Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 21:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

inhoeverre is een bod onder voorbehoud bindend?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rademakertje

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 20:36    Onderwerp: inhoeverre is een bod onder voorbehoud bindend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik heb de volgende vraag;

Ik zag op een verkoopsite een leuke 'goed onderhouden" 2e hands zeilboot,
afspraak gemaakt en bekeken. De boot verkeerde in verwaarloosde staat en hoewel het casco niet echt tegenviel kon de verkoper geen van de technische onderdelen werkend laten zien. Hij vertelde dat de eigenaar 2 jaar niet geweest was, hij had de boot via een faillissements verkoop verkregen...(?)
Ik ging naar huis, maakte een indicatie van te verwachten kosten, deed een bod onder voorbehoud.
Bod werd geaccepteerd, de verkoper zou de vitale delen werkend maken, ik bestelde een Hiswa keurmeester enzovoort...
Ondertussen heb ik een botenexpert naar de gemaakte foto's laten kijken. Deze adviseerde mij onmiddellijk met de transactie te stoppen omdat hij de boot ondeugdelijk achtte.
ik heb 36 uur voor de afspraak de keuring en verdere onderhandeling geannuleerd waarop de verkoper reageerde met een claim voor gemaakte reiskosten van de eigenaar, gemaakte reparatiekosten e.d.
in hoeverre houdt deze claim stand?
De boot is overigens ten tijden van de onderhandeling nooit uit de verkoop gehaald, heeft geen vermelding "onder bod of gereserveerd" gekregen, voldeed bij 1e bezichtiging niet aan de verwachting "goed onderhouden".
graag uw advies
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nico1979

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder welk voorbehoud heb je je bod dan gedaan?
rademakertje

BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het bod gedaan onde rvoorbehoud dat de gebreken die er op dat moment waren, gerepareerd zouden worden en er er eerst een keuring zou plaatsvinden. in heb in de dagen die na de eerste bezichtiging en mijn voorstel volgden, vernomen dat de verkoper zelf de motor werkend heeft gekregen maar de elektra nog niet in orde was.. letterlijk schrijft hij"weet dus nog niet wat het wel en niet doet"..
Toen ik echter de foto's aan een deskundige liet zien, raadde hij mij aan mijn geld voor deze keuring ( ruim 500) maar te besparen omdat hij zag dat het verhaal van de verkoper zwak was.
De eigenaar is ook in de tussentijd in de boot geweest om er persoonlijke spullen uit te halen...weet dus niet wat hij mee genomen heeft of wat er in de tussentijd op/in het schip gebeurd is. ik heb het bod gedaan omdat ik eerst wil weten wat de onderhandelings ruimte was, koop was geen optie zoals ik het schip de eerste keer gezien heb, dat heb ik ook gemaild.
Verder wilde de verkoper eerst dat ik de reiskosten van de eigenaar vergoedde, die volgens hem uit Duitsland kwam.
Ik heb hem om de (mail)adresgegevens gevraagd maar die kreeg ik niet, omdat het "beter was dat niet te doen...omdat de verkoper woedend was...
De boot heeft ook tijdens de onderhandelingen niet als "verkocht, gereserveerd of onder bod"gestaan.
voorts;
In een keuringsrapport worden alle gebreken die een boot heeft, gezien en genoteerd, naar aanleiding van dit rapport kun je natuurlijk je bod bijstellen of afzien van koop.
ik heb zelf het een en ander opgezocht.
Ik vond bijv. dat ik nav het keuringsrapport tt.a.t kan bepalen of het product wel aan mijn eisen voldoet.
De boot was verder niet geprepareerd voor keuring, de verkoper heeft zelf de motor lopend gekregen en was nog met de elektra bezig.
Verkoper wilde ook bij doorgang van de transactie een "dikke envelop". ik ben een vrouw alleen, vindt dit riskant heb daar niet bevestigend op gereageerd.
Voor de goede orde; er is uitsluitend mailverkeer geweest onder naam van "fred via marktplaats", nooit handdruk/ gesprek over deze zaken, geen contract of andere overdracht.
Jay Gatsby

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet biedt op grond van art. 3:38 BW de mogelijkheid om een bod onder voorbehoud te doen. Om in uw geval te kunnen aangeven of er een onvoorwaardelijke overeenkomst tot stand is gekomen of niet, is het van belang vast te stellen hoe de wederpartij uw aanbod heeft mogen opvatten.

Quote:
Voor de goede orde; er is uitsluitend mailverkeer geweest onder naam van "fred via marktplaats", nooit handdruk/ gesprek over deze zaken, geen contract of andere overdracht.

Is er in het geheel geen ander verkeer geweest dan via mail? Zou u eens exact kunnen weergeven wat de bewoording is geweest waarmee u het aanbod heeft gedaan?
Nico1979

BerichtGeplaatst: za 10 aug 2013 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad handig om de exacte tekst van het bod onder voorbehoud hier even te posten.

Stel: u heeft een bod van XX euro gedaan met het voorbehoud dat werkzaamheden y en z worden uitgevoerd aan de boot en mits uit een door u te betalen keuring door een onafhankelijke deskundige blijkt dat de kosten voor volledig herstel van de boot niet meer bedragen dan XX euro...

Als u vervolgens zelf geen keuring laat uitvoeren, terwijl de eigenaar wel voldoet aan y en z, lijkt dat me geen reden om de koop niet door te laten gaan. U voldoet in dat geval immers zelf niet aan datgene wat u hebt afgesproken: namelijk het laten uitvoeren van een keuring door een onafhankelijke deskundige.

Echter nogmaals: De exacte tekst van uw aanbod is daarbij van belang.
rademakertje

BerichtGeplaatst: za 10 aug 2013 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb het mailverkeer er nog eens op na gelezen.
Ik heb de verkoper meteen bij aanvang ingelicht over het feit dat ik meerdere opties had, en dat ik dus een bod deed onder voorbehoud.
De vitalen delen van de motor werkten niet volgens de omschrijving in de advertentie.
Toen dit voorstel geaccepteerd werd heb ik niet gezegd "verkocht"maar letterlijk : dat is mooi, ik ga even kijken voor een keuring, hoe moet, indien het schip goed gekeurd wordt, een eventuele overdracht plaatsvinden....
De verkoper is toen begonnen het motorisch gedeelte en de elekta in orde te maken, heeft mij op de hoogte gehouden van zijn werkzaamheden, de motor werkte maar hij kon niet zeggen of alle meters en elektra al werkte.
Een keuring kost niet niks!
Ik heb dus een 2e expert naar het foto materiaal laten kijken. Hij zag dingen waarmee hij in zijn vak dagelijks te maken heeft, die kwalitatief niet oke zijn en raadde mij aan, van keuring en koop af te zien.
Ik heb daarbij niet gevraagd of de eigenaar al bij keuring aanwezig kon zijn, er is ook niet gesproken over het feit dat de eigenaar nog zaken uit de boot zou halen.
De boot was op het moment dat ik annuleerde nog niet keuringsklaar, en voldeed dus nog niet aan de omschrijving in de advertentie.
Indien ik de keuring wel had laten doen waren er ongetwijfeld zaken aan het licht gekomen, had ik dan ook moeten kopen????
Het product had dan dus niet aan mijn verwachting voldaan.

Het enige dat de verkoper feitelijk heeft getracht is het schip in verkoopbare staat te krijgen. Niets meer en niets minder. Het feit dat hij de eigenaar heeft laten komen is een initiatief van hemzelf geweest, ik heb niet gezegd dat ik nav de keuring ter plaatse ging kopen!!!
rademakertje

BerichtGeplaatst: za 10 aug 2013 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb ik een rechtskundige geraadpleegd, ik heb hem het mail verkeer laten lezen en zij was er snel klaar mee;
- mailverkeer geldt niet als bindende overeenkomst mits een contract is opgemaakt met klik functie, een voorstel doen via mail verkeer heet koop op afstand.
- uit het mailverkeer is op te maken dat ik nooit definitief Ja tegen koop heb gezegd
- mocht er al sprake zijn van enige verwachtingen dan heb ik ruim op tijd aangegeven van verdere onderhandelingen af te zien.
- mijn voorstel was een voorstel dat geaccepteerd is, ik heb de verkoper ingelicht over het feit dat ik meerdere opties had en dus de uiteindelijke keus zou vallen op het schip dat het beste bij mij past, qua prijs/ kwaliteit.
- indien er sprake is van koop, hier niet het geval, dan dient het product voor koper te zijn gereserveerd mits er meerdere, exact dezelfde producten beschikbaar zijn.
Nico1979

BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of u verwoordt het niet helemaal lekker of de rechtskundige die u heeft geraadpleegd is niet ter zake kundig. Het is natuurlijk onzin dat een ovk niet per email tot stand kan komen.

U heeft echter nog altijd niet de letterlijke tekst gepost van de email waarin u een bod onder voorbehoud heeft gedaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met "koop op afstand" heeft dit sowieso niets te maken. Als de "rechtskundige" meent van wel, dan zijn er twee mogelijkheden. Of die persoon heeft geen verstand van recht, of die persoon heeft een zeer algemene uitspraak gedaan die geen betrekking heeft op de feiten van deze zaak.

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rademakertje schreef:
Inmiddels heb ik een rechtskundige geraadpleegd, ik heb hem het mail verkeer laten lezen en zij was er snel klaar mee;
Na dit gelezen te hebben moest ik al fronsen, maar wat volgde verbaasde mij nog meer...

Quote:
- mailverkeer geldt niet als bindende overeenkomst mits een contract is opgemaakt met klik functie, een voorstel doen via mail verkeer heet koop op afstand.
In deze zin staan drie dingen die niet correct zijn...

Quote:
- uit het mailverkeer is op te maken dat ik nooit definitief Ja tegen koop heb gezegd
Dat zou zo maar kunnen! Wij kunnen daar echter niet over oordelen, tenzij je nu eens letterlijk je e-mails op dit forum plaatst...

Quote:
- mocht er al sprake zijn van enige verwachtingen dan heb ik ruim op tijd aangegeven van verdere onderhandelingen af te zien.
Zou kunnen... Wij weten het niet en kunnen er niet over oordelen.

Quote:
- mijn voorstel was een voorstel dat geaccepteerd is, ik heb de verkoper ingelicht over het feit dat ik meerdere opties had en dus de uiteindelijke keus zou vallen op het schip dat het beste bij mij past, qua prijs/ kwaliteit.
Daarmee is er in ieder geval een overeenkomst tot stand gekomen. Wat voor overeenkomst kunnen wij niet beoordelen. Als jouw voorstel inhield dat verkoper iets zou doen, en jij ook iets zou doen, bijvoorbeeld een keuring. Dan houdt de overeenkomst in dat jij jouw deel ook na dient te komen.

Quote:
- indien er sprake is van koop, hier niet het geval, dan dient het product voor koper te zijn gereserveerd mits er meerdere, exact dezelfde producten beschikbaar zijn.
Het enkele feit dat de boot niet meteen van een website is afgehaald, is onvoldoende om aan te tonen dat verkoper de boot ook aan anderen te koop heeft aangeboden. (In de zin van een werkelijk aanbod o.g.v het burgerlijk wetboek, welke een advertentie niet is)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds