|
Woninghuur en c.v. |
Vallen de kosten voor centrale verwarming onder servicekosten of netto huur |
|
0% |
[ 0 ] |
Is een c.v. in een huurwoning een verbetering van de woning of is het een zaak/dienst |
|
100% |
[ 1 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 1 |
|
Auteur |
Bericht |
schreuderruud
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 apr 2013 12:01 Onderwerp: huurovereenkomst met centrale verwarming |
|
|
Binnenkort moet ik verhuizen naar een wisselwoning. In deze woning zat geen centrale verwarming. Ik heb bezwaar gemaakt bij de woningcorporatie tegen het plaatsen van een c.v. zonder vooraf te overleggen wat voor ketel er geplaatst zou worden en de maandelijkse kosten.
Aangezien er sprake was dat een oude ketel zou worden geplaatst, wilde ik de mogelijkheid hebben om andere opties te overwegen. De woning is namelijk oud (crisisbouw) en elke vorm van isolatie ontbreekt.
Vraag 1: kan de c.v. geplaatst kan worden zonder mijn instemming.
De oude woning is opgezegd en voor de wisselwoning moet een nieuwe overeenkomst worden aangegaan.
Vraag 2: valt de C.V onder de netto huur of onder zaken en diensten (servicekosten). Dit is van belang omdat bij de wisselwoning de netto huur niet verhoogd kan en zal worden, in tegenstelling tot de servicekosten.
Nog voor dat de corporatie heeft geantwoord op mijn bezwaar, heeft de corporatie snel een C.V. geplaatst! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 14 apr 2013 15:56 Onderwerp: |
|
|
Waarom "moet" u verhuizen?
Als ik het goed begrijp heeft u nog geen overeenkomst gesloten betreffende de nieuwe woonruimte. De woningcorporatie is eigenaar van de woning. Het antwoord op uw eerste vraag is dat de woningcorporatie zonder uw toestemming een cv-ketel mag plaatsen.
Ingevolge het Besluit Servicekosten valt "roerende apparatuur voor het verwarmen van water" onder de servicekosten als bedoeld in 7:237 lid 3 BW. Het antwoord op uw tweede vraag is dat de maandelijkste kosten van de cv-ketel vallen onder de servicekosten. |
|
|
|
 |
schreuderruud
|
Geplaatst: ma 15 apr 2013 0:17 Onderwerp: Woninghuur en c.v. |
|
|
Bedankt voor uw reactie.
Ik moet verhuizen vanwege de sloop van mijn huidige woning en moet tijdelijk (6 jaar!) naar een wisselwoning. Daarna kan ik terugkeren naar een gerenoveerde woning. Waar het om gaat, is de vraag of een c.v. een roerende of onroerende zaak is. Wat ik erover gelezen heb op huurgeschil.nl, is dat een c.v. een onroerende zaak is en onder de huur valt en niet onder servicekosten. Dit is van belang omdat bij wisselwoningen de huur is bevroren en de laagste huur van de woningen (de woning die men verlaat en de wisselwoning) moet worden berekend. Met andere woorden: in het geval van een wisselwoning kunnen de gebruikskosten niet worden doorberekend, in tegenstelling tot de onderhoudskosten. Ook dat laatste is niet zeker. Maar aannemende dat wel de onderhoudskosten mogen worden berekend als servicekosten, moet dat wel een bedrag zijn dat redelijk is voor het onderhoud. Verder is van belang dat ik bezwaar heb gemaakt tegen het plaatsen van de c.v. en de verhuurder kort daarna een c.v. heeft geplaatst.
Hierbij een passage uit huurgeschil.nl:
De rechtbank Maastricht, sector kanton, locatie Maastricht slaat de plank in haar uitspraak van 24 augustus 2011 LJN: BW8374, sector kanton Rechtbank Maastricht, 404041 CV EXPL 10-5700 mis door het oordeel dat partijen kunnen overeenkomen dat de kosten van huur van een HR-ketel voor rekening van de huurder komen. Een cv-ketel wordt als onroerende zaak aangemerkt en als bestanddeel van de woning aangemerkt, zodat de gebruikskosten bij de huurprijs worden geacht te zijn inbegrepen. Dit volgt ook uit het servicekostenbeleid (onderdeel onderhoud installaties). |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 15 apr 2013 10:49 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Ingevolge het Besluit Servicekosten valt "roerende apparatuur voor het verwarmen van water" onder de servicekosten als bedoeld in 7:237 lid 3 BW. Het antwoord op uw tweede vraag is dat de maandelijkste kosten van de cv-ketel vallen onder de servicekosten. |
Volgens mij zit de crux in het woordje "roerend". Zoals TS, mijns inziens terecht, stelt, dient een C.V. installatie als onroerend goed te worden beschouwd. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 16 apr 2013 23:40 Onderwerp: |
|
|
De discussie over de goederenrechtelijke status van de cv-ketel is reeds uitvoerig hier gevoerd. Daar heb ik inderdaad betoogd dat een cv-ketel onroerend is. Maar het beleid van de Huurcomissie lijkt te zijn dat de kosten voor een cv wel tot de servicekosten behoren. De rechtspraak is kennelijk verdeeld. |
|
|
|
 |
schreuderruud
|
Geplaatst: za 20 apr 2013 9:59 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | De discussie over de goederenrechtelijke status van de cv-ketel is reeds uitvoerig hier gevoerd. Daar heb ik inderdaad betoogd dat een cv-ketel onroerend is. Maar het beleid van de Huurcomissie lijkt te zijn dat de kosten voor een cv wel tot de servicekosten behoren. De rechtspraak is kennelijk verdeeld. |
Deze discussie is achterhaald. Vanaf 2013, vallen de gebruiks en onderhoudskosten onder de netto huur. Alleen de kosten voor de zgn. 24 uurs service vallen niet onder de netto huur. Deze zaak komt waarschijnlijk bij de huurcommissie terecht en zal tzt aan dit dossier worden toegevoegd.
In deze zaak speelt verder dat de verhuurder de huur niet kan verhogen, aangezien het een wisselwoning is en er ook geen cv in zat. Gauw een cv plaatsen door de verhuurde zonder instemming van de huurder, komt neer op het verhogen van de huur. |
|
|
|
 |
|