Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

in strijd met voorwaarde in kapvergunning gekapt
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jannigje

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 14:23    Onderwerp: in strijd met voorwaarde in kapvergunning gekapt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door een miscommunicatie is er ondanks de voorwaarde in de kapvergunning (' gedurende de bezwaartermijn zullen we niet kappen'), toch gekapt. Inmiddels zijn er 4 bezwaarschriften binnen, terwijl de bomen dus al gekapt zijn..
Zijn de bezwaarmakers nu niet-ontvankelijk vanwege ontbreken van een belang??
Is hier nog een hoorzitting noodzakelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me noodzakelijk om een hoorzitting te organiseren waarin de bezwaarmakers wordt gevraagd waarin hun procesbelang nu nog schuilt.

Als de bezwaarmakers aanvoeren dat ze de bomen herplant willen zien, hebben ze nog procesbelang.

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 16:11    Onderwerp: in strijd met voorwaarde vergunning gekapt Reageer met quote Naar onder Naar boven

in feite is hier toch sprake van onrechtmatige kap?
(ze kunnen dus ook schade stellen)
alleen:hoe repareren we dit ?
als netjes de bezwaartermijn was afgewacht, waren overigens de bezwaren vermoedelijk wel ongegrond verklaard.
als sanctie onszelf een herplant opleggen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 16:39    Onderwerp: Re: in strijd met voorwaarde vergunning gekapt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jannigje schreef:
in feite is hier toch sprake van onrechtmatige kap?
(ze kunnen dus ook schade stellen)

Onrechtmatig ja, maar wat is de schade? Schade is vermogensschade en ander nadeel, dit laatste voor zover de wet op vergoeding hiervan recht geeft (art. 6:95 BW).

Is er vermogensschade?
Is er ander nadeel op vergoeding waarvan de wet recht geeft?
Ik denk het niet.

Quote:
alleen:hoe repareren we dit ?
als netjes de bezwaartermijn was afgewacht, waren overigens de bezwaren vermoedelijk wel ongegrond verklaard.
als sanctie onszelf een herplant opleggen?

Als de bezwaren ongegrond worden verklaard, is schade al helemaal onwaarschijnlijk.

Maar als er bij gegrondverklaring op één of andere manier een herplantplicht geldt, of er een mogelijkheid is voor de bezwaarmakers om naar aanleiding van de onrechtmatige kap herplanting af te dwingen, dan hebben de bezwaarmakers, mits ze dit belang stellen, volgens de jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak nog procesbelang.

Het vermoeden of desnoods de zekerheid dat de bezwaren ongegrond zijn doet natuurlijk niets af aan het wel of niet bestaan van procesbelang. Voor het bestaan van procesbelang is het de vraag of de bezwaarmakers nog "iets" zouden hebben aan een gegrondverklaring, waarbij dat "iets" meer moet zijn dan alleen het gelijk krijgen in een principekwestie.

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de kap rechtmatig is geschied dan kan er sprake zijn van 'onrechtmatigheid van rechtmatige daad'.

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Als de kap rechtmatig is geschied dan kan er sprake zijn van 'onrechtmatigheid van rechtmatige daad'.

Misschien kun je er dan bij vertellen aan wat voor omstandigheden je moet denken die in het onderhavige geval denkbaar zijn, want een geval van rechtmatige overheidsdaad lijkt me hier wel erg ver gezocht.

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
HenkR schreef:

Misschien kun je er dan bij vertellen aan wat voor omstandigheden je moet denken die in het onderhavige geval denkbaar zijn, want een geval van rechtmatige overheidsdaad lijkt me hier wel erg ver gezocht.

Als de vereiste vergunningen zijn verleend aan degene die de kap verzorgt, dan is er al gauw sprake van een rechtmatige daad.
Mocht de vergunning uiteindelijk onrechtmatig (te vroeg of wat dan ook) zijn verleend dan kan er sprake zijn van 'onrechtmatigheid van een rechtmatige daad'.

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Mocht de vergunning uiteindelijk onrechtmatig (te vroeg of wat dan ook) zijn verleend dan kan er sprake zijn van 'onrechtmatigheid van een rechtmatige daad'.

Ik begrijp nu wat je bedoelt, maar zo wordt daar nooit over gesproken.

Vernietiging van een vergunning heeft terugwerkende kracht, dus het kappen wordt met terugwerkende kracht onrechtmatig.

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
HenkR schreef:

Ik begrijp nu wat je bedoelt, maar zo wordt daar nooit over gesproken.

In het civielrecht is 'onrechtmatigheid van de rechtmatige daad' onder advocaten inmiddels wel een ingeburgerde term mag ik hopen, in het strafrecht nog niet echt..

edit: te denken valt hierbij aan schade die wel geleden wordt maar via de normale weg van de 'onrechtmatige daad' niet vergoed kan worden.

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
In het civielrecht is 'onrechtmatigheid van de rechtmatige daad' onder advocaten inmiddels wel een ingeburgerde term mag ik hopen, in het strafrecht nog niet echt..

Er bestaat iets als de "rechtmatige overheidsdaad", en die wordt in het civiele recht geconstrueerd als een onrechtmatige daad, maar dat is iets heel anders dan waar jij het hierboven over hebt.

Maar ik vermoed dat je niet precies weet waar je het over hebt. In deze casus speelt het in ieder geval geen rol.

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maar ik vermoed dat je niet precies weet waar je het over hebt.

Omdat je het zelf niet bevat? Razz
( Heb er enigszins ervaring mee, alhoewel ik toen en nu te weinig juridisch onderlegd ben om het aan te kunnen duiden, het was als tip voor de (advocaat van) TS.)

bona fides schreef:
In deze casus speelt het in ieder geval geen rol.

Dat stellen gaat wel ver, laten we zeggen dat het nog valt te bezien?

BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2008 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

doorprocederen om gelijk te krijgen (als principekwestie) wordt door de ABRvS afgewezen inderdaad.

Zal een hoorzitting beleggen en ben benieuwd waarmee ze komen.
Vermoedelijk zal de wethouder (om te sussen Wink ) wel aanbieden een herplant op te leggen..
maar daarmee creeren dus wel een belang.

Die 'onrechtmatigheid van een rechtmatige daad' bedoel je daar niet mee dat een in beginsel rechtmatige overheidsdaad onrechtmatig kan zijn indien geen nadeelcompensatie wordt aangeboden. Dan is er sprake van een kleine groep benadeelden door het besluit, hetgeen ic niet het geval is (openbare bomen).
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 6:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van fietsen weet ik alleen dat als ze je met een dronken kop op de fiets snappen ze ook je rijbewijs voor de auto kunnen innemen. Het scheelt dat ik geen rijbewijs heb. Wink

Maar de onrechtmatigheid van een rechtmatige daad? Het schijnt mij toe dat iemand hier zichzelf tegenspreekt.
Ik ken de onrechtmatige (overheids)daad en misbruik van bevoegdheid, maar onrechtmatige rechtmatige daad??? In "geenstijl speak" zou ik zeggen dat HenkR "peop" praat. Maar het is dan ook al 06:14 en ik heb meer dan 1 fles wijn op.

Het al dan niet aanbieden van nadeelcompensatie levert m.i. geen o.d. op. Dat nadeel ontstaat wil namelijk nog niet betekenen dat e.e.a. onrechtmatig is.

Desalniettemin, tegen de bijna 10.000 posts van bona en de inmiddels 27 van Henk, het forum regelmatig bezoekend, weet ik wel op wie ik mijn geld zou zetten. Razz

HenkR

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jannigje schreef:

Die 'onrechtmatigheid van een rechtmatige daad' bedoel je daar niet mee dat een in beginsel rechtmatige overheidsdaad onrechtmatig kan zijn indien geen nadeelcompensatie wordt aangeboden. Dan is er sprake van een kleine groep benadeelden door het besluit, hetgeen ic niet het geval is (openbare bomen).

Je zou gelijk kunnen hebben.

Het is jammer dat ik in de tijd dat ik met deze materie te maken kreeg ik niet geïnteresseerd was in de civiele kant van de 'onrechtmatigheid van een rechtmatige daad'.
Ik kan er het volgende over zeggen. Medio 2003 was de advocaat die mij bijstond in mijn strafzaak betrokken bij civiele zaken die draaiden om het thema 'onrechtmatigheid van een rechtmatige daad' (zo noemde mijn advocaat dat), dat was toen vrij nieuw en volgens mijn advocaat een interessante ontwikkeling.
Er was sprake van deze ontwikkeling (in mijn zaak nota bene) te introduceren in het strafrecht (om een lacune in het WvSR op te vullen, dus zou belangrijke jurisprudentie gevormd kunnen hebben) en alleen voor dat deel had ik interesse destijds waardoor ik niet verder vroeg dan mijn civiele neus lang was.
Ik kan me nog wel enigszins een voorbeeld herinneren dat mijn advocaat noemde: het handelde om de kap van een boom in iemands voortuin wegens aanpassing van de voor het huis aanwezige weg. De vergunningen waren verleend maar uiteindelijk had de boom niet gekapt hoeven te worden, bleek later. Het verweer draaide om de onrechtmatigheid van een rechtmatige daad en de rechter stelde eiseres deswege in het gelijk.

Marco Knol schreef:

Desalniettemin, tegen de bijna 10.000 posts van bona en de inmiddels 27 van Henk, het forum regelmatig bezoekend, weet ik wel op wie ik mijn geld zou zetten. Razz

In de zin van gokken kan ik je geen ongelijk geven. Wink

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 19 apr 2008 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt hier niet het zuivere/zelfstandige schadebesluit bedoeld? Daar staat immers ook de directe weg naar de civiele rechter open.

Bij het voorbeeld van Henk kan ik me wel wat voorstellen bij een rechtmatige overheidsdaad die achteraf bezien onrechtmatig zou lijken/zijn.

Je zou ook kunnen denken aan "misbruik van recht"-achtige/misleidende situaties. Ik vorder iets om een bepaalde reden, om die reden (mijn zwaarwegender belang) wordt dat toegestaan en achteraf blijkt dat ik een jokkebrok was, datik het maar als smoes heb gebruikt.

Begrijpt u wat ik bedoel?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds