Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
janicevandenheuvel
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 21:41 Onderwerp: gemaakte kosten na overlijden |
|
|
Ik wil hier in het kort mijn verhaal vertellen en ik hoop dat iemand mij een idee kan geven, welke weg wij kunnen bewandelen...
3 maanden geleden is mijn broertje van 23 omgekomen bij een motor-ongeluk. Hij woonde nog thuis en was ongehuwd, ook had hij geen kinderen. Mijn ouders zijn er natuurlijk helemaal kapot van, ik ben zijn enige zus en ben ook kapot van verdriet. Maar helaas blijft daar nooit zoveel tijd voor over omdat je allerlei zaken dient te regelen.
Mijn broertje had (nog) geen uitvaartverzekering dus de begrafenis is door zijn eigen rekening betaald, waar wij de erven van zijn. Echter is het niet afgedaan met enkel de kosten van de uitvaart. Zo hebben we nog veel meer kosten moeten maken, die we zonder deze nachtmerrie nooit hadden hoeven mee te maken.
Mijn ouders hadden een vakantie gepland voor eind deze week, ze gaan nu niet, maar de reisverzekering keert niet de volledige prijs uit, dit zijn dus kosten n.a.v. het ongeluk, anders waren ze immers gegaan. De verzekerin g van de tegenpartij geeft aan dat ze niet willen betalen op grond van aritkel 6:108 BW. Ik heb dit artikel nagelezen en hier worden ik en mijn ouders inderdaad uitgesloten van schadevergoedingen, gaat enkel over naar de partner en/of kinderen. Kunnen mijn ouders zich op een ander artikel beroepen?
Zelf heb ik, samen met mijn vriend, een nieuwbouwhuis gekocht op de dag van het ongeluk, zoals jullie misschien kunnen begrijpen ben ik niet echt met de financiering hiervan bezig geweest. Uiteindelijk hebben we het wel geregeld maar we krijgen een renteboete van 700 euro. Ook kosten nav het ongeluk, anders hadden we de fianciering op tijd rond gekregen. Kunnen we deze kosten ook verhalen op de tegenpartij? op grond van welk artikel?
Op welke wetsartikelen kun je je als ouders en zus beroepen om in ieder geval geen financiele schade te lijden na al het vreselijke wat ons al is overkomen?
We willen echt geen slaatje slaan uit de situatie maar we willen ook niet financieel de dupe ervan worden
Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen om een ingang te vinden!
alvast hartelijk bedankt!
groetjes Janice |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 22:05 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat je alleen de kosten van de uitvaart op de tegenpartij kunt verhalen, namelijk op grond van art 6:108 lid 2 BW.
Het probleem is dat de veroorzaker van het motorongeluk (blijkbaar) onrechtmatig heeft gehandeld jegens jouw broer, maar daarmee nog niet jegens de nabestaanden. Het Nederlandse recht kent een gesloten systeem van schadevergoeding, wat inhoudt dat schade alleen vergoed wordt wanneer daar een wettelijke basis voor is. Alleen art 6:108 BW regelt vergoeding van de schade van nabestaanden.
De enige uitzondering op de regel dat de veroorzaker van een ongeluk alleen jegens het slachtoffer onrechtmatig handelt, is wanneer een naaste van het slachtoffer het ongeluk ziet gebeuren en hierdoor psychische schade oploopt (Taxibus-arrest). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|