|
Auteur |
Bericht |
estherfalka
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 mei 2009 20:09 Onderwerp: gekopieerde webpagina |
|
|
Ik kwam een letterlijk gekopieerde webpagina tegen van mijn website. Ik heb de webmaster gemaild met de volgende tekst
Quote: | Ik heb gezien dat je letterlijk de tekst van mijn website hebt overgenomen, maar geen bronvermelding hebt gegeven. Zou je dat alsnog willen doen ? Zoniet wil je dan de tekst verwijderen? Met een duidelijke bronvermelding naar mijn website vind ik het prima maar zonder bronvermelding doe je voorkomen dat het jouw eigen tekst is en daar heb ik wel problemen mee.
|
Het antwoord was onbevredigend, en kwam er op neer ( tenminste ik neem aan dat ik dit niet letterlijk mag kopiëren) dat er helemaal NIETS was overgenomen, er was mensen gevraagd om wat stukjes te tiepen en daar is dan de tekst uit gemaakt.
Niets is minder waar, het is letterlijk overgenomen inclusief de kopjes meer informatie, alleen die kopjes naar de linkjes werken natuurlijk niet.
Ik heb de webmaster ook daar op attent gemaakt en nogmaals gezegd het is simpel op te lossen mits je de bron maar vermeld namelijk ik ben de auteur, dan kun je zelfs de linkjes naar meer informatie op mijn website gebruiken.
Helaas geen reactie. Ik vind dat vervelend. Niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, ooit ook bij een professioneel blad, daar is een rectificatie ingekomen na een hoop gedoe. Ik hoop dat de webmaster wel bereid is de bron te gaan noemen, maar ik kan er niet mee akkoord gaan dat een ander het stukje heeft aangeleverd zoals er wordt beweerd, een webmaster lijkt me verantwoordelijk voor de tekst op de website.
Wat kan ik nog meer doen, het is voor mij of de tekst verwijderen, of de bronvermelding geven van de betreffende tekst. De webmaster lijkt tot nu toe niet bereid te zijn om tot een oplossing te komen. Ik heb trouwens wel het vermoeden dat het om een puber gaat maar dat neemt niet weg dat ook pubers verantwoording hebben voor de teksten op hun website.
Esther |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 17 mei 2009 20:19 Onderwerp: |
|
|
Je kunt in kort geding vorderen dat op last van een dwangsom die tekst verwijderd wordt. |
|
|
|
 |
estherfalka
|
Geplaatst: zo 17 mei 2009 20:33 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Je kunt in kort geding vorderen dat op last van een dwangsom die tekst verwijderd wordt. |
Is dat de enige weg? Zou het ook nog mogelijk zijn de provider te vragen te bemiddelen of in te grijpen? Het is een vervelende situatie omdat het volgens mij een puber betreft. Ik wil het liefste iets in der minne schikken, maar ja dat aanbod lijkt wel afgeslagen door de reactie dat 'anderen het gedaan hebben' en er geen verantwoording bij de webmaster ligt. Het gaat hier niet om een tekst op een forum maar echt tekst op een website waar dan ook nog even copyright onder staat. Mij lijkt de webmaster dan wel verantwoordelijk. Er staat verdorie copyright onder mijn tekst op die website. ( op mijn website staat ook copyright en dat de teksten soms wel gebruikt mogen worden na contact met mij opgenomen te hebben)
Groet Esther |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 1:31 Onderwerp: |
|
|
De pagina maakt inbreuk op jouw auteursrecht, zodat het aanbieden van die pagina op internet onrechtmatig is. Als de provider de server beheert waarop de website zich bevindt, dan is hij volgens mij op grond van art. 6:196c lid 4 sub b BW verplicht prompt de pagina te verwijderen of de toegang daartoe onmogelijk te maken nadat jij ten overstaan van die provider hebt bewezen dat die pagina onrechtmatig is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 9:09 Onderwerp: |
|
|
Het bewijs moet wel zodanig zijn dat de inbreuk onmiskenbaar is. Bij een 1-op-1 kopie zal dat wel lukken, maar als men zelf heeft staan prutsen aan de tekst, kan ik me goed voorstellen dat de provider de verwijdering weigert.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
estherfalka
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 9:54 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels is het opgelost. Ik had screenshots gemaakt dat was natuurlijk waterdicht, duidelijk 1- op 1 kopie, er was geen woord veranderd, behalve de verwijzende informatie links werken niet.
Ik heb de webmaster nogmaals een mail gestuurd en geschreven dat ik eventueel een kort geding zou kunnen beginnen en/of de provider zou benaderen. Ik heb haar duidelijk en beleefd uitgelegd dat het een inbreuk was op het auteursrecht en nogmaals de oplossing voorgesteld.
Kreeg wel een boze mail terug dat ze het er af zou halen, maar inmiddels heeft ze dus gewoon de bron genoemd en daar ga ik wel akkoord mee. Het was trouwens geen puber zoals ik eerst dacht maar een volwassen persoon. Vandaar dat mijn mail iets scherper werd dan de eerste mail. Dit heeft gelukkig gewerkt. Bedankt allemaal voor de tips.
Groeten Esther |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 22:10 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Het bewijs moet wel zodanig zijn dat de inbreuk onmiskenbaar is. Bij een 1-op-1 kopie zal dat wel lukken, |
Wat nou als de tegenpartij in deze beweert dat hij de auteur is, en dat in dit geval estherfalka de boel gekopieerd hheft? Als hoster zou ik het wel weten, hoor: "niet onmiskenbaar, jullie zoeken het lekker zelf uit". |
|
|
|
 |
estherfalka
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 23:06 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat dat in dit geval niet kan omdat ik mede-auteurs heb. En mijn teksten worden wel vaker aangehaald als primaire bron. Daar heb ik ook geen probleem mee.
Maar je hebt denk ik wel een punt, zoals jij het schetst dan is het niet meer in der minne te schikken en zal de rechter eraan te pas moeten komen?
Esther |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 23:45 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | Wat nou als de tegenpartij in deze beweert dat hij de auteur is, en dat in dit geval estherfalka de boel gekopieerd hheft? Als hoster zou ik het wel weten, hoor: "niet onmiskenbaar, jullie zoeken het lekker zelf uit". |
In een concreet geval kun je op basis van alle omstandigheden van het geval vaak wel inschatten hoe (on)waarschijnlijk het is dat de klager de boel gekopieerd heeft. Waterdicht bewijs is niet nodig. Voor art. 6:196c lid 4 sub b BW is wel harder bewijs nodig dan "waarschijnlijker onrechtmatig dan rechtmatig"; het moet zo hard zijn dat de provider "redelijkerwijs behoort te weten" dat de inhoud van de pagina onrechtmatig is.
Als de provider niet meewerkt en de webmaster niet toegeeft, dan schiet alleen de rechter nog over. Als de provider "redelijkerwijs behoort te weten" van de onrechtmatigheid, dan kan de provider worden aangesproken. Maar als de identiteit van de webmaster bekend is, ligt het meer voor de hand om die te dagvaarden.
En natuurlijk kan ook met Cossmozz contact worden opgenomen . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|