|
Auteur |
Bericht |
gwennie
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 22:02 Onderwerp: ik word gecontroleerd |
|
|
ik heb een winkel geopend. Nu heb ik vernomen dat de buren mij en mijn winkel goed in de gaten houden dit voor de concurrentie.
De buren hebben namelijk een kennis gemaild met daarin details wanneer een klant binnenkwam, hoe lang die bleef en wat hij/zij vermoedelijk kocht.
Ook stond er in, dat ze alles in de toekomst gingen noteren wie en wat er in mijn winkel kwam voor de concurrentie.
Ik erger me hier aan. Vooral het idee dat ik in de gaten word gehouden.
Kan ik dit ergens aangeven?
Mag dit?
Wet op de privacy, ik noem maar wat.
bedankt alvast |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 23:35 Onderwerp: |
|
|
Zou zeggen, dat buren in overtreding lijken te zijn van artikel 285b Sr. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 0:37 Onderwerp: |
|
|
Titel XVIII. Misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid
Artikel 285b 1. Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Dingen opschrijven die je ziet is geen wederrechtelijk inbreuk maken en ze schrijven het niet op met het oogmerk u te dwingen iets te doen/laten/etc.
Ik zie nog geen strafbare feiten.
Het is niet leuk, maar strafbaar?? |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 8:01 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Dingen opschrijven die je ziet is geen wederrechtelijk inbreuk maken... | Klopt misschien wel, zolang het daar bij blijft.
Het is natuurlijk niet op de eerste plaats aan mij om te bedenken, waarom gwennie zich precies ergert, maar misschien loopt haar zaak nog niet zo goed en voelt ze zich belaagd, als de konkurrent elders in het dorp dat aan de hand van de notities van de buren blijft rondbazuinen? |
|
|
|
 |
gwennie
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 12:29 Onderwerp: |
|
|
klopt, ik heb zojuist mijn zaak geopend. Na heel veel bezwaren van de buren en van de concurrent heb ik via een rechtszaak mijn bedrijf kunnen openen.
Maar dat zit ze niet lekker schijnbaar, omdat mijn buurvrouw, werkt bij de concurrent, noteert wie er bij mij komt, en op wat voor tijdstip.
Dit alles heeft ze gemaild naar haar bazin, mijn concurrent
Ik heb dit mailtje gekregen via een omweg. Dus vandaar dat ik dit weet. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 13:53 Onderwerp: |
|
|
Mij lijken dan artikelen onder Belediging mogelijk van toepassing. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 20:00 Onderwerp: |
|
|
Zolang de waarheid wordt opgeschreven niet....
Er wordt ook niets gedaan om de winkel tegen te werken, er wordt wel informatie aan de concurrent gegeven, maar deze informatie is niet wederrechtelijk verkregen. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 14:11 Onderwerp: |
|
|
Als de informatie wordt gebruikt om klanten weg te kapen, kan sprake zijn van onrechtmatige concurrentie (art. 6:162 BW). |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 15:50 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Als de informatie wordt gebruikt om klanten weg te kapen, kan sprake zijn van onrechtmatige concurrentie (art. 6:162 BW). |
Als dit het geval zou zijn, rust er wel een moeilijke bewijslast op je om dit aantoonbaar te maken. Het bijhouden van klantverloop biedt mijns inziens weinig waarde voor een concurrent. Prijsstelling kan mogelijk wel waardevolle informatie zijn, maar het is nauwelijks aantoonbaar dat de concurrent door "bedrijfsspionage" dezelfde prijsstelling kan hanteren.
Uit persoonlijke interesse voor gwennie; om wat voor soort winkel gaat het en welke gronden hadden de buren om de oprichting/opening van uw winkel tegen te werken? _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
|