Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 21:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hoge rekening na inleveren lease auto
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
acksid

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 18:01    Onderwerp: hoge rekening na inleveren lease auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een leaseauto tot mijn beschikking en die heb ik vroegtijdig moeten inleveren omdat de maximale kilometerstand is bereikt.
Nu eist mijn werkgever 2000 euro van mij, omdat de auto vóór het einde van het lease contract ingeleverd is.

in het leasecontract staat dat de werknemer de kosten moet dragen indien hij vrijwillig ontslag neemt en de auto dus vóór het einde van het contract termijn ingeleverd wordt. Er staat dus niets over consequenties bij het bereiken van de maximale kilometerstand.

Mijn vraag: wie moet de rekening van 2000 euro betalen aan de leasemaatschappij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het niet helemaal logisch dat de leaseauto moet worden ingeleverd bij overschrijding van een bepaalde kilometerstand. Heb je de auto nu opeens niet meer nodig voor je werk (of privé)? Of krijg je een nieuwe leaseauto?

Hoe komt het dat je de maximale kilometerstand hebt overschreden? Meer privé gereden dan verwacht, of meer voor je werk?

Wie hebben dat leasecontract ondertekend? Jij en de leasemaatschappij, of jij en je werkgever, of je werkgever en de leasemaatschappij, of alledrie, of nog een andere combinatie?

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Auto's die tegen de 200.000 km hebben gelopen zijn op en gaan uit de lease; is dat niet het geval?

Aanvulling geplaatst nadat reactie van Wim is geplaatst: Het is dan 4 (tegenwoordig vaak 5) jaar in die auto of bepaalde km-stand.

Laatst aangepast door BG op vr 04 feb 2011 21:09, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail MSN messenger
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 21:02    Onderwerp: Re: hoge rekening na inleveren lease auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

acksid schreef:

Mijn vraag: wie moet de rekening van 2000 euro betalen aan de leasemaatschappij?

De opdrachtgever!
acksid

BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik vind het niet helemaal logisch dat de leaseauto moet worden ingeleverd bij overschrijding van een bepaalde kilometerstand. Heb je de auto nu opeens niet meer nodig voor je werk (of privé)? Of krijg je een nieuwe leaseauto?

Hoe komt het dat je de maximale kilometerstand hebt overschreden? Meer privé gereden dan verwacht, of meer voor je werk?

Wie hebben dat leasecontract ondertekend? Jij en de leasemaatschappij, of jij en je werkgever, of je werkgever en de leasemaatschappij, of alledrie, of nog een andere combinatie?

Ik moet toegeven dat ik te veel kilometers prive heb gemaakt, maar dat was geen probleem volgens mijn werkgever en ik hoefde geen zorgen te maken over extra kosten. Helaas heb ik dat alleen mondeling te horen gekregen.

Het leasecontract is tussen mij en mijn werkgever opgemaakt en getekend. Hierin staat ook dat het contract eindigt indien de auto de 180.000 km heeft bereikt. Over de consequenties staat niets vermeld.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb je een nieuw leasecontract met een nieuwe leaseauto?

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normaal gesproken is er een overeenkomst "Gebruik leaseauto" tussen werknemer en werkgever, waarin alle afspraken staan opgesteld.

Het is gebruikelijk dat een leasemaatschappij een leaseauto terugroept wanneer de kilometerstand wordt overschreden, welke in het contract is overeengekomen. Dat is per leasemaatschappij verschillend. Mijn leaseauto staat op 3,5 jaar of 140.000 km. Op basis van die afspraak wordt de leaseprijs bepaald. Tevens wordt in het leasecontract de meer of minder kilometerprijs afgesproken. Deze staat in het leasecontract en niet in de berijders-overeenkomst.
Als deze meer- of minderkilometerprijs niet wordt genoemd in de overeenkomst tussen werknemer en werkgever, dan kan deze ook achteraf niet worden berekend. Dan ligt het risico bij de werkgever c.q. de opdrachtgever aan de leasemaatschappij.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangenomen dat er een overeenkomst tussen werknemer en werkgever is (berijdersovereenkomst), en een aparte overeenkomst tussen werkgever en leasemaatschappij (leasecontract), ben ik benieuwd of de maximale kilometerstand ook wordt genoemd in de berijdersovereenkomst.

Als de berijdersovereenkomst niets zegt over het toegestane gebruik van de auto, zie ik ook niet in op basis waarvan de werkgever die 2000 euro zou kunnen doorberekenen aan de werknemer.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het leasecontract eindigt toch (mede) bij het bereiken van een bepaalde kilometerstand? Dan is de leaseauto toch niet voor het einde van de looptijd ingeleverd?

Gaat het niet (toch) gewoon om een vergoeding voor (bovenmatig) privégebruik? Het is wel verstandig om ervoor te zorgen dat het in ieder geval goed omschreven is. In het laatste geval is de betaling namelijk aftrekbaar als eigen bijdrage voor privégebruik, in het eerste geval naar mijn mening niet (volledig).

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad zou je zeggen dat het een vergoeding voor het prive gebruik is, maar ik heb nooit bijgehouden welke kilometers prive of zakelijk zijn gemaakt. Daar heeft mijn werkgever nooit naar gevraagd.

Is het verstandig om naar een advocaat te stappen?
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst moet je duidelijk krijgen wat precies het probleem is; jij spreekt in je openingsbericht over maximale kilometerstand. Dat roept bij ons vraagtekens op: gaat dit over een max. aantal privékm of totaal km?
acksid

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Eerst moet je duidelijk krijgen wat precies het probleem is; jij spreekt in je openingsbericht over maximale kilometerstand. Dat roept bij ons vraagtekens op: gaat dit over een max. aantal privékm of totaal km?

Het gaat om het totaal kilometers. In mijn leasecontract staat dat het contract eindigt indien de auto 180.000 op heeft staan. Dat was bij mij het geval. De leasemaatschappij heeft een rekening van 2000 euro naar mijn werkgever gestuurd omdat de auto vroegtijdig eruit moest. Mijn werkgever stuurt die rekening door naar mij omdat het zogenaamde "inleveringskosten" betreft.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 4:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

acksid schreef:
In mijn leasecontract staat dat het contract eindigt indien de auto 180.000 op heeft staan.

Staat dat in jouw contract met je werkgever (de berijdersovereenkomst), of in het leasecontract tussen je werkgever en de leasemaatschappij?

Zegt de berijdersovereenkomst iets over die 180.000 km?

BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
acksid schreef:
In mijn leasecontract staat dat het contract eindigt indien de auto 180.000 op heeft staan.

Staat dat in jouw contract met je werkgever (de berijdersovereenkomst), of in het leasecontract tussen je werkgever en de leasemaatschappij?

Zegt de berijdersovereenkomst iets over die 180.000 km?

Ja dat staat in de berijdersovereenkomst.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds