Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

inschatten kansen gelijk halen bij kantonrechter
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Er is een goede kans op slagen bij de kantonrechter?
Ja
100%
 100%  [ 5 ]
Nee
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 5

Auteur Bericht
spNza

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 15:07    Onderwerp: inschatten kansen gelijk halen bij kantonrechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Graag jullie mening/hulp bij het volgende.

Begin juni heb ik bij een stoplicht de motor van mijn auto laten afslaan. Hierdoor ben ik niet opgetrokken bij groen licht. Het gevolg, de auto achter mij reed vrij stevig achterop. Ik concludeer dat zij niet voor zich heeft gekeken en geanticipeerd heeft op het optrekken van mij.

Tot mijn verbazing erkent de verzekering van de tegenpartij geen aansprakelijkheid. Dit doen zij omdat er bij een motor die afslaat geen remlicht gaat branden en er daarom niet geanticipeerd kan worden. Hierbij verwijzen zij naar het vlotheidsbeginsel waardoor je niet hoeft te wachten tot je voorliggen afstand heeft om zelf op te trekken.

Ik heb laten weten dat ik het niet mee eens ben omdat verzekerde en ik niet samen zijn opgereden (komt naar voren in tekening schadeformulier). Zij heeft mij met een dusdanige snelheid geraakt dat mijn bodemplaat is ingedeukt. Omdat ik niet vooruit ben gekomen (motor sloeg direct af) moet ik concluderen dat zij afstand heeft gehouden en niet voor zich heeft gekeken bij een situatie waarbij je dat wel hoort te doen. Het wel of niet branden van het remlicht is dubieus omdat het circuit actief blijft in de auto en het remlicht dus brand als ik op de rem sta. Of ik dit wel of niet heb gedaan na stilstand zou ik oprecht niet meer weten.

Kortom, ik vind dat je in het verkeer veilig en zorgvuldig moet handelen als basis en dat zij had kunnen voorkomen door voor zich te kijken.

Wat zouden jullie mij adviseren? Het schadebedrag is 2000 euro
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou een poging wagen.

Dat je bij groen licht moet gaan rijden is helder. Dat mogen de mensen die achter je staan verwachten.
Echter, de bestuurders achter je dienen ook rekening te houden met onverwachte omstandigheden.
Zo'n onverwachte omstandigheid, het afslaan van een motor bij een verkeerslicht is juist een omstandigheid waarmee men rekening dient te houden.
Zie bijvoorbeeld Gerechtshof Amsterdam, 26 januari 2006 i.c.m. 26 februari 2004: LJN: BP6301 + BP6300.

Daarnaast dient een bestuurder zijn voeruig tot stilstand te kunnen brengen over die afstand waarover de weg vrij en te overzien is.
Dat de weg niet vrij was lijkt mij evident.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De Hoge Raad heeft in zijn arrest van 13 april 2004 overwogen, dat bij een kop-staart botsing uit het enkele feit dat de achterligger zijn auto niet tijdig tot stilstand heeft kunnen brengen niet volgt dat deze schuld heeft aan de aanrijding, tenzij hij het tegendeel bewijst. Volgens de hoofdregel van art. 177 Rv rust de bewijslast van de feiten die kunnen leiden tot aansprakelijkheid van de achterligger voor de door de voorligger geleden schade op de voorligger.

http://www.amservices.nl/downloads/atote/Afslaande%20motor,%2050-50.pdf

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de replies.

Ik ken die uitspraak en wil de volgende redenering gebruiken:

a. Ik ben niet opgetrokken bij het stoplicht mijn motor sloeg direct af, dit komt naar voren in de situatieschets en mijn verklaring

b. er is aanzienlijke schade wat betekent dat de botsing met een snelheid heeft plaatsgevonden die je niet haalt wanneer je bumper aan bumper staat;

c. volgt, tegenpartij heeft voldoende afstand bewaard en niet voor zich gekeken

In de praktijk heb ik meegemaakt dat een auto voor mij niet optrekt bij groen licht en dan is stoppen geen enkel probleem. Alleen wanneer ik bezig ben met andere zaken zoals telefoon, de omgeving etc. is er kans op aanrijding.

Hulpvraag: wat zou ik als bewijs kunnen aanvoeren?

p.s. het was een rustige avond met droog wegdek
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

spNza schreef:

Hulpvraag: wat zou ik als bewijs kunnen aanvoeren?

De gevoerde correspondentie, het opgemaakte schadeformulier en getuigenverklaringen van jou en de andere persoon.
spNza

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na de aanrijding gingen de tegenpartij en ik ervan uit dat zij als achterop komend verkeer schuldig was.

Ik heb toen een sms gekregen waarin zij aangeeft eerst de hoogte van de schade te willen afwachten alvorens de verzekering in te schakelen. Dit ivm de bekende teruggang in trede.

Mag en kan ik dit gebruiken als bewijs voor vermeende aansprakelijkheid van tegenpartij?
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geen officiële schuldverklaring, aangezien het niet een ondertekende document betreft. Maar het kan wel uw zaak sterker voor de dag laten komen.
spNza

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan iemand mij een indicatie geven van de kosten wanneer ik naar het kantongerecht stap.

Dank, voor mij als bedrijfskundige is het een hele nieuwe wereld
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2012 9:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt de kosten voor het uitbrengen van een dagvaarding (€ 95-€ 100), en je moet griffierecht betalen (€ 207).

Als je de zaak wint, en ik denk dat je daar goede kans op hebt, dan krijg je die kosten vergoed door de wederpartij.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2012 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zegt je eigen verzekering ervan? Heb je verhaalsrechtsbijstand meeverzekerd?

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2012 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

spNza schreef:
a. Ik ben niet opgetrokken bij het stoplicht mijn motor sloeg direct af, dit komt naar voren in de situatieschets en mijn verklaring
M.i. kijkt een bestuurder-in-een-rij naar het verkeerslicht totdat dit op groen springt en vervolgens naar de auto vóór hem om vast te stellen, wanneer die gaat rijden; geldt iig voor de auto's verder naar achteren en althans mij is niet duidelijk, waarom dat niet zou gelden voor een bestuurder van de 2e auto; natuurlijk behoort de 1e auto meteen weg te rijden, maar dat betekent nog niet, dat #2 daar gewoon op mag rekenen.
Impliciet vindt de verzekeraar, dat de bestuurder van de 2e auto bij groen er niet alleen op mag rekenen, dat #1 meteen gas geeft, maar dat zelf ook doet, want anders zit #3 er bij hem op; etc.
Not good
spNza

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2012 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals dank voor de replies.

Ik had de RB-module net uitgezet onder het mom van "mij gebeurt nooit wat" en een maand later dit. Het leven blijft je verbazen Wink

Ga nu pogen een dagvaarding op te stellen mbv voorbeelden van het internet. Zal hem hier posten en zie graag dat er op geschoten wordt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds