|
Auteur |
Bericht |
muntdropje
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 okt 2011 17:42 Onderwerp: inbreng erfenis buiten gemeenschap van goederen |
|
|
Een collega vertelde het volgende. Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Laatst overleeed de vader van mijn vrouw (moeder was al jaren geleden overleden). Bij voorlezen van testament bleek dat schoonouders hadden bedongen dat de erfenis ingebracht zou worden buiten de gemeenschap van goederen van mijn echtgenote en mij. Kan dat zomaar?
Verklaring die notaris gaf was dat bij eventueel negatieve erfenis mijn collega geen last zou hebben van deze schulden. Datlijkt mij overbodig: indien zijn vrouw beneficiair accepteert voorkom je ook dat je opgezadeld raakt met een schul. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 28 okt 2011 18:35 Onderwerp: Re: inbreng erfenis buiten gemeenschap van goederen |
|
|
muntdropje schreef: | Bij voorlezen van testament bleek dat schoonouders hadden bedongen dat de erfenis ingebracht zou worden buiten de gemeenschap van goederen van mijn echtgenote en mij. Kan dat zomaar? |
Ja, zoiets heet een uitsluitingsclausule. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 28 okt 2011 22:25 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad een uitzondering op de boedelmenging / algemene gemeenschap van goederen. Gaat ze vervolgens alsnog die erfenis inbrengen in de algemene gemeenschap van goederen dan kan je collega er alsnog van profiteren c.q. mee opgezadeld zitten. Benificiair aanvaarden is altijd een goed idee, tenzij je heel zeker weet dat je het of niet wilt aanvaarden of dat er zeker geen schuldeisers zich zullen melden binnen 5 jaar die een aanspraak kunnen doen die hoger is dan de baten. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
erik-m
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 nov 2011 20:57 Onderwerp: |
|
|
[quote="dr.dunno"]Inderdaad een uitzondering op de boedelmenging / algemene gemeenschap van goederen. Gaat ze vervolgens alsnog die erfenis inbrengen in de algemene gemeenschap van goederen dan kan je collega er alsnog van profiteren c.q. mee opgezadeld zitten. [quote]
Mocht het al mogelijk zijn het etiket van privé-vermogen van dit vermogen te verwijderen, dan dient men wel rekening te houden met een belastbaar feit voor de schenkbelasting.
En mocht je al een rechter kunnen overtuigen dat geen sprake is van een voltooide waardeverschuiving door de helft van je privé-vermogen in te brengen in die gemeenschap van goederen, dan is er altijd nog art. 10 SW, die rechtshandelingen gericht op de onttrekking van vermogen waarbij wel tot de dood sprake is geweest van een vruchtgebruik, in de heffing van de erfbelasting betrekt.
Wel iets om rekening mee te houden lijkt mij. |
|
|
|
 |
|