|
Auteur |
Bericht |
joeylinda
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2012 16:08 Onderwerp: integriteitsonderzoek gemeente |
|
|
Dag allen, ik zit met een probleem.
Mijn vader werkt bij de gemeente, en daar is een anonieme brief binnen gekomen dat er aan de werkprocessen en integriteit getwijfeld wordt.
Nu is de brief in oktober binnen gekomen en het onderzoek is in februari gestart.
In de maand oktober is er een werknemer ontslagen via de rechter, dus op de gehele afdeling twijfelt niemand eraan dat zij dit is geweest.
Toch heeft de gemeente een extern bureau ingehuurd om onderzoek te verrichten.
Nu heb ik een aantal vragen. Volgens de gemeente is er geen protocol aanwezig. Nu vraag ik mij af of hier wettelijke bepalingen voor zijn waar zij zich aan moeten houden?
Zo mag hij de brief niet lezen, waar dus wel zijn naam diverse malen in wordt genoemd, en hij de specifieke toedracht dus niet weet. Er zijn collega's (zoals een secretaresse) die niet meer met hem willen praten. Het lijkt mij toch dat je jezelf moet kunnen verweren en dit alleen kan als je de brief hebt gelezen.
Ook is dit niet schriftelijk aangezegd, maar alleen mondeling ten overstaan van 20 collega's.
Het onderzoek loopt nu al 3,5 week (door een interviewer) maar er is nog helemaal niet door gecommuniceerd. Mijn vader weet gelukkig 100% zeker dat er geen frauduleuze zaken aan de hand zijn geweest, dus doorstaat hij dit met een zeker gevoel. Maar hij gaat niet prettig naar zijn werk. Dit alles gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten.
Zijn goede naam is nu al beschadigd, ook al wordt het weer rechtgezet.
Zijn er dus wettelijke bepalingen zoals de brief, het aanzeggen, het tijdsbestek enz.?
Alvast heel erg bedankt voor de moeite. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2012 17:11 Onderwerp: |
|
|
Hoe je het wendt of keert; het onderzoek loopt kennelijk nog. Voordat het onderzoek afgerond of gestaakt is, is het voorbarig om te speculeren op een bepaalde uitkomst.
Ook om actie te ondernemen is het nog te vroeg. Pas achteraf zal blijken of de gang van zaken terecht of niet is geweest. Dan is ook het moment om je gram te halen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
joeylinda
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2012 22:52 Onderwerp: |
|
|
Dat is ook zeer zeker de bedoeling. Wanneer dat moment komt weten we niet maar waarschijnlijk binnenkort. Alleen hoe dan te handelen?
Ik kan er zelf niets over vinden, wel richtlijnen ze moeten volgen. Ook al zou er rectificatie komen, de slechte naam zal blijven bestaan. Die dingen gaan nu eenmaal zo.
alvast bedankt |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 19 mrt 2012 23:06 Onderwerp: |
|
|
Eens met Dennis. Het is nu nog te vroeg.
Wat achtergrondinfo.
Ik vermoed dat er een onderzoek loopt naar de mogelijkheid dat er plichtsverzuim zou zijn gepleegd. In het onderzoek zal eerst duidelijkheid moeten komen over de feiten en of dat leidt tot de conclusie dat er sprake is van plichtsverzuim. Als er vastgesteld wordt dat er sprake is van plichtsverzuim zal er een voornemen tot strafoplegging volgen waartegen een zienswijze ingediend kan worden. Eventueel volgt daarna besluitvorming waarna bezwaar en beroep mogelijk is. Ook kan ervoor gekozen worden om geen straf op te leggen. Uiteraard moet het bestuursorgaan bij strafoplegging de onderliggende stukken ter beschikking stellen aan uw vader.
Het enkel verrichten van feitenonderzoek zonder dat uw vader zijn werk moet onderbreken (bijv. door een schorsing of buitenfunctiestelling) zal weinig schade opleveren. Uiteraard is het wel handig als de gemeente uitsluitsel geeft aan collega's als er niets uit het onderzoek naar voren is gekomen.
In de rechtspositie van de gemeenteambtenaar CAR-UWO wordt in hoofdstuk 16 globaal iets over deze materie geroepen. Zie http://caruwo.vng.nl/IntegraleVersie.htm Het is zeer goed mogelijk dat de gemeente hier verder geen nadere regels voor heeft. Uiteraard zijn ook de algemene beginselen van behoorlijk bestuur van toepassing: dit betekent dat uw vader niet te lang in onzekerheid mag verkeren (m.a.w. het onderzoek mag niet onnodig lang duren), hij in de gelegenheid wordt gesteld zich te verweren etc.. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|