Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geheimhouding: boete versus schade
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zjost

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 23:05    Onderwerp: geheimhouding: boete versus schade Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Voor mijn startup bedrijf wil ik mensen inhuren. Het gaat hier om iemand die mijn servers kan beheren. Hierbij wil ik een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen. Op diverse sites (o.a. http://www.arbeidsrechter.nl/geheimhoudingsbeding-in-de-arbeidsovereenkomst) lees ik dat boete en schade clausule niet echt samengaan.

Aangezien het een innovatieve startup is, kan op een gegeven moment de inkomstenderving bij schending van de geheimen aanzienlijk groot zijn.

Ik begreep dat een boete eis 'redelijk' zou moeten zijn. Ik neem aan dat je hier dus niet gelijk honderdduizenden euri's kan gaan vragen. Maar ... na verloop van tijd zou inkomstenderving wel eens die orde van grote kunnen krijgen bij schenden van geheimhouding.

Om geheimhouding wat kracht bij te zetten zou ik daarom het liefst een 'direct opeisbaar bedrag' van bijv. €25.000,- opnemen + onverminderde eis tot schadevergoeding

Op de genoemde link zegt men dat naast een "Boete" het niet mogelijk is om ook "VOLLEDIGE schadevergoeding" te eisen.

VRAAG: Is het wel mogelijk om naaste een "boete" een "GEDEELTELIJKE schadevergoeding" te eisen?
-> het gaat mij hierbij dan voornamelijk om inkomstenderving

Hieronder de tekst in concept contract:

12. <opdrachtnemer> verplicht zich tot volledige geheimhouding ten aanzien van alle gegevens die <opdrachtnemer> door <opdrachtgever> ter beschikking worden gesteld of waartoe <opdrachtnemer> toegang tot heeft.
13. Het is <opdrachtnemer>, zonder expliciete toestemming van <opdrachtgever>, niet toegestaan om
13.1. gegevens van <opdrachtgever> te vermenigvuldigen en te bewaren buiten systemen of gebouwen van <opdrachtgever>;
13.2. anderen dan genoemd persoon bij artikel 5 toegang te geven tot gegevens van <opdrachtgever>;
13.3. onbeveiligd verbinding te maken met de systemen van <opdrachtgever>;
13.4. gegevens van <opdrachtgever> in te zien indien dit niet strikt noodzakelijk is voor de overeengekomen taken.
14. Bij schending van artikel 12 of 13 is <opdrachtnemer> een onmiddellijk zonder rechtelijke tussenkomst opeisbare boete van €25.000,- verschuldigd per overtreding, onverminderd het recht van de eisende partij de werkelijk geleden schade, waaronder derving van inkomsten, te vorderen.

Alternatief
14. <Partij> is aansprakelijk voor schade die het gevolg is van schending van artikel 12 of 13. Onder de schade valt ook derving van inkomsten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 04 aug 2012 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

De regels voor het boetebeding staan in art. 7:650 en 651 Burgerlijk Wetboek (BW) en art. 6:91 t/m 6:94 BW.

Enkele regels zijn:
- Art. 7:650 lid 1 BW De voorschriften op overtreding waarvan de boete is gesteld, moeten zijn vermeld (daar heeft u aan voldaan).
- lid 1 Het bedrag van de boete moet zijn vermeld (voldaan).
- lid 2 Het boetebeding moet schriftelijk worden overeengekomen (voldaan).
- lid 3 De bestemming van de boete moet nauwkeurig zijn vermeld. De boete mag niet strekken tot voordeel van de werkgever zelf. De boete moet ten goede komen aan bijvoorbeeld een goed doel, of een fonds voor werknemers. Als de werknemer meer verdient dan het minimumloon mag hier bij schriftelijke overeenkomst van worden afgeweken (lid 6). Dus dan mag de boete wel ten goede komen van werkgever. (u heeft volgens mij de bestemming van de boete niet vermeld).
- Lid 5 de boete binnen een week mag niet hoger zijn dan het loon voor een halve dag. Lid 6 Bij schriftelijke overeenkomst mag hiervan worden afgeweken ten aanzien van de werknemer die meer verdient dan het minimumloon. De rechter is dan steeds bevoegd het bedrag van de boete te matigen, indien hem dit bovenmatig overkomt. (Het bedrag van uw boete lijkt me erg hoog, in ieder geval veel meer dan een half dagloon. Ik heb een voorbeeld gezien van een boete aan een statutair bestuurder die 5000 euro bedroeg).
- Art. 7:651 BW De werkgever moet een keuze maken tussen het heffen van een boete, of het vorderen van schadevergoeding. Het beding, zoals u dat nu hebt opgesteld, is volgens mij nietig. Het heffen van de boete laat namelijk niet onverlet het recht op het vorderen van schadevergoeding, het is óf boete, óf schadevergoeding. Volgens mij kan de werkgever naast de boete niet nog gedeeltelijke schadevergoeding vorderen. De werkgever moet dus echt een keuze maken.

Met vriendelijke groet,

Marja
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 04 aug 2012 14:07    Onderwerp: Re: geheimhouding: boete versus schade Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjost schreef:
Voor mijn startup bedrijf wil ik mensen inhuren.

Gelet op <opdrachtnemer> en <opdrachtgever> ben je niet van plan deze mensen als werknemer in dienst te nemen. Met het arbeidsrecht heb je dan niet veel te maken.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 04 aug 2012 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oh ja, helemaal niet scherp van mij. Bedankt.

Dan zijn alleen de artt. 6:91 t/m 94 BW van toepassing.
Art. 6:92 lid 2 BW dat bepaalt dat de boete in de plaats treedt van schadevergoeding, is volgens mij wel van regelend recht, zodat bij overeenkomst hiervan kan worden afgeweken. Ik ben niet zeker, maar misschien dat het dan wel mogelijk is zowel boete te heffen als schadevergoeding te vorderen.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 6:92 lid 2 BW is inderdaad van regelend recht, dus partijen zijn vrij om andere afspraken te maken. Zoals punt 14 van het contract nu is geformuleerd is er volgens mij sprake van een 'zuiver boetebeding' dat het recht op volledige wettelijke schadevergoeding intact laat.
zjost

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds