dus duidelijk niet het geval. De opdrachtgever had een idee over hoe en wat het figuurtje moest kunnen en ook hoe het eruit moest zien. Dit is uitgewerkt door de opdrachtnemer, maar hij had wel degelijk een eigen inbreng, hoewel alles in nauw overleg is uitgewerkt. Maar komt dan toch ook niet het auteursrecht toe aan diegene die het grondidee had, of moet art 6 AW toch strikter worden uitgelegd?
Als er inbreng van de opdrachtnemer is, dan zou ik zeggen dat artikel 6 niet opgaat. Auteursrecht op een idee kan niet, dus als ik jouw idee uitwerk, heb ik alle auteursrechten. (Eigenlijk is de uitdrukking "jouw idee" juridisch al onjuist) |
Ja, het was me duidelijk door het "liefdesliedje" van bona fides , maar ik moet zeggen, ik heb vanavond een hoop geleerd. Ik ga morgen nog even een handboek scoren om een en ander nog even rustig door te nemen. Heb je misschien een bruikbare titel voor me?
groetjes,
jacq |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|