|
Auteur |
Bericht |
anouk70
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 15:33 Onderwerp: hoger beroep, voorlopige voorziening,onherstelbare gevolgen? |
|
|
Er is een hoger beroep bij de RvS ingediend tegen een verleende vrijstelling.
Stel, je begint met aanleg cq bouw, en er wordt in de tussentijd geen voorlopige voorziening aangevraagd. Kan de RvS dan beslissen dat de boel weer moet worden afgebroken?
Ben benieuwd.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 15:51 Onderwerp: |
|
|
In het kort: als de vrijstelling definitief wordt vernietigd, zal het gebouw normaal gesproken inderdaad moeten worden afgebroken. Bouwen op basis van een niet in rechte onaantastbaar geworden vergunning of vrijstelling is op eigen risico. Dat geen voorlopige voorziening is gevraagd is niet van belang.
In iets meer detail:
Het zal niet de RvS zelf zijn die beslist dat de boel moet worden afgebroken. De RvS kijkt alleen of de vrijstelling rechtmatig is verleend. Of eigenlijk, de RvS kijkt alleen of het bezwaar tegen die vrijstelling op de juiste manier en op de juiste gronden is ongegrond verklaard. Gegrondverklaring van het hoger beroep hoeft nog niet het definitieve einde van de vrijstelling te zijn.
Zodra blijkt dat de vrijstelling echt niet kan worden verleend, dan zal de gemeente normaal gesproken moeten handhaven en dus moeten beslissen dat het gebouw moet worden afgebroken. Doet de gemeente dat niet uit zichzelf, dan kan de bezwaarmaker (of een andere belanghebbende) om handhaving verzoeken. Die procedure kan in principe ook weer tot een hoger beroep bij de RvS leiden (al is dat vermoedelijk een beetje een verloren zaak). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
anouk70
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 16:08 Onderwerp: |
|
|
@Bona Fides:
begrijp ik het goed, zolang de gemeente, welke me uiteindelijk zelf die vrijstelling heeft gegeven, niet beslist tot afbraak, is er geen vuiltje aan de lucht?
En mocht die gemeente dat wel doen, kan ik hen dan aansprakelijk stellen?
Het feit dat er door bezwaarmakers geen voorlopige voorziening wordt aangevraagd, wordt dat ook meegenomen in de besluitvorming van de RvS?
Bedankt voor je snelle reaktie! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 16:32 Onderwerp: |
|
|
anouk70 schreef: | begrijp ik het goed, zolang de gemeente, welke me uiteindelijk zelf die vrijstelling heeft gegeven, niet beslist tot afbraak, is er geen vuiltje aan de lucht? |
Volgens mij is het inderdaad de gemeente die tot afbraak zou moeten beslissen. Echter, als de gemeente dit niet doet en de bezwaarmaker vraagt om handhaving, dan zal de rechtbank of de Raad van State een afwijzing van het verzoek tot handhaving zeer waarschijnlijk vernietigen.
Quote: | En mocht die gemeente dat wel doen, kan ik hen dan aansprakelijk stellen? |
Nee, zoals gezegd is bouwen op basis van een nog niet onaantastbaar geworden vergunning op eigen risico. Dit is vaste jurisprudentie. Zie ook hier. Ik zie geen verschil met een vrijstelling (sterker, ik ga ervan uit dat met een vernietiging van de vrijstelling ook de bouwvergunning zal sneuvelen).
Even voor de duidelijkheid, we hebben het toch over een vrijstelling van het bestemmingsplan?
Quote: | Het feit dat er door bezwaarmakers geen voorlopige voorziening wordt aangevraagd, wordt dat ook meegenomen in de besluitvorming van de RvS? |
Het niet verzoeken om een voorlopige voorziening speelt volgens de jurisprudentie geen rol. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
anouk70
|
Geplaatst: vr 16 mei 2008 10:09 Onderwerp: |
|
|
hmmm, lastig dilemma.... nog eens 40 weken wachten....
Er is ook niets wat ik kan doen om de zaak te bespoedigen he? |
|
|
|
 |
|