|
Auteur |
Bericht |
westenwind
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 11:18 Onderwerp: heeft achteruitrijdend verkeer van oprit voorrang |
|
|
Ik sta stil op de openbare weg en wil inparkeren in een parkeervak aan de linkerzijde. Ik moet 1 meter achteruit rijden om goed in te kunnen sturen en zet mijn auto in de achteruit.
De weg op dat moment is vrij en ik beging met achteruit rijden. Op dat moment rijdt een auto van de oprit af en bots ik al remmend met mijn achterbumper er toch tegen aan.
De man in de auto gaf aan achteruit te zijn gaan rijden voordat ik mijn achteruitrij licht had ingeschakeld, waarop hij weer de andere kant op keek en mij achteruitrijden niet zag aankomen.
Wie is er nu schuld? Heeft achteruitrijdend verkeer vanaf een oprit voorrang op achteruitrijdend verkeer op de weg? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 11:35 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of hier misschien afwijkende jurisprudentie over te vinden is die de verhouding anders regelt, maar voor zover ik weet is het een 50/50 verhouding.
Beiden voeren een speciale handeling uit waarbij ze het andere verkeer dienen voor te laten, dus beiden schuld. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 11:36 Onderwerp: |
|
|
Achteruit rijden is een bijzondere verrichting en de bestuurder moet daarom dus voorrang verlenen aan het overige verkeer. Iemand die vanuit een oprit komt moet ook voorrang verlenen. Dus de andere persoon is "fouter" dan jij.
IANAL |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 13:25 Onderwerp: |
|
|
PcDealer schreef: | Achteruit rijden is een bijzondere verrichting en de bestuurder moet daarom dus voorrang verlenen aan het overige verkeer. Iemand die vanuit een oprit komt moet ook voorrang verlenen. Dus de andere persoon is "fouter" dan jij. |
"Dus" fouter? Waarom dan wel? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 17:35 Onderwerp: |
|
|
PcDealer schreef: | Achteruit rijden is een bijzondere verrichting en de bestuurder moet daarom dus voorrang verlenen aan het overige verkeer. Iemand die vanuit een oprit komt moet ook voorrang verlenen. Dus de andere persoon is "fouter" dan jij.
IANAL |
Voorrang verlenen kan men alleen bij en op een kruissingsvlak.
Hier is sprake van een niet geregelde gedraging, als men een niet geregelde gedraging verricht mag men de verkeerdsdeelnemers niet hinderen.
Er wordt nergens gesproken of dat de ene gedraging ernstiger is dan de andere en in deze zal de schade dus 50 / 50 verdeeld worden. |
|
|
|
 |
www.rechtzetten.nl
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 14:24 Onderwerp: |
|
|
Zoals bovenstaande antwoorden aangeven. Jullie beide verichte op het zelfde moment een bijzondere verichting. Dus beide zijn fout, is er op dit moment een geschil? kan dit niet door beide via de verzekering geregeld worden?
Indien je een advocaat zoekt? kijk even op www.rechtzetten.nl |
|
|
|
 |
|