Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 18:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geroyeerd door bestuur tuinpark
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liopleurodon

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2013 19:57    Onderwerp: geroyeerd door bestuur tuinpark Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste kenners,

Weet niet precies of dit onderwerp hier juist staat, had het ook onder strafrecht geplaatst, maar volgens mij hoort het hier.
Na een zoveelste probleem met het bestuur op het tuinpark van mijn ouders (geen bondsvereniging!!!) en de zoveelste onterechte boete heb ik het bestuur beschuldigd van het manipuleren van waterstanden. Dit was overigens niet uit de lucht gegrepen maar het bestuur draaide om al mijn vragen heen of gaf zulke rare antwoorden dat ik hiertoe kwam. Ik ben ten alle tijden beschaafd gebleven.
Ik stond juist een jaar ingeschreven als lid om een huise te bemachtigen.
Een week later volgde een brief waarin stond dat ik voor 5 jaar geroyeerd ben en dus van de ledenlijst geschrapt ben. Dit besluit is volgens het bestuur met unanimiteit (3 personen) genomen na een spoedvergadering, met (uit z'n verband getrokken) redenen. Ik ben namelijk volgens hen tekeer gegaan etc. wat absoluut niet zo is. Ook noemen zei in de brief dat er meerdere mensen getuigen waren, wat absoluut niet zo is.
Morgen is de ALV en zou ik mezelf graag willen verdedigen. Ik heb alleen enkele vragen:
Mag ik komen als geschorst lid?
Kan de ALV tot toelating beslissen?
Kan ik gemachtigd worden door mijn ouders om namens hen het woord te voeren?
Kan ik tijdens de ALV vragen over mijn royatie te stemmen?

Ik heb uiteraard een en ander opgezocht op internet, alleen weet ik niet of wat ik vond voor alle verenigingen geldt. Een voorbeeld van wat ik vond is dit:
1.Het bestuur kan een lid schorsen tot uiterlijk de eerstvolgende ALV, indien het lid naar het oordeel van het bestuur in strijd handelt met de statuten, het huishoudelijk reglement, dan wel besluiten van de vereniging. De ALV besluit in de eerstvolgende vergadering tot opheffing van de schorsing dan wel tot royement.
1.Bij niet-toelating is de betrokkene bevoegd binnen één maand nadat het bericht van de niet-toelating de betrokkene heeft bereikt in beroep te gaan bij de ALV.
2.Bij niet-toelating tot lid kan de ALV alsnog tot toelating besluiten

Bij voorbaat dank voor een reactie!
Groetjes,
Jordan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: za 11 mei 2013 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat enkel ALV bevoegd is leden te royeren, en een bestuurs-schorsing daarom een voorlopige voorziening is, die geldig is tot de eerstkomende ALV waarop ALV de bestuursschorsing bekrachtigt of verwerpt
svdongen

Leeftijd: 29
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 11 mei 2013 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is heeft de verenging ook statuten. Kun je die misschien posten?
Bekijk de homepage
svdongen

BerichtGeplaatst: za 11 mei 2013 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relevante wetsartikelen

Art. 2:33 BW
Tenzij de statuten anders bepalen, beslist het bestuur over de toelating van een lid en kan bij niet-toelating de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten.

Art. 2:38 lid 1 BW
Behoudens het in het volgende artikel bepaalde, hebben alle leden die niet geschorst zijn, toegang tot de algemene vergadering en hebben daar ieder één stem; een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren. De statuten kunnen aan bepaalde leden meer dan één stem toekennen.

Art. 2:35 lid 4 BW
Tenzij de statuten dit aan een ander orgaan opdragen, geschiedt de ontzetting door het bestuur. Het lid wordt ten spoedigste schriftelijk van het besluit, met opgave van redenen, in kennis gesteld. Hem staat, behalve wanneer krachtens de statuten het besluit door de algemene vergadering is genomen, binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit, beroep op de algemene vergadering of een daartoe bij de statuten aangewezen orgaan of derde open. De statuten kunnen een andere regeling van het beroep bevatten, doch de termijn kan niet korter dan op één maand worden gesteld. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.
Bekijk de homepage
svdongen

BerichtGeplaatst: za 11 mei 2013 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom zijn de statuten zo belangrijk. In principe:

1. Je bent geschorst en kan dus niet deelnemen aan de ALV voor zover deze niet jouw schorsing behandelt.
2. Je kan beroep instellen bij de ALV m.b.t. je schorsing.
3. Je kunt opnieuw om toelating vragen bij de ALV.
4. Je mag het woord voeren bij de ALV ter verdediging maar je ook laten bijstaan door een raadsman/-vrouw.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds