Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hoe ga ik als werkgever hier mee om?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
verbaasd persoon

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 15:25    Onderwerp: hoe ga ik als werkgever hier mee om? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb iemand in dienst voor onbepaalde tijd met een nulurencontract. Deze persoon is al enige maanden niet meer opgeroepen op de uitzondering na dat deze gedurende mijn eigen afwezigheid begin vorige maand nog wat uurtjes zou werken van thuis uit (telefoonwerk met doorgeschakeld toestel) en wat snuffelwerk. Hiervoor is een voorschot verleend, maar daar staat niks van op papier. Toen ik terug kwam was de klus waarvoor betaald was niet klaar met als reden dat persoon ziek zou zijn en van de dokter een paar dagen plat moest omdat het anders uit de hand zou lopen. Er was wel wat telefoonwerk verricht. Er zou aan de klus gewerkt worden......later verneem ik dat persoon de klus met een voor mij volkomen vreemde derde aan het doen was. Heb aangegeven dat ik daar niet blij mee ben, maar goed de klus moest wel gedaan worden en er was al voor betaald. Er werd een minimale hoeveelheid gedaan werk opgestuurd via mail aan mij waarbij ik me afvroeg of ik niet belazerd werd....
Toen ik om de gewerkte uren vroeg kreeg ik te horen dat persoon nog steeds ziek was en dat er wel begrip voor was dat de zaak moet draaien maar dat dat van secundair belang is. Persoon uitgenodigd voor een gesprek op kantoor, werd geweigerd vanwege ziekte (overspannenheid, niet werk gerelateerd was de reden). Persoon gaf aan tot tenminste januari niet meer te kunnen werken.
Vanaf het moment dat de proeftijd afliep zijn er zaken boven komen drijven die me aan het twijfelen hebben gebracht over de geschiktheid van deze persoon in mijn bedrijf. Heeft een hele negatieve mening over vanalles en nog wat, is niet secuur in werkzaamheden (afspraken plannen zonder te weten hoe de persoon heet en vergeten contactgegevens te vermelden, weet dan ook niet waar de afspraak over zal gaan), geeft nooit op tijd gewerkte uren op de aangegeven wijze door zodat salaris berekenen altijd op schattingen moet en meer zaken die maken dat ik deze persoon liever de deur zou wijzen. Wat bij mij de druppel was is dat er op zeer onzorgvuldige wijze privacygevoelige info is verstuurd die nu ook nog verloren is gegaan bij postnl enkel omdat het niet correct verpakt bleek. Opslag van deze gevoelige info op eigen systemen van werknemer was ook een reden dat ik de info persoonlijk wilde ontvangen op kantoor, vandaar dus ook medereden van de uitnodiging.

Persoon beschikt over een GSM van de zaak en kantoorsleutels en ik vermoed dat deze niet met wederzijdse overeenstemming de overeenkomst wil laten ontbinden. Persoon zal echter niet meer opgeroepen worden doch heb ik geen zin om tot aan diens pensioengerechtigde leeftijd aangifte LH te blijven doen en daarbij wil ik de gsm en sleutels retour.

Dt is de eerste keer dat ik iemand in dienst heb en weet niet hoe te handelen en wat mijn rechten als werkgever zijn. Kan ik persoon sommeren wel op kantoor te komen voor een gesprek? Als deze weigert is dat dan reden voor ontslag? Ik verwacht niet dat persoon snel uit de ziektewet zal komen, zat via een andere werkgever daar ook al 2 jaar in en is daar de baan kwijt geraakt. ik ben bang dat ik gebruikt ga worden om een finacieel gat te dichten, war aik helemaal geen zin in heb op deze manier. kan ik bijv. eisen dat er een doktersverklaring komt of ben ik verplicht een arbo arts in te schakelen? heb zo mijn twijfels over het hele ziekzijn.....is werknemer ook niet verplicht om een ziekmelding op een bepaalde wijze te doen? in het contract hebben we staan dat deze moet gebeuren op de 1e ziektedag en betermelden ook op de 1e beter dag, mij is niet duidelijk of er nu juist is ziekgemeld omdat ik enkel weet dat deze een paar dagen plat moest en het volgende bericht wat ik hieorver ontvang is van enkele weken later. is er voor werknemen geen verplichting om werkgever direct op de hoogte te stellen als het langer duurt als die enkele dagen?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en als er meer info nodig is hoor ik het graag

mvgr vebaasd persoon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Een zieke werknemer, dat is vervelend, niet alleen voor de werknemer, maar ook voor u als werkgever. Daar zijn behoorlijk wat verplichtingen aan verbonden:
- De werknemer valt niet in de ziektewet, omdat hij/zij een arbeidsovereenkomst heeft. Omdat hij/zij ziek is geworden tijdens een opdracht, heeft hij (voor het gemak zeg ik even 'hij') recht op 70% doorbetaling van het loon door u, maar tenminste het minimumloon (art. 7:629 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Dat gedurende twee jaar.
- Dat de werknemer zich bij u ziek heeft gemeld, is voldoende.
- U meldt de werknemer binnen zeven dagen ziek bij de Arboarts. Deze zal binnen zes weken met een rapport komen over de duur van het verzuim en mogelijkheden voor passende arbeid.
- U meldt de werknemer ziek binnen dertien weken van ziekte bij het UWV. Daarbij geeft u de eerste dag van ziekte aan. Als u hiermee te laat bent, wordt het tijdvak van de loondoorbetaling verlengd (art. 7:629 lid 11 aanhef en onder a BW).
- Als na zes weken het rapport van de Arboarts er is en daaruit blijkt, dat sprake zal zijn van langdurig ziekteverzuim, stelt u samen met de Arbo-arts een re-integratietraject vast (art. 7:658a BW). Er moet gezocht worden naar passende arbeid en er wordt een plan van aanpak opgesteld (binnen acht weken van ziekte). Dit plan van aanpak wordt regelmatig geëvalueerd en zo nodig bijgesteld (art. 7:658a lid 3 BW).

U kunt de werknemer tijdens ziekte niet ontslaan (art. 7:670 lid 1 BW), ook niet met een vergunning van UWV Werkbedrijf. Alleen ontslag op staande voet wegens een dringende reden is mogelijk (art. 7:670b lid 1 BW), maar ik zie in dit geval geen dringende reden voor ontslag op staande voet.
Ook opzegging met wederzijds goedvinden is mogelijk, maar als de werknemer slim is, stemt hij daar niet mee in.
Ook ontbinding bij de kantonrechter (art. 7:685 BW) wegens gewijzigde omstandigheden is mogelijk, maar dan zult u waarschijnlijk een ontslagvergoeding moeten betalen.

Dat zijn behoorlijk wat regels. Ik hoop, dat u er een beetje uit wijs kunt.

Met vriendelijke groet,

Marja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:

Een zieke werknemer, dat is vervelend, niet alleen voor de werknemer, maar ook voor u als werkgever. Daar zijn behoorlijk wat verplichtingen aan verbonden:
- De werknemer valt niet in de ziektewet, omdat hij/zij een arbeidsovereenkomst heeft. Omdat hij/zij ziek is geworden tijdens een opdracht, heeft hij (voor het gemak zeg ik even 'hij') recht op 70% doorbetaling van het loon door u, maar tenminste het minimumloon (art. 7:629 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Dat gedurende twee jaar.

Een nuancering is op zijn plaats. Nu het een nul-uren contract betreft hoeft er alleen betaald te worden voor de tijd van de oproep. De oproep betrof een periode van "een paar uurtjes" vervanging. Het werk is wel gedeeltelijk, maar niet geheel verricht. Het loon was bij voorschot al wel betaald. De arbeid is niet persoonlijk verricht maar (mede) door een ander. De ziekte is daarbij niet gemeld, pas NADAT de werkgever er om vroeg.

Er is derhalve geen reden om aan te nemen dat de TS als werkgever nog (meer) loon verschuldigd zou zijn. Ik zie zelfs gronden om het reeds betaalde loon (gedeeltelijk) terug te vorderen.

Quote:
- Dat de werknemer zich bij u ziek heeft gemeld, is voldoende.

TS heeft wel in de arbeidsovereenkomst bepaald hoe verzuimmeldingen plaats dienen te vinden, maar ik ben bang dat er geen sanctie gesteld is op overtreding van het voorschrift. In zijn algemeenheid denk ik inderdaad dat de ziekmelding als een voldongen feit beschouwd moet worden, en in ieder geval nu niet mee aantastbaar is.

Quote:
- U meldt de werknemer binnen zeven dagen ziek bij de Arboarts. Deze zal binnen zes weken met een rapport komen over de duur van het verzuim en mogelijkheden voor passende arbeid.
- U meldt de werknemer ziek binnen dertien weken van ziekte bij het UWV. Daarbij geeft u de eerste dag van ziekte aan. Als u hiermee te laat bent, wordt het tijdvak van de loondoorbetaling verlengd (art. 7:629 lid 11 aanhef en onder a BW).
- Als na zes weken het rapport van de Arboarts er is en daaruit blijkt, dat sprake zal zijn van langdurig ziekteverzuim, stelt u samen met de Arbo-arts een re-integratietraject vast (art. 7:658a BW). Er moet gezocht worden naar passende arbeid en er wordt een plan van aanpak opgesteld (binnen acht weken van ziekte). Dit plan van aanpak wordt regelmatig geëvalueerd en zo nodig bijgesteld (art. 7:658a lid 3 BW).

Ik zie dit anders. Een aantal termijnen zijn ook inmiddels gewijzigd; zie http://www.arboportaal.nl/vragen/welke-regels-gelden-er-voor-ziekmelden-en-re-integreren.html?/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/rechten-en-plichten

In dit geval gaat het nog steeds om een oproepkracht. Er zijn veel verschillende vormen van oproepkrachten, maar aangezien het een nul-urencontract betreft ga ik er van uit dat het een MUP contract is, een arbeidscontract Met Uitgestelde Prestatieplicht. In zo'n geval bestaat er geen recht op loon EN geen recht op een ziektewetuitkering. De werkgever moet wel in de 42e week een ziekmelding bij het UWV doen.

Het kan overigens voor TS geen kwaad om nu alvast eens contact op te nemen met het UWV. Het wordt nu namelijk wel een oproepcontract genoemd, maar misschien ziet het UWV de feitelijke situatie wel anders. Misschien is er sprake van een "thuiswerker" of een freelancer.

Quote:
U kunt de werknemer tijdens ziekte niet ontslaan (art. 7:670 lid 1 BW), ook niet met een vergunning van UWV Werkbedrijf. Alleen ontslag op staande voet wegens een dringende reden is mogelijk (art. 7:670b lid 1 BW), maar ik zie in dit geval geen dringende reden voor ontslag op staande voet.
Ook opzegging met wederzijds goedvinden is mogelijk, maar als de werknemer slim is, stemt hij daar niet mee in.
Ook ontbinding bij de kantonrechter (art. 7:685 BW) wegens gewijzigde omstandigheden is mogelijk, maar dan zult u waarschijnlijk een ontslagvergoeding moeten betalen.

Nu al ontslaan zal misschien niet lukken, maar werknemer zou er juist wel goed aan doen om mee te werken met een beëindiging, omdat hij dan wel in aanmerking komt voor een ziektewetuitkering of andere uitkering, maar nu in ieder geval niet!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds