Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hoe interpreteer ik deze tekst ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ellebelletje

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2012 20:45    Onderwerp: hoe interpreteer ik deze tekst ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Ik heb een brief van een no cure no pay advocaat en graag zou ik willen weten hoe ik dit moet interpreteren..?

"Omdat ik mogelijkheden zie om uw schade te verhalen ben ik bereid u mijn diensten aan te bieden. het honorarium wat wij u aan het slot van de procedure in rekening zullen brengen is resultaatafhankelijk. Als de gerealiseerde schadevergoeding 100.000 of minder bedraagt, factureren wij 20% van dat bedrag aan u (excl BTW). Wanneer de gerealiseerde schadevergoeding meer de 100.000 bedraagt, brengen wij 15% van dat bedrag bij u in rekening als honorarium (excl BTW). Wij zullen de voor u gewerkte uren verhalen op de aansprakelijke partij. Wanneer deze de kosten daarvan niet vergoedt, komt dat voor rekening van ons."

Na wat reakties zal ik iedereen vertellen wat de advocaat zijn interpretatie is.

Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2012 23:12    Onderwerp: Re: hoe interpreteer ik deze tekst ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ellebelletje schreef:
Hallo allen,

Ik heb een brief van een no cure no pay advocaat en graag zou ik willen weten hoe ik dit moet interpreteren..?

"Omdat ik mogelijkheden zie om uw schade te verhalen ben ik bereid u mijn diensten aan te bieden. het honorarium wat wij u aan het slot van de procedure in rekening zullen brengen is resultaatafhankelijk. Als de gerealiseerde schadevergoeding 100.000 of minder bedraagt, factureren wij 20% van dat bedrag aan u (excl BTW). Wanneer de gerealiseerde schadevergoeding meer de 100.000 bedraagt, brengen wij 15% van dat bedrag bij u in rekening als honorarium (excl BTW). Wij zullen de voor u gewerkte uren verhalen op de aansprakelijke partij. Wanneer deze de kosten daarvan niet vergoedt, komt dat voor rekening van ons."

Na wat reakties zal ik iedereen vertellen wat de advocaat zijn interpretatie is.

Bij voorbaat dank!

Wat een rare formulering. Ik vermoed dat de pijn zit in de vraag waar het percentage op ziet. Je kunt zeggen dat het ziet op de 100.000, maar dat is niet logisch. Dan krijg je namelijk deze situatie:

Als de gerealiseerde schadevergoeding minder dan 100.000 bedraagt, betaal je 20.000 euro. Als de gerealiseerde schadevergoeding meer dan 100.000 bedraagt, 15.000 euro.

Het is logischer uit te gaan van 20% van de gerealiseerde schadevergoeding indien minder dan 100.000, 15% indien daarboven.

Dan de passage over het verhalen van de gewerkte uren. "Wij zullen de voor u gewerkte uren verhalen op de aansprakelijke partij. Wanneer deze de kosten daarvan niet vergoedt, komt dat voor rekening van ons." De vergoeding van de kosten gaat dus in ieder geval niet van je schadevergoeding af. Komt er geen proceskostenveroordeling en ook geen schikkingsbedrag waarvan een deel ten titel van advocaatkosten, dan betaal je zelf niets. Klinkt alsof deze advocaat zich een beetje in zijn vingers snijdt.

Gedragsrechtelijk zit hij overigens ook op het randje. Hij zou in strijd met regel 25 lid 3 kunnen handelen, maar dat hangt ervan af wat voor zaak het betreft. Belangrijker is lid 2:

Quote:
Het staat de advocaat niet vrij overeen te komen, dat slechts bij het behalen van een bepaald gevolg salaris in rekening wordt gebracht.

De beloning lijkt in dit geval afhankelijk van het gevolg van het behalen van vergoeding van de advocaatkosten. Dat is strijdig met de gedragsregels.

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2012 0:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u wel voor de reaktie, ik zal mij nader verklaren.

De schadevergoeding was meer dan 100.000 Euro, het honorarium is als volgt berekend:
20% van 100.000 Euro excl btw én 15% van het bedrag boven de 100.000 Euro excl btw.

Naar mijn mening is dit niet wat er in de brief staat of kunt u dit weerleggen en kan het ook als zodanig uitgelegd worden ?

Wat u verder verteld over het in strijd zijn met gedragsregels zou dit kunnen komen omdat het een no cure no pay zaak was?
Regin

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2012 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ellebelletje schreef:

Ellebelletje schreef:
De schadevergoeding was meer dan 100.000 Euro, het honorarium is als volgt berekend:
20% van 100.000 Euro excl btw én 15% van het bedrag boven de 100.000 Euro excl btw.

Die berekening volgt op geen enkele manier uit de geciteerde passage. Ik kan mij wel voorstellen dat er onduidelijkheid is over "dat bedrag". Verwijst het terug naar 100.000 euro of naar het daadwerkelijke bedrag onder of boven 100.000 euro? Mij lijkt het laatste logischer. Als de vergoeding boven de 100.000 euro uitkomt, betaalt u 15% van het totale uitgekeerde bedrag als honorarium.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2012 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De berekening van de advocaat begrijp ik wel. Het is een logische die wel vaker gebruikt wordt.

Echter als u de letterlijke tekst geciteerd hebt van de afspraak en er verder ook nooit een andere tekst van de afspraak is opgesteld, die duidelijker is, dan heeft de advocaat wellicht uw zaakjes goed geregeld, maar zijn eigen zaakjes wat minder, en dient hij -conform afspraak- € 5.000, - aan u te betalen.

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2012 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is de exacte tekst welke ik heb gekopieerd uit de afspraken bevestigen brief. Ik heb alleen de naam van de advocaat vervangen door andere woorden als 'wij' en 'ons'.

Verder was mij een staffel bekend maar niet een én-én staffel (20% onder + 15% boven) maar een of-of staffel (20% onder óf 15% boven).
Laurens02

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2012 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die staffel is dan wel interessant! Als de advocaat nu afwijkt van de eerder voorgelegde staffel, lijkt het mij duidelijk.

Ik ben nu ook wel benieuwd naar de uitvoering van de slotpassage: worden alle kosten die de advocaat rekent ook door de wederpartij vergoed?

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt de interpreatie van de tekst niet zo erg moeilijk. Als het schadebedrag meer dan 100.000 was betaaltu 15 % van het werkelijke schadebedrag. Niets meer en niets minder. De kosten die getracht worden te declareren van de tegenpartij is niet relevant. Dit komt ten goede of ten slechte van de advocaat volens zijn brief.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds