Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 3:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

help help getrouwd in gemeenschap van goederen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mas75

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 9:33    Onderwerp: help help getrouwd in gemeenschap van goederen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Leden,

Ik ben een beetje ten einde raad, bij mij speelt het volgende:
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen, echter Ik ben de enige die alle vaste lasten betaalt. Wij hebben afgesproken dat de salaris van mijn vrouw als een spaarrekening (incidentele uitgaven) te gebruiken, echter zijn er nu zoveel spanningen dat ik geen inzage meer heb in die rekening en mijn vrouw weigert om daaraan gehoor te geven. Februari 2008 heb ik een transactie onderschept waarin grote som van de rekening is gehaald een paar maanden verder krijg ik te horen dat er geen geld op die rekening staat.
Nu speel ik met de volgende gedachte om aangifte te doen wegens verduistering. Verder hebben wij twee kinderen. Als ik echtscheiding aanvraag hoe zit dat met de Allimentatie? Ik heb verwijtbaar gedrag geconstateerd? wat moet ik nu doen?
Voordat ik juridische bijstand inschakel, wil ik chronologisch weten wat mijn rechten zijn?

Groet,
Mas75
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aangifte tegen je echtgenoot gaat mi nu niks opleveren. zo lang je getrouwd bent in gemeenschap v goederen zijn alle schulden en bezittingen gezamenlijk.
je zou kunnen scheiden en als er ten tijde vh echtscheidingsverzoek dan nog steeds grote bedragen wegraken, kun je op voorhand proberen de gemeenschap te laten opheffen, maar dat wordt niet snel aanvaard door de rechtbank.

kinderali/partnerali wordt veelal berekend nav de zgn tremanormen, zie het rapport van de werkgroep alimentatienormen op www.nvvr.org
hangt bij kinderali oa af van leeftijd kind (en daarbij behorende kinderbijslagpunten volgens tabel) en wat jullie samen aan inkomen hadden toen jullie samen waren. verwijtbaar gedrag heeft daar verder geen invloed op, tenzij je ex bv doelbewust tijdens de procedure haar baan opzegt om zo meer ali te kunnen innen.
mcvg

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet even uitzoeken waar het geld naartoe is overgemaakt en of daarvoor een grondslag bestond. Als je vrouw het geld zomaar naar een derde heeft overgemaakt kun je dit waarschijnlijk ongedaan maken door een beroep te doen op onverschuldigde betaling of als gesteld wordt dat het een 'gift' betrof kun je je beroepen op art. 1:88 BW. Even afhankelijk om wat voor bedrag het gaat is het dus misschien goed om snel juridische bijstand in te schakelen.

Verder kun je bij een echtscheiding een 'maritaal beslag' laten leggen waardoor alle vermogensbestanddelen bevroren worden. Een eventuele vordering tot terugbetaling op de derde die het geld heeft ontvangen valt dan ook onder dit beslag.
Lexus

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 316 Wetboek van strafrecht sluit vervolging van je partner in een huwelijk (tevens bij geregistreerd partnerschap) uit. Dit geldt alleen voor vermogensdelicten, zoals diefstal, verduistering, oplichting, flessentrekkerij, vernieling etc. Geweldsdelicten vallen daar niet onder.
Het heeft derhalve geen enkel nut om te proberen aangifte tegen de echtgenote te doen wegens verduistering. Is echt onmogelijk.

Als iemand in gemeenschap van goederen is gehuwd, behoort het totale gezamenlijke bezit toe aan beide partijen.
Hoe je je recht verkrijgt is een ander verhaal.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds