Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 22:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurrecht: "mijn huisbaas en ik........"
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nikki

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 16:45    Onderwerp: huurrecht: "mijn huisbaas en ik........" Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,... Ik ben op zoek naar nuttig tips over het volgende;

Op 1 okt. 2004 sluit ik een huurcontract af oor onbepaalde tijd. Nu, ruim 2 jaar later krijg ik op 23 januari van mijn huisbazin een brief (niet aangetekend) dat per 1 januari 2006 mijn huur wordt opgezegd. Reden is dat zij wil gaan samenwonen in het huis van haar partner. Huis van partner moet verbouwd worden en gedurende die verbouwing moet partner zijn intrek nemen in mijn ruimte Shocked . Als de verbouwing klaar is willen ze daar gaan wonen en de woning waarin ik nu een gedeelte huur (huisbaas beneden, ik boven) verkopen.
Sad Ik wil eigenlijk niet weg uit het huis. Als ik weg zou moeten dan wil ik een vergoeding voor onkosten (herinrichting, verhuizen, borg). Vraag is wat ik nu het beste kan doen.

* Moet ik binnen 6 weken met een aangetekende brief reageren dat ik niet akkoord ga met huuropzegging , of moet ik gewoon niets doen en wachten tot zij naar de rechter stapt?
* Als ze naar de rechter gaat, wat moet ik dan doen om goed voorbereid te zijn en wat kan ik eisen?
* Of moet ik degene zijn die de eerste rechterlijke stappen zet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Nikki,
moet zo weg, maar in het kort: de huurder is zo'n beetje de best beschermde diersoort in Nederland. In principe kan de verhuurder alleen opzeggen als de huurder zich misdraagt. Als de verhuurder op andere dan in de wet genoemde gronden éénzijdig opzegt, kan de huurder gewoon in het huis blijven en niets doen. Verhuurder zal dan uiteindelijk naar de rechter moeten stappen om opzegging af te dwingen, welke dus alleen wordt toegekend als aan de wettelijke voorwaarden is voldaan.
Dit alles onder voorbehoud dat je een 'normaal' huurcontract hebt afgesloten, dus geen onderhuur of antikraak o.i.d.
Eén en ander neemt niet weg dat het voor de relatie met je verhuurder beter kan zijn hierop schriftelijk te reageren met een bericht van bovenstaande strekking.
Let wel, dit is op de vroege morgen uit de losse pols, dus wellicht heb ik het niet bij het juiste eind en kunnen anderen er wat zinnigers over zeggen?

Groeten, Michèle
Bram

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou volgens mij kom je aardig in de buurt. Denk alleen dat hier de vraag is of het aangemerkt kan worden als een hospitakamer of niet. Maar aangezien het gaat om een gehele bovenverdieping lijkt het mij niet dat het als kamer aangemerkt kan worden. Indien dit wel het geval is dan kan de verhuurder opzeggen als hij/zij een zwaarwegender belang heeft bij opzegging van de huur dan de huurder bij voortzetting van de huur. Als de huurder niet akkoord gaat dient e.e.a. nog steeds door de kantonrechter ontbonden te worden.
Maar het lijkt me dat in dit geval dit niet van toepassing is. Als iemand hier meer over weet verneem ik dat graag natuurlijk! En gelden dus de andere andere situaties voor huurbescherming. Misschien dat de verhuurder wel een beroep op dringend eigen gebruik kan doen? Hoe dan ook, als huurder ben je inderdaad erg goed beschermd en zal er al snel, door de verhuurder, een gang naar de kantonrechter gemaakt moeten worden.
business1

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

min of meer ter aanvulling op bovenstaande, als er verhuurd is in strijd met het huurbeding heb je als huurder in geval van uitwinning door de hypotheekhouder ook een probleem
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of je wel of niet je huis uit moet is toch een behoorlijk belangrijk iets, en daarvoor is het ook belangrijk goed te weten wat je wel en niet moet doen. Daarom zou ik je aanraden, Nikki, om niet alleen af te gaan op wat wij hier roepen maar bijvoorbeeld langs een Bureau voor Rechtshulp gaan met je huurcontract. Beter het zekere voor het onzekere.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds