|
Auteur |
Bericht |
WiertOmta
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 13:04 Onderwerp: glasschade huurhuis |
|
|
L.S.
Eergisteren heeft iemand een steen tegen de achterruit van ons huis gegooid. Hierdoor is er een kleine ster ontstaan in het raam. Ik heb hiervan reeds aangifte gedaan en heb de verhuurder gebeld.
Deze vertelde mij dat ik dit zelf moet betalen omdat hij geen servicekosten in rekening brengt en ik dus zelf maar een glasverzekering had moeten regelen.
Volgens mij is hij wettelijk verplicht de schade te herstellen, omdat dit mij niet aangerekend kan worden en omdat het ook niet onder kleine herstellingen valt. Het vervangen van dit raam kost namelijk erg veel geld omdat het een heel groot raam is.
Kan iemand hier iets over vertellen?
Dank. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 17:45 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Dat is de cruciale vraag: zijn er noemenswaardige kosten aan het vervangen van de ruit verbonden?
Op grond van art. 7:206 Burgerlijk wetboek (BW) is de verhuurder in beginsel verplicht op verlangen van de huurder gebreken te herstellen. Dat geldt niet voor kleine herstellingen, deze moet de huurder zelf herstellen, art. 7:217 BW.
Art. 7:240 BW in het Besluit kleine herstellingen staat aangegeven wat onder kleine herstellingen valt. Zie de bijlage onder h "het vervangen van beschadigde ruiten en ingebouwde spiegels, voor zover daar geen noemenswaardige kosten aan verbonden zijn."
Gaat het dus om vervanging van een ruit waaraan wel noemenswaardige kosten aan verbonden zijn, dan is de verhuurder wel verplicht deze op zijn kosten te herstellen. Uiteraard kan de verhuurder zijn kosten weer verhalen op de aansprakelijke persoon.
Waarschijnlijk wist u dit zelf al, gelet op uw vraagstelling. Misschien kunt u aangeven hoe hoog de kosten zijn, zodat iemand die ter zake kundig is, kan aangeven of dit noemenswaardige kosten zijn.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 17:51 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk. Zie bijv. ook hier (had je misschien al gevonden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WiertOmta
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 20:50 Onderwerp: |
|
|
Wat de kosten zijn weet ik niet zeker, ik verwacht echter dat dit rond de 1000 euro is. Het raam is namelijk zo'n 2 meter hoog en bijna 3 meter breed. |
|
|
|
 |
|