|
Auteur |
Bericht |
kamsteeg
|
Geplaatst: za 18 jun 2005 10:56 Onderwerp: geld inbeslag genomen door winkelier |
|
|
Mag een winkelier geld in beslag nemen van een klant met als reden het vermoeden dat het hier om een vervalsing gaat?
Zijn winkelmedewerkers capabel om te beoordelen of het betaalmiddel vals is?
En tien mminuten eerder:
Mag een bank minder dan 100% aan echte bankbiljetten aanbieden aan de klant via de geldautomaat? |
|
|
|
 |
Arie
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 19 jun 2005 22:40 Onderwerp: |
|
|
Een winkelier mag het geld innemen, hij dient dan echter aangifte te doen. Wat waarschijnlijker is, is dat hij het biljet weigert.
Doorgaans bezitten winkels geavanceerde apparatuur om de echtheid van geld te checken. |
|
|
|
 |
marcel
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: ma 27 jun 2005 14:49 Onderwerp: |
|
|
Nu spreek ik even niet als student maar als kassamedewerker: innemen zal best mogen, er zijn echter heel weinig winkeliers/ cassieres die dit doen. Veiligheid gaat in dit geval boven alles.
Nu is dat sowieso een groot contrast: tussen wat mag/mogelijk is en wat wenselijk is. _________________ Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN) |
|
|
|
 |
Eternity
|
Geplaatst: wo 03 aug 2005 7:59 Onderwerp: |
|
|
Zover ik kan zien is de winkelier geen opsporingsambtenaar als omschreven in art. 1 Sv. dus komt het ook geen inbeslagname bevoegdheid toe.
Eén en ander is in overleg met de klant. Wat wij meestal doen is dat we de klant zich laten identificeren en het biljet innemen, waarvoor we een verklaring van inname opmaken. Het biljet wordt vervolgens met adres gegevens van de klant naar D.N.B. opgestuurd voor onderzoek. Blijkt het biljet echt, krijgt de klant netjes zijn geld terug.
Willen ze het biljet koste wat het kost per direct terug, dan kan dit, mits ze eerst even wachten op de politie die we dan bellen.
Geldautomaten zijn zover ik weet altijd voor 100% met echte biljetten gevuld, gecontroleerd door DNB (de onze wel tenminste).
Groetjes,
Marco |
|
|
|
 |
Recherche
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 aug 2005 12:48 Onderwerp: geldautomaten |
|
|
Geldautomaten behoren normaalgesproken gevuld te worden met gecontroleerd geld. Echter in de praktijk gebeurd het vaak dat filialen zelf het automaat vullen met "kasgeld", (geld dat dus nog niet is gecontroleerd door de nederlandsche bank) , goedkoper en op piektijden sneller.
Maar, niet toegestaan..... _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 07 aug 2005 18:33 Onderwerp: |
|
|
kijk eens in art 95 Sv!! Als er een strafbaar feit is gepleegd en jij ontdekt dat bijv bij de kassa (op heterdaad!!) dan mag jij die persoon ook aanhouden hoor (vgl art 53 lid 1 Sv). Uit art 95 Sv blijkt dat je dan ook in beslag mag nemen die voorwerpen die voor inbeslagneming vatbaar zijn. WElke dat zijn, staat in 94 Sv en verder!! |
|
|
|
 |
Deefke
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 aug 2005 22:57 Onderwerp: |
|
|
Arie schreef: | Een winkelier mag het geld innemen, hij dient dan echter aangifte te doen. Wat waarschijnlijker is, is dat hij het biljet weigert.
Doorgaans bezitten winkels geavanceerde apparatuur om de echtheid van geld te checken. |
Hey,
Ik ben het met je eens dat de winkelier het geld mag innemen en dat hij er aangifte van moet doen ( het uitgeven van vals geld is op grond van art. 209 Sr ( indien opzettelijk ) een strafbaar feit en indien de winkelier de klant betrapt op het uitgeven van vals geld kan hij de klant op grond van art. 53 lid 1 Sv staande houden ).
Echter, indien hij het geld weigert en dus géén aangifte doet is hij dan niet medeschuldig aan het strafbare feit ? ( Ik denk hierbij ook effe aan art. 47 Sr ).
Graag een reactie !  |
|
|
|
 |
Deefke
|
Geplaatst: zo 07 aug 2005 23:00 Onderwerp: |
|
|
quinty schreef: | kijk eens in art 95 Sv!! Als er een strafbaar feit is gepleegd en jij ontdekt dat bijv bij de kassa (op heterdaad!!) dan mag jij die persoon ook aanhouden hoor (vgl art 53 lid 1 Sv). Uit art 95 Sv blijkt dat je dan ook in beslag mag nemen die voorwerpen die voor inbeslagneming vatbaar zijn. WElke dat zijn, staat in 94 Sv en verder!! |
Hey,
Art. 95 Sv geld volgens mij voor de inbeslagneming door opsporingsambtenaren of andere bijzondere personen en volgens mij valt een winkelier hier niet onder !
Deefke  |
|
|
|
 |
quinty
|
Geplaatst: ma 08 aug 2005 9:40 Onderwerp: |
|
|
Als je spreekt over art 47, dan bedoel je waarschijnlijk dat de winkelier als medepleger wordt gekwalificeerd! Ik denk dat er geen sprake van een nauwe en bewuste samenwerking tussen de twee. En bovendien moet er sprake zijn van zogenaamd dubbel opzet: zowel op het feit als op de samenwerking! Ik denk dat het tevens erg lastig wordt om te bewijzen dat de winkelier wetenschap had van de handelingen van degene die het valse geld geeft. De winkelier heeft ook geen (voorwaardelijk) opzet op het plegen van het feit, hij wil het juist voorkomen. En het feit dat de winkelier geen aangifte doet, kan nooit met zich meebrengen dat hij medepleger van een feit wordt. Bovendien betreft het hier geen feit waarvoor een aangifteverplichting (zie art 160 Sv) bestaat!!!! |
|
|
|
 |
quinty
|
Geplaatst: ma 08 aug 2005 9:44 Onderwerp: |
|
|
nog effe in reactie op dat aanhouden. Jij spreekt over staande houden, dit is iets anders dan aanhouden. Ook burgers zijn bevoegd om iemand aan te houden, die zojuist een strafbaar feit heeft gepleegd. Dit is nogmaals te vinden in art 53 lid 1 Sv. Wat onder heterdaad moet worden verstaan, vind je terug in art 128 Sv  |
|
|
|
 |
Deefke
|
Geplaatst: ma 08 aug 2005 10:00 Onderwerp: |
|
|
quinty schreef: | Als je spreekt over art 47, dan bedoel je waarschijnlijk dat de winkelier als medepleger wordt gekwalificeerd! Ik denk dat er geen sprake van een nauwe en bewuste samenwerking tussen de twee. En bovendien moet er sprake zijn van zogenaamd dubbel opzet: zowel op het feit als op de samenwerking! Ik denk dat het tevens erg lastig wordt om te bewijzen dat de winkelier wetenschap had van de handelingen van degene die het valse geld geeft. De winkelier heeft ook geen (voorwaardelijk) opzet op het plegen van het feit, hij wil het juist voorkomen. En het feit dat de winkelier geen aangifte doet, kan nooit met zich meebrengen dat hij medepleger van een feit wordt. Bovendien betreft het hier geen feit waarvoor een aangifteverplichting (zie art 160 Sv) bestaat!!!! |
Hey,
duidelijk ! Art. 47 Sr is hier inderdaad niet van toepassing. Het klopt inderdaad ook dat je zegt dat op grond van art. 160 Sv géén verplichting bestaat tot aangifte. Echter, de winkelier mag dus wel op grond van art. 53 lid 1 Sv de klant aanhouden ( i.p.v. staande houden ).
Groetjes  _________________ Gelijk heb je niet ! Gelijk krijg je ! |
|
|
|
 |
|