|
Auteur |
Bericht |
guusje
Leeftijd: 78 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: vr 05 jul 2024 22:55 Onderwerp: hoogte legitieme portie na afrekening na echtscheiding |
|
|
Kind is onterfd door de vader. Na later huwelijk in gemeenschap van goederen met iemand met vrijwel geen vermogen en vervolgens scheiden op 50/50 basis, is het vermogen van de man vrijwel gehalveerd. De belastingdienst ziet dit niet als schenking. Kan het kind na een later overlijden van de vader stellen benadeeld te zijn in zijn legitieme portie en daar rechten aan ontlenen ? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: wo 21 aug 2024 21:14 Onderwerp: Re: hoogte legitieme portie na afrekening na echtscheiding |
|
|
guusje schreef: | Kind is onterfd door de vader. Na later huwelijk in gemeenschap van goederen met iemand met vrijwel geen vermogen en vervolgens scheiden op 50/50 basis, is het vermogen van de man vrijwel gehalveerd. De belastingdienst ziet dit niet als schenking. Kan het kind na een later overlijden van de vader stellen benadeeld te zijn in zijn legitieme portie en daar rechten aan ontlenen ? |
De kans lijkt mij vrijwel nihil dat de rechter een vermogensverschuiving als gevolg van een huwelijk in gemeenschap van goederen zal aanmerken als een gift voor het bepalen van de legitieme portie.
Als het huwelijk is aangegaan toen een volledige gemeenschap van goederen nog standaard was, dan is er zeker geen sprake van een gift. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
guusje
Leeftijd: 78 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: wo 21 aug 2024 22:04 Onderwerp: |
|
|
Huwelijk in gemeenschap van goederen dateert van na 1-1-2018. Dus bewuste keuze. Maakt dat kans op postuum verhaal van onterfd kind op schenking groter ondanks dat het fiscaal geen schenking is ? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: do 22 aug 2024 1:50 Onderwerp: |
|
|
guusje schreef: | Huwelijk in gemeenschap van goederen dateert van na 1-1-2018. Dus bewuste keuze. Maakt dat kans op postuum verhaal van onterfd kind op schenking groter ondanks dat het fiscaal geen schenking is ? |
In ieder geval niet kleiner, maar het lijkt me nog steeds nagenoeg kansloos. Ik kan me niet voorstellen dat een huwelijk met de keuze voor een volledige gemeenschap van goederen als een schenking wordt gezien.
Maar er valt natuurlijk een argument van te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|