|
Auteur |
Bericht |
rechtleek
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 11:48 Onderwerp: geldigheid bekeuring? |
|
|
Hallo iedereen,
Ik heb een vraag. Ik heb laatst een bekeuring gekregen. Die was opzich terecht, maar toen ik de giro van incasso justitie kreeg, was mijn naam verkeerd gespeld. Kan het dan zo zijn dat de bekeuring ongeldig is door die fout? De dienstdoende agent heeft mijn naam gespeld gehoord en op legitimatie gezien. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 11:53 Onderwerp: |
|
|
Nee, het is duidelijk om wie het gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rechtleek
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 14:20 Onderwerp: |
|
|
Hallo bona fides,
Bedankt voor het uitsluitsel. Twijfel over juistheid kwam door een voorbeeld van iemand die vrijgesproken was van een feit omdat het OM de aanklacht verkeerd was geformuleerd volgens de rechter. (Dat was in een tv-uitzending, geloof blik op de weg. Mag je ervan uitgaan dat zo´n uitzending juist is?) Op grond daarvan was hij vrijgesproken. Ik wist niet precies of het dan was omdat de aanklacht fout is geformuleerd of breder: er is überhaupt een fout gemaakt. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 14:28 Onderwerp: |
|
|
Het verkeerd formuleren van de aanklacht kan erg veel inhouden. Dit betekent niet dat een typefout inhoudt dat er per definitie wordt vrijgesproken wordt.
Kun je aangeven waarvoor diegene bij het programma werd vrijgesproken? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
rechtleek
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 17:22 Onderwerp: |
|
|
Dat van de typfout lijkt me nu duidelijk, wist niet hoe groot de invloed van een fout op geldigheid was. De man had een overtreding met de auto, maar in de aanklacht stond als ik me goed herinner "de man heeft de auto laten rijden." en daardoor kon het geïnterpreteerd worden alsof iemand anders het had gedaan. De rechter zei in ieder geval "wat hier staat heeft u niet gedaan", gevolgt door iets als "ik seponeer de zaak, u kunt gaan" In ieder geval iets in die trant. Die uitzending was een tijd geleden en het kan ook "op de bon" zijn geweest. Lastig terug te vinden. |
|
|
|
 |
caligula
Leeftijd: 135 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 25
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 17:16 Onderwerp: |
|
|
De omschrijving van de gedraging in de tenlasteleggng luistert nauw.
Hier wat meer info (uit Wetboek van Strafvordering):
Quote: | Artikel 257f
3.De behandeling der zaak vindt plaats overeenkomstig de zesde, zevende of achtste titel van het Tweede Boek. De omschrijving van de gedraging in de oproeping wordt daarbij als tenlastelegging aangemerkt. Deze is gelijk aan de korte omschrijving van de gedraging in de strafbeschikking of betreft een opgave van hetzelfde feit die aan de eisen van artikel 261, eerste en tweede lid, beantwoordt. In afwijking in zoverre van artikel 349, eerste lid, kan de nietigheid van de oproeping worden uitgesproken. |
Quote: | Artikel 261
1.De dagvaarding behelst een opgave van het feit dat ten laste wordt gelegd, met vermelding omstreeks welke tijd en waar ter plaatse het begaan zou zijn; verder vermeldt zij de wettelijke voorschriften waarbij het feit is strafbaar gesteld.
2.Zij behelst tevens de vermelding van de omstandigheden waaronder het feit zou zijn begaan.
*
3. |
De grondslag voor de dagvaarding is dus van belang voor de geldigheid van de dagvaarding en kan leiden tot nietigheid. (sommige Officieren van Justitie hebben hier wel vaker moeite mee volgens mij).
Daar is dus meer aan de hand geweest dan alleen een verkeerde naam, overigens kan ik mij wel een geval herinneren, waarbij iemand bezwaar maakte na verkeerde NAW gegevens en een nieuwe bekeuring ontving met een nieuwe termijn (uitstel van executie dus)
En als we echt een extreme hyptohese ertegen aan gooien en we doen alsof u het voor de rechter brengt, dan zal de rechter/ Officier van Justitie waarschijnlijk de politieagent oproepen op de zitting en deze zal uw identiteit bevestigen waarna u alsnog de boete zal moeten betalen. |
|
|
|
 |
rechtleek
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 19:37 Onderwerp: |
|
|
Hallo Caligula,
Dank je voor de informatie. Merk op dat bij "mijn" zaak de naam verkeerd gespeld is, en het voorbeeld van vrijspraak dat ik noemde, in een televisieuitzending was. De man is vrijgesproken door een fout geformuleerde aanklacht. Het gaat dus om 2 verschillende cases (mv. van casus?) Bizar dat veel officieren van justitie er (volgens jou) moeite mee hebben een aanklacht te formuleren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 20:34 Onderwerp: |
|
|
In die vrijspraak zal de tenlastelegging een feit hebben omschreven dat de man in ieder geval niet letterlijk gedaan heeft, bijv. te hard gereden maar in een andere straat. Het tenlastegelegde kon daardoor niet worden bewezen, dus volgde vrijspraak.
In een tenlastelegging zal de rechter kennelijke schrijffouten echter altijd verbeterd lezen. Dus een verkeerd gespelde straatnaam levert echt geen vrijspraak op. Bovendien kan de officier van justitie doorgaans de tenlastelegging nog wijzigen. (Kan hij dit niet omdat het tenlastegelegde feit te zeer afwijkt van het feit dat wel kan worden bewezen, dan kan de officier gewoon opnieuw dagvaarden.)
De rechter kan een zaak trouwens niet seponeren. Dat zal de officier van justitie misschien hebben gedaan nadat het in de rechtszaal één keer fout is gegaan. Misschien was de OvJ van mening dat het niet de moeite waard was om opnieuw te dagvaarden, bijvoorbeeld. Maar over een verkeerd gespelde naam zal gewoon worden heengelezen, tenzij het echt een andere naam is geworden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
caligula
Leeftijd: 135 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 25
|
Geplaatst: ma 21 dec 2009 14:17 Onderwerp: |
|
|
Wat bona fides zegt is inderdaad wat beter geformuleerd (zoals hij dat meestal doet), ik heb het misschien wat te vrij opgeschreven omdat die zaak waar u het over had me nog voor ogen stond. (ook misschien had ik iets genuanceerder moeten zijn, maar wat bona zegt legt het goed uit. Die zaak met verkeerde NAW-gegevens waar ik het over had, was inderdaad een verkeerde straatnaam waar het feit had plaatsgevonden en niet een verkeerde naam.
En die tv-uitzending waar u het over had, herkent u dit misschien? Heb ik van een ander forum gehaald (dus niet echt formeel):
Quote: | woensdag 24 januari 2007 @ 23:07:
Gister in Blik op de Weg:
X blindeert kenteken van z'n motor
X wordt gepakt, cameramateriaal als bewijs en uit alles blijkt dat hij het idd bewust deed, hij geeft het zelfs toe
Officier v Justitie leest tenlastelegging, waarin stond 'X heeft motor laten rijden zonder kenteken'
Rechter spreekt X vrij (van 500 euro boete) omdat 'laten rijden' in juridische termen betekent dat je hem uitleent, oftewel X is onterecht beschuldigd van het uitlenen van een motor zonder kenteken
Goede rechter |
antwoord op dat forum
Quote: | Tjah.. Formeel gezien is dat de tenlastelegging en moet de rechter daarover uitspraak doen..
Stom van de OvJ om zo´n tenlastelegging te formuleren..
Of we echter zo blij moeten zijn met zo´n uitspraak vind ik dan weer twijfelachtig.. |
Een verkeerde straatnaam is dus al geen reden voor vrijspraak en verkeerde NAW-gegevens al helemaal niet dus (zie bona's antwoord hierboven). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 21 dec 2009 16:44 Onderwerp: |
|
|
caligula schreef: | Een verkeerde straatnaam is dus al geen reden voor vrijspraak en verkeerde NAW-gegevens al helemaal niet dus (zie bona's antwoord hierboven). |
Een verkeerd gespelde straatnaam. Een volledig andere straatnaam zal wel tot vrijspraak leiden, tenzij de tenlastelegging wordt aangepast of de rechter ermee kan volstaan de straatnaam door te strepen. (Bijv: "dat hij, in de Kerkstraat te Lutjebroek, althans te Lutjebroek, althans in Nederland, ...").
Verkeerd gespelde NAW-gegevens zijn dan weer net iets anders, want die staan niet in de tenlastelegging. Wel in de dagvaarding. Een dagvaarding wordt volgens mij niet nietig door een spelfout die niet voor misverstanden kan zorgen.
Ik denk dat de rechter in de "Blik op de Weg"-zaak wel gelijk had. Het is niet goed mogelijk om deze formulering gecorrigeerd te lezen. De OvJ had de tll moeten aanpassen, maar heeft dat blijkbaar niet nodig gevonden (of heeft zitten slapen). Opnieuw dagvaarden met een verbeterde tll zal hier wel niet lukken wegens het verbod op ne bis in idem (je mag niet 2x terechtstaan voor hetzelfde feit). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: ma 21 dec 2009 21:17 Onderwerp: |
|
|
Quote: | "bona fides"] caligula schreef: | Een verkeerde straatnaam is dus al geen reden voor vrijspraak en verkeerde NAW-gegevens al helemaal niet dus (zie bona's antwoord hierboven). |
Een verkeerd gespelde straatnaam. Een volledig andere straatnaam zal wel tot vrijspraak leiden, tenzij de tenlastelegging wordt aangepast of de rechter ermee kan volstaan de straatnaam door te strepen. (Bijv: "dat hij, in de Kerkstraat te Lutjebroek, althans te Lutjebroek, althans in Nederland, ..."). | Althans elders
 |
|
|
|
 |
rechtleek
|
Geplaatst: di 22 dec 2009 1:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor alle reacties, maar nog een vraag hierover: maakt het dan nog uit hoe "ernstig" het delict was, of er weer wordt geprocedeerd? |
|
|
|
 |
Mart
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 dec 2009 11:54 Onderwerp: |
|
|
De politieman kan de gemaakte vergissing gewoon bij proces-verbaal herstellen. Zijn briefje is immers maar een kennisgeving van bekeuring en geen dagvaarding o.i.d. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 dec 2009 15:23 Onderwerp: |
|
|
Mart schreef: | De politieman kan de gemaakte vergissing gewoon bij proces-verbaal herstellen. Zijn briefje is immers maar een kennisgeving van bekeuring en geen dagvaarding o.i.d. |
Ah, het ging inderdaad nog helemaal niet om de dagvaarding.
rechtleek schreef: | Bedankt voor alle reacties, maar nog een vraag hierover: maakt het dan nog uit hoe "ernstig" het delict was, of er weer wordt geprocedeerd? |
Zolang de OvJ het recht heeft om te vervolgen, kan hij daarvan gebruik maken. Bij de beslissing of hij dat ook doet, kan de OvJ rekening houden met bijvoorbeeld de ernst van het delict.
Is het recht om te vervolgen eenmaal verspeeld, dan doet de ernst van het feit er niet meer toe. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|