|
Auteur |
Bericht |
dandee
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 21:10 Onderwerp: hulp gevraagd erfrecht.. erflater schenking huis kinderen |
|
|
Beste lezer.
Stel een bejaard stel geeft hun huis aan de kinderen, echter wel is bedongen dat ze er in mogen blijven wonen.
Nu overlijden beide ouders dus de opbrengsten van het huis kunnen onder de kinderen verdeeld worden.
Echter een van de dochters is al reeds helaas ook overleden. Haar man (althans toen ze nog leefde) maakt nu uiteraard aanspraak op de gift.
IS dit mogelijk bij huwelijk?
en hoe zit het met een samenlevingscontract.
Het gaat mijzelf aan en ik dacht laat ik het eens vragen aan mijn mede studenten. Ik kan zelf voorbeelden genoeg vinden echter het vernuft zit hem in het feit dat de dochter reeds overleden is.
Mijn dank is groot.
mvg alain. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 21:27 Onderwerp: Re: hulp gevraagd erfrecht.. erflater schenking huis kinderen |
|
|
dandee schreef: | IS dit mogelijk bij huwelijk?
en hoe zit het met een samenlevingscontract. |
Als dit geen huiswerkvraag is, wat is dan precies de situatie? Huwelijk? Geregistreerd partnerschap? Samenlevingscontract? Huwelijkse voorwaarden? Gemeenschap van goederen?
Quote: | Ik kan zelf voorbeelden genoeg vinden echter het vernuft zit hem in het feit dat de dochter reeds overleden is. |
Je schrijft dat het bejaarde stel hun huis aan de kinderen heeft "gegeven" (geschonken?). Als de inmiddels overleden dochter al bij leven voor 50% eigenaar is geworden van het huis, doet het er niet veel toe dat de dochter is overleden voordat haar ouders zijn overleden. Je hoeft alleen te kijken naar wie de nalatenschap van de dochter ging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 21:37 Onderwerp: Re: hulp gevraagd erfrecht.. erflater schenking huis kinderen |
|
|
dandee schreef: | Beste lezer.
Stel een bejaard stel geeft hun huis aan de kinderen, echter wel is bedongen dat ze er in mogen blijven wonen.
Nu overlijden beide ouders dus de opbrengsten van het huis kunnen onder de kinderen verdeeld worden.
Echter een van de dochters is al reeds helaas ook overleden. Haar man (althans toen ze nog leefde) maakt nu uiteraard aanspraak op de gift.
IS dit mogelijk bij huwelijk?
en hoe zit het met een samenlevingscontract.
Het gaat mijzelf aan en ik dacht laat ik het eens vragen aan mijn mede studenten. Ik kan zelf voorbeelden genoeg vinden echter het vernuft zit hem in het feit dat de dochter reeds overleden is.
Mijn dank is groot.
mvg alain. |
Haar man kan via plaatsvervulling aanspraak maken op de erfenis die de dochter zou hebben gekregen (artikel 4:12 BW). Dit geldt alleen voor mensen die zijn gehuwd of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, dus niet voor een samenlevingscontract. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 27 apr 2011 23:45 Onderwerp: Re: hulp gevraagd erfrecht.. erflater schenking huis kinderen |
|
|
NickV schreef: | Haar man kan via plaatsvervulling aanspraak maken op de erfenis die de dochter zou hebben gekregen (artikel 4:12 BW). |
Huh? Lees art. 4:12 BW eens. En dan ook art. 4:10 lid 2 BW. Haar man erft helemaal niet van zijn schoonouders.
Maar het gaat hier volgens TS om een gift die de dochter nog voor haar overlijden heeft ontvangen. Als TS tenminste een beetje zorgvuldig heeft geformuleerd... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 14:56 Onderwerp: |
|
|
Overleden dochter was al gedeeltelijk eigenaar van het huis en echtgenoot erft dan van zijn overleden echtgenote de helft van het eigendomsrecht plus een kindsdeel in het geval er kinderen zijn van de overleden dochter. Indien er geen kinderen zijn wordt de echtgenoot geheel eigenaar van het erfdeel van zijn echtgenote.
Samenwonen heeft geen derdenwerking en vervalt dus elk recht. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 17:18 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp de feitelijke situatie niet zo goed. Nu een beetje vaag en ruim uitlegbaar. Kan Dandee precies aangeven hoe de feiten zijn. Wanneer schenken ouders, was overleden dochter al eigenaar, wanneer is dochter overleden voor overdracht woning etc, hoe zit het met vruchtgebruik ouders, was hij gehuwd met overleden dochter etc. |
|
|
|
 |
|