|
Auteur |
Bericht |
luna777
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jun 2007 19:37 Onderwerp: inncasso kosten |
|
|
Hoi
Misschien weten jullie antwoord
Wij hebben ons huurhuis opgezegd. Er was wat achterstallig onderhoud door ons, volgens de verhuurder.
Wij hebben niet alles gedaan wat we hadden moeten doen volgens hun , zoals deuren schilderen en een deur vervangen etc ....Maar dat terzijde..
Er is dus een rekening gekomen en een aanmaning..Maar omdat we tussendoor alweer verhuisd waren (2e keer) hebben we deze nooit ontvangen..
We zouden een rekening moeten betalen van
Hoofdsom 568. 55 euro
incasssokst 150 euro
btw 28.5
overige kosten 2.98
totaal 750 euro
Mijn vraag: Zijn de inkassokosten niet te hoog???? Ik had gehoord 15 procent. Maar dit is ongeveer 30 procent
Ik heb ze dit gezegd maar zij zeggen dat bij een hoogte van dit bedrag de inkassokosten terecht zijn
Alvast bedankt
Luna |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 29 jun 2007 20:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn vraag: Zijn de inkassokosten niet te hoog???? Ik had gehoord 15 procent. Maar dit is ongeveer 30 procent |
Misschien een beetje flauw, maar wat zegt het incassoburo?
Voorheen waren, dacht ik, incassoburo’s vrij in het te berekenen bedrag voor incasso. Exorbitante bedragen leken soms eerder regel dan uitzondering te zijn.
Hoe het thans is weet is niet. In het register van mijn wettenbundel tref ik onder incasso(kosten) geen verwijzing aan. Wel Yahoo’en: ‘Als richtlijn geldt meestal 15% van de hoofdsom plus de wettelijke rente’.
Weet iemand hier iets meer van?
Quote: | Ik heb ze dit gezegd maar zij zeggen dat bij een hoogte van dit bedrag de inkassokosten terecht zijn. |
'Ze' is de verhuurder?
Lijkt me niet te kunnen.
Schoenmaker blijf bij je eigen leest!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
luna777
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jun 2007 20:18 Onderwerp: |
|
|
"ze" is het incassobureau...
Dank je voor de snelle reaktie
Miisschien zijn er iderdaad meer die iets weten?? |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: vr 29 jun 2007 20:20 Onderwerp: |
|
|
Onderstaande tekst komt van deze site
Quote: |
Een incassobureau werkt niet voor niets, het bureau rekent incassokosten. Dat kan een vast bedrag zijn of een percentage van de schuld. Deze kosten worden bij u als schuldenaar in rekening gebracht.
Dat u de incassokosten betaalt is niet altijd vanzelfsprekend. Er bestaan namelijk geen duidelijke regels over het in rekening brengen van incassokosten. Het is dus heel goed mogelijk dat u wel moet betalen maar niet zo veel als er op de rekening staat. Daarom is het verstandig bezwaar te maken tegen de incassokosten bij het incassobureau. U moet in de brief wel duidelijk aangeven wat de redenen zijn van uw bezwaar. Is het incassobureau het niet met u eens dan kunt u ook nog in beroep gaan bij de rechtbank. Bewaart u altijd een kopie van uw brief aan het incassobureau.
Redenen om bezwaar te maken tegen incassokosten kunnen zijn:
* de incassokosten zijn erg hoog. Als richtlijn geldt meestal 15% van de hoofdsom plus de wettelijke rente;
* de schuldeiser hoeft niet te waarschuwen dat er incassokosten in rekening worden gebracht. De rechter zal echter wel kijken of het redelijk was geweest als hij dit wel had gedaan;
* het incassobureau mag geen administratie- of bureaukosten vragen;
* het incassobureau mag nooit vóór-incassokosten berekenen. Dit zijn de kosten die de schuldeiser maakte voordat hij het bureau inschakelde of de voorbereidingskosten van het bureau zelf. |
Misschien geeft dit een antwoord op je vraag?
groet,
jacq |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 30 jun 2007 8:54 Onderwerp: |
|
|
Op grond van Voorwerk II is een bedrag van 150 ex. BTW voor deze vordering reëel. |
|
|
|
 |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: za 21 jul 2007 23:20 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Op grond van Voorwerk II is een bedrag van 150 ex. BTW voor deze vordering reëel. |
Maar worden pas toewezen op het moment er daadwerkelijk incassowerkzaamheden zijn vericht. Het louter versturen van een aanmaning valt onder proceskosten en niet onder buitengerechtelijke kosten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 0:20 Onderwerp: Re: inncasso kosten |
|
|
luna777 schreef: | Er was wat achterstallig onderhoud door ons, volgens de verhuurder.
Wij hebben niet alles gedaan wat we hadden moeten doen volgens hun , zoals deuren schilderen en een deur vervangen etc ....Maar dat terzijde.. |
Helemaal niet terzijde. Het schilderen en vervangen van deuren is waar je huur voor betaalt. Dit is onderhoud dat de verhuurder, op zijn kosten, dient te verrichten. Niets betalen dus!
Alleen herstellingen en onderhoud zoals opgesomd in het Besluit kleine herstellingen zijn voor rekening van de huurder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 6:47 Onderwerp: |
|
|
Staat er in het huurcontract misschien dat je de woning in oorspronkelijke staat moet opleveren bij het beeindigen van de huur? In dat geval kan de huurder eisen dat je de deuren wel weer in de oorspronkelijke kleur schilderd. Even checken in je huurovereenkomst.
Het jij je adreswijziging doorgegeven aan de gemeente? Zo ja, dan is het nog maar de vraag of de incasso terrecht is. Immers, je kunt dan aantonen dat je hun eerste brief niet hebt ontvangen.
Je kunt de huurder vragen om de incasso tot nader order in te trekken en eerst samen rond de tafel te gaan zitten om een oplossing te zoeken. In ieder geval stel jij je dan redelijk op.
Soms heeft het zin om een incasso aan te vechten als het volgens jou onterrecht is, ik heb hier zelf ervaring mee en heb zelf onkosten in rekening gebracht welke uiteindelijk ook zijn betaald. (zie http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/t/13711/)
Succes gewenst! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 9:37 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Helemaal niet terzijde. Het schilderen en vervangen van deuren is waar je huur voor betaalt. Dit is onderhoud dat de verhuurder, op zijn kosten, dient te verrichten. Niets betalen dus! | Daar kun je niet standaard een uitspraak over doen, want heel vaak is de huurder verantwoordelijk voor het binnenonderhoud(met wat uitzonderingn natuurlijk, als bijv. het vervangen van een ketel etc). Dus het ligt er aan wat voor deuren dat betreft en wat er in het huurcontract over staat.
V.w.b. die tabel waar Steven naar linkt: eigenlijk is het raar dat de incassokosten afhangen van het bedrag dat geïncasseerd moet worden. Het werk dat gedaan wordt om het zo ver te krijgen verschilt immers niet ....
Sluit me aan bij Tilda v.w.b. verdere actie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 10:45 Onderwerp: |
|
|
Tilda schreef: | Staat er in het huurcontract misschien dat je de woning in oorspronkelijke staat moet opleveren bij het beeindigen van de huur? In dat geval kan de huurder eisen dat je de deuren wel weer in de oorspronkelijke kleur schilderd. |
Ik betwijfel dat zo'n bepaling rechtsgeldig is. Schilder- en behangwerk is volgens mij de taak van de volgende bewoner. 100% zeker ben ik hier niet. Gaat het om een gestoffeerde woning?
Maar wat wel van belang is: gaat het om binnen- of buitenschilderwerk? Buitenschilderwerk is in ieder geval voor de verhuurder, en daar kan in de huurovk niet van worden afgeweken.
@tikSimone: klopt, zie tweede alinea van mijn eedere bericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 20:22 Onderwerp: |
|
|
Quote: | eigenlijk is het raar dat de incassokosten afhangen van het bedrag dat geïncasseerd moet worden. Het werk dat gedaan wordt om het zo ver te krijgen verschilt immers niet .... |
True, maar dan zou het ook raar moeten zijn bij proceskosten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 20:31 Onderwerp: |
|
|
Anien schreef: | True, maar dan zou het ook raar moeten zijn bij proceskosten. |
Maar proceskosten zijn toch ook niet evenreding aan het bedrag? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 05 sep 2007 0:00 Onderwerp: Re: inncasso kosten |
|
|
luna777 schreef: | Hoi
Misschien weten jullie antwoord
Wij hebben ons huurhuis opgezegd. Er was wat achterstallig onderhoud door ons, volgens de verhuurder.
Wij hebben niet alles gedaan wat we hadden moeten doen volgens hun , zoals deuren schilderen en een deur vervangen etc ....Maar dat terzijde..
Er is dus een rekening gekomen en een aanmaning..Maar omdat we tussendoor alweer verhuisd waren (2e keer) hebben we deze nooit ontvangen..
We zouden een rekening moeten betalen van
Hoofdsom 568. 55 euro
incasssokst 150 euro
btw 28.5
overige kosten 2.98
totaal 750 euro
Mijn vraag: Zijn de inkassokosten niet te hoog???? Ik had gehoord 15 procent. Maar dit is ongeveer 30 procent
Ik heb ze dit gezegd maar zij zeggen dat bij een hoogte van dit bedrag de inkassokosten terecht zijn
Alvast bedankt
Luna |
Achterstallig onderhoud door de huurder bij een huurwoning? Nooit van gehoord. Of bedoel je herstellen van "kleine" onderhoudswerkzaamheden. Daar hoort het vervangen van deuren toch niet bij? Effe langs de rechtswinkel lijkt mij |
|
|
|
 |
|