|
Auteur |
Bericht |
Goverman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 21:32 Onderwerp: hoe werkt de procedure bij ontbinding huur? |
|
|
Beste mensen,
Ik ben bestuurskundige en weet (dus) e.e.a. van bestuursrecht, maar van civiel recht heb ik geen kaas gegeten... De vraag:
Een verhuurder (woningcorporatie) wil iemand uit huis zetten. Dat wil dus zeggen dat de huur ontbonden moet worden en dat dat alleen kan met toestemming van de kantonrechter. Tot zover snap ik het nog.
Maar dan, hoe werkt deze procedure? Moet de huurder gedagvaard worden? Of kan door verhuurder ook eenzijdig worden verzocht aan de kantonrechter om de huur te ontbinden?
Krijgt de huurder daar dan bericht van? En wordt de huurder dan in de gelegenheid om naar de rechter te komen?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 22:08 Onderwerp: |
|
|
Beëindiging van de huurovereenkomst door ontbinding kan inderdaad alleen door de rechter worden uitgesproken (art. 7:231 BW). De verhuurder zal dus bij de rechter moeten vorderen de ontbinding uit te spreken (art. 6:267 lid 2 BW). Vorderen impliceert een dagvaardingsprocedure.
Ook beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging leidt tot een dagvaardingsprocedure, tenzij de huurder schriftelijk instemt (art. 7:272 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|