|
Auteur |
Bericht |
yaso
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 21:24 Onderwerp: huidieren in nederland |
|
|
hallo allemaal, mijn nederlands is vreselijk maar isk zor verzoeken uittedrukken wat ik bedoel.
in duitsland zijn 'huisdieren' in een huurwoning/kamer aleen honden en katten.
is het in nederland hetzelfde of zijn bv fogels of konijntjes ook betrokken als in een huurcontract staat 'geen huisdieren toegestaan' ?
ik hope jullie begrijpen wat ik bedoel
groetjes yaso |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 21:56 Onderwerp: |
|
|
Hallo Yaso,
Het is niet het Nederlands wat me parten speelt, maar je vraagstelling.
In Nederland zijn huisdieren, voor zover ik weet, niet alleen honden en katten. Ook vogels en konijnen zijn hier huisdieren, dacht ik. Woon je, inmiddels, in Nederland en huur je een woning en wil je vogels of konijnen als huisdier houden en verbiedt je huurcontract dit? Voor zover ik weet kan dit niet. Een wetsartikel heb ik er, even, niet bij. Iemand anders op het forum? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 22:57 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat de huurovereenkomst zegt dat het houden van huisdieren niet is toegestaan.
Als er zoiets staat, dan worden daar inderdaad ook konijnen en vogels mee bedoeld die binnenshuis worden gehouden. De huurovereenkomst verbiedt dus ook het houden van konijnen en vogels. (Maar een konijn in een hok buiten in de tuin lijkt mij geen probleem.)
JetKroket vraagt zich (denk ik) af of de bepaling wel rechtsgeldig is. Je kunt redeneren dat de verhuurder niets te maken heeft met wat je in het gehuurde uitspookt zolang je het een beetje netjes houdt. Een verbod op huisdieren zou in die redenering een ongeoorloofde inbreuk maken op de persoonlijke levensfeer.
Ik denk zelf dat zo'n bepaling op zich niet noodzakelijk ongeldig is, maar dat de verhuurder met die bepaling in de hand niet kan verhinderen dat een huurder een vissenkom in huis heeft. Maar als het verbod een redelijk doel dient, bijv. voorkomen dat een grote hond op een klein studentenkamertje wordt gehouden, zie ik er niet zo'n probleem in.
Misschien is hier jurisprudentie over te vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 23:42 Onderwerp: |
|
|
Het aanvaarden van die bepaling maakt m.i. onderdeel uit van de overeenkomst die je met elkaar sluit, dus in principe zou je je daar aan moeten houden.
Het schijnt echter geen reden te zijn de huurovereenkomst te ontbinden als de bepaling wordt overtreden.
Wel zou de verhuurder je denk ik aansprakelijk kunnen stellen voor allerlei "schade" die door het dier zou zijn aangebracht of is ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan dat de verhuurder vindt dat de vloerbedekking moet worden vervangen omdat er een konijn overheen heeft gehobbeld. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
yaso
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 feb 2008 0:09 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor jullie antworden.
ik heb deze vraag gesteld omdat ik al dieren heb en verhuizen moet. het is heel lastig bij bv kamernet en kamer te vinden waar dieren zijn toegestaan maar wel ik denk ik zou aanvragen of ik mijn diertjes mee mag nemen naar de nieuwe woning ook als dieren niet toegestaan zijn.
gr. yaso |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 06 feb 2008 1:10 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het aanvaarden van die bepaling maakt m.i. onderdeel uit van de overeenkomst die je met elkaar sluit, dus in principe zou je je daar aan moeten houden. |
Misschien moet je het zo zien dat de bepaling op zich niet ongeldig is, maar dat de verhuurder bij een beroep op die bepaling geen voldoende rechtens te respecteren belang heeft, tenzij de huisdieren op één of andere manier buiten de woning voor overlast zorgen.
Quote: | Wel zou de verhuurder je denk ik aansprakelijk kunnen stellen voor allerlei "schade" die door het dier zou zijn aangebracht of is ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan dat de verhuurder vindt dat de vloerbedekking moet worden vervangen omdat er een konijn overheen heeft gehobbeld. |
Zeker, maar schade kan ook zonder huisdierverbod worden gevorderd. Ik denk eigenlijk dat de huurder zelf mag bepalen hoe hij de woning beschadigd, als hij de schade maar herstelt of vergoedt (en omwonenden geen overlast ondervinden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|