|
Auteur |
Bericht |
vicky
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 feb 2006 0:21 Onderwerp: gefixeerde schadeloosstelling aan werkgever? |
|
|
Wij hebben in april een huis geheel te goeder trouw gekocht van de inmiddels exwerkgever van mijn vriend.Voordat wij dat huis kochten was het min of meer aan een andere college beloofd, maar die kon dat niet betalen,en de verhouding tussen die collega en mijn vriend werd daar niet beter op. Het huis was/is in slechte staat en dat was geen prbleem zo beloofde de exwerkgever, want alle collega's zouden helpen zoals dat gewoon was binnen zijn bedrijf.Er moest een complete nieuwe electrische bedrading aangelegd worden en een keuken en badkamer e.d. Dus zo kwam hij van een slecht onderhouden huis af op een hele makkelijke manier.
De collega viel op een dag na een tijd van spanningen (die niet ongewoon waren binnen dat bedrijf) mijn vriend aan terwijl hij net wilde beginnen met zijn werk. Er ontstond een vechtpartij waarbij beiden zich verwondden. Ze werden uit elkaar gehaald en de collega rukte zich los en viel weer aan. Later werd de directeur erbij geroepen en die riep er weer een kennis bij die prive rechercheur speelde(oud gepensioneerd agent), en mijn vriend werd geschorst om twee dagen later een onslag op staande voet te krijgen, met als hoofdreden vechten op de werkvloer en zogenaamd ongeoorloofde afwezigheid, wat niet waar was omdat er getuigen bij waren toen hij vrij vroeg aan de voorman dagen ervoor(hij is beslist niet gewelddadig, en heeft zelfs een keer een vuist op zijn oog gekregen van een vriend van de directeur, en toen niets teruggedaan, en geen werk van mocht maken van de directeur, en dat mijn vrind niet te moeilijk moest doen
Maar mijn vriend werd zonder ook maar een fatsoenlijk gesprek te hebben
gehad onslagen en tegen de aanvaller werd niets ondernomen.
We kregen de aangetekende brief twee dagen nadat hij geschorst was en moesten een advokaat nemen, want er werd niet alleen ontslag op staande voet gegeven, maar de werkgever eiste ook nog eens 2 maandsalarissen als schadevergoeding omdat mijn vriend zijn ontslag opzettelijk veroorzaakt zou hebben dus geen opzegtermijn in acht had genomen, teveel opgenomen vakantie dagen waar nergens een kloppend bewijs voor gegeven is.
Er werd ons door het juridisch loket een advokaat aangewezen gebaseerd op ons gezamelijk inkomen van 3 jaar geleden.
Er kwam een uitspraak van de kantonrechter dat het ontslag ingewilligd werd per 1 oktober (ontslag op staande voet van werkgever was 7 juli) Verder niets van de rechter over evt schadeloosstelling naar werkgever) ieder droeg eigen kosten .
Een andere collega heeft voor ons een verklaring opgesteld, enondertekend omdat hij het er niet mee eens was hoe mijn vriend was behandeld en bovendien getuige was toen mijn vriend vrij vroeg en kreeg de maandag erna.
De advokaat van mijn vriend zei dat die verklaring in ons voordeel zou kunnen zijn.
Na een 5000 euro advokaatkosten voor niks, geen inkomsten meer van mijn vriend door de nasleep van dit ontslag) valt er een nieuwe brief op de mat, schadeloossstellings eis plus wettelijke rente vanaf dag van ontslag komt voor bij kanton (civiel) op 22 feb.
Inmiddels hebben we een akte van onvermogen aan moeten vragen, heb ik om de vorige advokaat kosten te kunnen betalen moeten lenen bij mij op mijn werk, zitten in een huis waar maar voor de helft electriciteit (gevaarlijke situaties met electriciteitsdraden die uit de muren steken) is, een halve getegelde badkamer keuken en toiletten.
De advokaat van de tegenpartij durft nu zelfs te stellen dat de ondertekende brief van de collega vervalst en dat mijn vriend dat dus zelfs zou hebben bekent tegen de rechter?? Wat nooit gebeurd is.
De bewuste collega heeft ontkend dat hij deze brief heeft getekend uit angst zijn baan te verliezen, de rechter heeft die hele brief niet meegenomen in haar beslissing omdat deze anoniem (alleen onder 4 ogen met de rechter, maar helaas eerder ter ore gekomen bij werkgever...)
Mijn vragen zijn dus:
-Wordt deze zgn gefixeerde schadeloosstelling altijd toegekend in geval van geweld op de werkvloer ongeacht wie de vechtpartij begonnen is. Bange collega's moeten voor behoud van baan liegen, dus alles is in nadeel van mijn vriend.
-Mag een advokaat zomaar zulke lasterlijke dingen zeggen als het bechuldigen van het vervalsen van verklaringen het verzinnen van gebeurtenissen bij de rechter?
-Wordt deze beschuldiging gelezen of gaat het puur alleen om wat de exwerkgever eist van mijn vriend (mij ook wegens spanningen en de financien )
-Wat gebeurt er als we verliezen (ik voel me inmiddels behoorlijk afgeperst en uitgeknepen door zijn exwerkgever die dondersgoed onze financiele situatie kent, omdat hij de hypotheek zelfs heeft geregeld )
-Kan het bedrag dan zomaar opgeeist worden ook al hebben we de middelen niet en het huis is in deze staat overkoopbaar, omdat we nauwelijks nog inkomsten hebben.
-Kan hij zorgen dat wanneer we verliezen ons huis op de veiling verkocht moet worden?
-Kan ik een kortgeding aanspannen tegen die exwerkgever voor het verkopen aan ons van een huis als men al in 2003 mijn vriend zat was zoals ze beweren in het verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst?
Hij kent onze financiele situatie omdat hij de hypotheek ook alleen regelde voor ons, en wij geheel te goeder trouw in zee gingen met hem.
Wij hebben hem niet om dat huis gevraagd, alleen om advies om als 'kenner' mee te gaan naar een bezichtiging van een huis wat wij op het oog hadden.
Ik vind dat hij als goed werkgever in deze situatie nooit zichzelf naar voor had mogen schuiven met zijn eigen handel om zichzelf te verrijken, en misbruik te maken van zijn 'macht'
Mijn relatie en financiele toestand en mijn levensgeluk is door hem verziekt. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 18 feb 2006 2:17 Onderwerp: |
|
|
Quote: | -Wordt deze zgn gefixeerde schadeloosstelling altijd toegekend in geval van geweld op de werkvloer ongeacht wie de vechtpartij begonnen is. |
Tuurlijk niet, alleen als de werkgever op de een of andere manier echt schade zou hebben geleden (maar dan hebben we het over gevallen waarbij de andere werknemer echt het ziekenhuis is ingeslagen).
Een schadevergoeding omdat de opzegtermijn niet in acht zou zijn genomen, terwijl er sprake was van een ontslag op staande voet is ook onzin.
Quote: | -Mag een advokaat zomaar zulke lasterlijke dingen zeggen als het bechuldigen van het vervalsen van verklaringen het verzinnen van gebeurtenissen bij de rechter? |
Hij zal die beschuldigingen ook hard moeten kunnen maken. De relevantie ervan ontgaat me trouwens. De reden voor het ontslag op staande voet was toch de vechtpartij? En omdat die reden niet vol te houden was is het waarschijnlijk omgezet naar een normaal ontslag omdat de arbeidsrelatie ernstig verstoord was.
Aangezien de vordering voor de kantonrechter speelt heb je in beginsel geen advocaat nodig. Je zult wel moeten reageren, want anders wordt het ongeacht hoe onzinnig de vordering is een verstekvonnis.
De zaak met het huis staat los van de rest van het verhaal. Zijn er afspraken op papier gezet over de werkzaamheden die gedaan zouden worden? Is er in de koopsom rekening gehouden met de slechte staat van het huis? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
V. van den Bos
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 18 feb 2006 13:00 Onderwerp: |
|
|
@ Suijkerbuijk:
Wat ik uit het verhaal opmaak is dat de werkgever schadevergoeding vordert onder het mom van het feit dat de werknemer in de mening van de werkgever schadeplichtig is omdat hij een dringende reden heeft gegeven zoals bepaald in art. 7:677 BW. Het gestelde omtrent de opzegtermijn doet derhalve niet terzake.
Dat is in principe wel een geldige grondslag natuurlijk. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 18 feb 2006 13:18 Onderwerp: |
|
|
Quote: | @ Suijkerbuijk:
Wat ik uit het verhaal opmaak is dat de werkgever schadevergoeding vordert onder het mom van het feit dat de werknemer in de mening van de werkgever schadeplichtig is omdat hij een dringende reden heeft gegeven zoals bepaald in art. 7:677 BW. Het gestelde omtrent de opzegtermijn doet derhalve niet terzake.
Maar het onslag op staande voet heeft bij de rechter geen stand gehouden. Van die dringende reden is dan ook geen sprake meer. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
vicky
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 feb 2006 13:33 Onderwerp: |
|
|
De collega waarmee gevochten is had wat schrammen en builen net als mijn vriend. Deze was dezelfde dag gewoon weer aan het werk.
De rechter zei dat wie de vechtpartij was begonnen niet duidelijk was maar dat mijn vriend als goed werknemer weg had moeten lopen toen hij werd aangevallen.
Krijg net een brief in de bus waarin de advokaat van de tegenpartij een bod doet voor een schikking, en willen dat we 2500 op zijn rekening storten, en zegt dat wij een 'voordeel' van 1900 krijgen.
We hebben dat natuurlijk niet.
Bovendien vind ik dat de beschuldigingen die worden geuit van de tegepartij niet moet kunnen.
Natuurlijk waren er wat het huis betreft geen afspraken op papier gezet, het is een zakenman die precies weet wat ie wel en niet kan. Was een mondelinge belofte, helaas. |
|
|
|
 |
V. van den Bos
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 18 feb 2006 14:18 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Quote: | @ Suijkerbuijk:
Maar het onslag op staande voet heeft bij de rechter geen stand gehouden. Van die dringende reden is dan ook geen sprake meer. |
Daarin heb je gelijk, maar voor de goede orde gaf ik het nog even aan.  |
|
|
|
 |
|