Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 8:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ingeschreven op 2 adressen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Govert de Graaf



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 23:45    Onderwerp: ingeschreven op 2 adressen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de volgende vragen, maar eerst de situatie:

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd, maar staan ingeschreven op twee verschillende adressen. De reden is dat we een koophuis hebben in Limburg en in Amsterdam. Als ik me uitschrijf in Amsterdam dan wordt het huis door de gemeente geclaimed voor urgent woningzoekenden. We gebruiken het huis echter zelf en willen het niet verhuren, omdat we er zelf geen gebruik van kunnen maken.

a: Mag je als getrouwd echtpaar op twee verschillende adressen ingeschreven staan? Ik heb nl gelezen gehoord dat dat zonder meer mag. En dat dat niet het geval is als je een samenlevingscontract hebt.

b: Ik krijg nu een brief van de SVB Roermond vanwege kinderbijslag waarin ze de reden vragen waarom ik in Amsterdam ingeschreven sta. Ik wil het bovenstaande uitleggen, maar vraag me af wat voor consequeties dat heeft. In mijn ogen is het toch niet verkeerd om in Amsterdam ingeschreven te staan. Uitschrijven heeft namelijk het gevolg dat we niet meer in Amsterdam kunnen zijn....

Ik ben benieuwd naar de reacties!

groet Govert de Graaf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2005 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt natuurlijk altijd zeggen dat jullie in Amsterdam vanwege werkomstandigheden.
Een andere plausibele verklaring kan ik zo snel ook niet bedenken.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Govert de Graaf



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2005 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou ik inderdaad kunnen gebruiken.....maar als ze bij mijn werkgever gaan informeren?? heb ik dat probleem

Kunnen ze uberhaupt controleren of je wel of niet aanwezig bent op een bepaald adres? (is big brother watching me???)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JV



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente kan toch geen koophuis dat van jouw is claimen lijkt me?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 17:38    Onderwerp: My home is my castle! Reageer met quote Naar onder Naar boven

JV schreef:
De gemeente kan toch geen koophuis dat van jouw is claimen lijkt me?

Jazeker, dat mag wel: artikel 40 t/m 60 van de Huisvestingswet. De gemeente mag (als ze terzake een verordening hebben vastgesteld, en in A'dam is dat zo) leegstaande panden vorderen. Daarbij blijft het pand in eigendom bij de eigenaar, maar moet deze laatste toestaan dat de gemeente het pand gaat verhuren. Dit in verband met de (sociale) woningnood en het optimaal beheersen van de woningvoorraad. Hier staat wel een vergoeding tegenover. Voor verdere details verwijs ik naar de wet.

Govert, je haalt twee dingen door elkaar. Inderdaad is het zo dat sinds inmiddels al weer zo'n 10 - 15 jaar de verplichting tot samenwonen voor gehuwden uit Boek I van het Burgerlijk Wetboek is geschrapt. Een huwelijk is en blijft dus geldig en blijft in stand als de gehuwden gezamenlijk en in volle vrijheid er voor kiezen geen gezamenlijk huwelijksdomicilie te vestigen. Dit kan bij andere samenlevingsvormen inderdaad anders liggen, omdat dan de gezamenlijke huishouding vaak het doorslaggevende element vormt waarmee de samenleving kan worden aangetoond en/of een reeel gestalte krijgt.

Maar dat is een bepaling die enkel op het recht inzake het huwelijk slaat. De plicht om dat je als ingezetene van Nederland moet zijn ingeschreven bij de gemeente vloeit op zichzelf niet voort uit het BW maar uit de wet op de Gemeentelijke Basis Administratie, kortweg GBA. En daaruit blijkt dat het toch wel de bedoeling is dat iedere ingezetene maar in één GBA tegelijk ingeschreven is. Men kan dus niet in twee of meer gemeenten tegelijk ingeschreven staan. Ik sluit niet uit dat het door onvoldoende functionerende controlesystemen wel voorkomt, maar het mag niet.

Heel veel andere diensten (zoals de SVB) putten hun info uit het GBA. Hun systemen gaan flippen als iemand dubbel voorkomt. Nu kun je natuurlijk met je echtgenote afspraken dat jij in A'dam blijft ingeschreven en zij in Roermond (dat mag op grond van het BW en het GBA boeit het niet) maar het zal bij veel regelingen en instanties inderdaad vragen oproepen. Daarom dus dat seintje van de SVB. Veel subsidie- en uitkeringsregelingen eisen trouwens wel dat er moet worden samengewoond. Een gescheiden inschrijving in het GBA zal daarbij een contra-indicatie zijn.

DUS:

- gewoon gezamenlijk inschrijven in het GBA Roermond;
- treedt in overleg met de gemeente A'dam over het gebruik van de ruimte in A'dam, artikel 40 Huisvestingswet verplicht de gemeente altijd eerst overleg te hebben met de eigenaar;
- bekijk anders of je de ruimte kunt verkopen aan je werkgever, die de woning op haar beurt ter beschikking stelt als dienstwoning/pied-a-terre aan werknemers die ver van de werkplek wonen, waaronder jijzelf, je hebt de woning immers zelf niet continue nodig;
- verkoop de woning aan de gemeente: laat je uitkopen!

Succes!
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom niet inschrijven in Amsterdam, als in Roermond het probleem van het claimen van het huis door de gemeente niet heerst?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Govert de Graaf



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een ractie op Machiel zijn stuk:

Wat je schrijft, daar ben ik het bijna helemaal mee eens.
Je optie om het huis te verkopen aan mijn werkgever...nee, dat zal niet gaan! Mijn werkgever doet geen zaken in Amsterdam (misschien iets voor de toekomst??).

En waar ik denk dat je niet correct zit: Ik ben niet ingeschreven op twee adressen, maar mijn vrouw en ik zijn ingeschreven op twee verschillende adressen. Dus zoals je schrijft is het volgens het BW wel ok om zo ingeschreven te staan.

Het probleem van misgelopen subsidies en/of uitkeringen en dergelijke is nu nog niet aan de orde, dus als het zover is, dan zal ik er wel weer over nadenken.

En de reactie op MiriamvL:

Als we dat zouden doen hebben we het volgende probleem: de kids zijn hier 5 dagen op school, mijn vrouw werkt aan huis. Wat dat betreft zou het wel heel opvallend zijn als we met z'n allen in Amsterdam staan ingeschreven...


En even na mijn telefoontje met de SVB waarom ze me deze vraag stuurden: Ach meneer zulke brieven doen we dagelijks de deur uit (jamaar ik ontvang deze brieven niet dagelijks...was mijn commentaar)
De svb vervolgde dat als ik antwoordde wat de situatie was in Amsterdam (huisvestingsbeleid) en dat ik daar regelmatig was dat de svb het prima vindt.
Ik heb daarnaast te horen gekregen dat bij de SVB een belletje gaat rinkelen als de aanvragen en de kids niet op een adres ingeschreven staan. Ik heb dan ook het voorstel gedaan om de kinderbijslag op de rekening van mijn vrouw over te maken.

Maar het blijft inderdaad een vervelende zaak dat je niet gebruik kan maken van je eigen huis in Amsterdam als je er niet ingeschreven staat!!! En de consequenties als je als getrouwd stel op twee verschillende adressen ingeschreven staat!!

groet Govert
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds