Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 17:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geestelijke stoornis (art. 3:34 BW)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elmajimbe

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 15:39    Onderwerp: geestelijke stoornis (art. 3:34 BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een opdracht ben ik op zoek naar jurisprudentie of literatuur die de reikwijdte van het begrip 'tijdelijke geestelijke stoornis' als in art. 3:34 BW uitwerkt. Welk type toestand wordt als geestelijke stoornis aanvaard? Of: welke soort/type geestelijke stoornis maakt iemand wilsonbekwaam?
Ik ben casus tegengekomen die betrekking hadden op 'dronkenschap', 'verstrooidheid', 'hevige emotionele opwinding',
'hypnose', en de op medische gronden gebaseerde stoornissen.

In 'P.J. van Koppen, Het recht van binnen: psychologie van het recht 2002, p. 93' wordt als een wilsbekwame beschouwd, hij die voor de beslissing relevante informatie heeft kunnen begrijpen en die informatie kan plaatsen binnen het eigen normen en waarden kader.
En ook: 'Adequately competent persons are able to recount the process by which they arrived at their decisions'.

Kan iemand die, bij nader inzien, spijt heeft gekregen van een overeenkomst, deze vernietigen op grond van art. 3:34 BW, waarbij de aard van de 'tijdelijk gestoorde geestvermogens' ligt in een matig depressieve gemoedstoestand?

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het standaard arrest dat mij te binnen schiet is Eelmann/Hin, maar die heb je zeker al?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 3:26    Onderwerp: Re: geestelijke stoornis (art. 3:34 BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtshandeling en overeenkomst, nr. 36 schreef:
Art. 3:34 ziet op alle vormen van geestelijke stoornis, tijdelijk of blijvend, en ongeacht de oorzaak van de stoornis. Ook een moment van (abnormale) verstrooidheid of een toestand van dronkenschap of van hevige opwinding - mits ernstig genoeg - vallen er derhalve onder. De stoornis kan ieder welberaden handelen onmogelijk maken, maar de gevolgen kunnen ook veel beperkter zijn (denk bijvoorbeeld aan de diverse fobieën, die hun invloed alleen doen gelden in de voor de desbetreffende fobie typische omstandigheden).

Asser-Hartkamp 4-II, nr. 116 schreef:
Op de vraag wat precies onder geestelijke stoornis moet worden verstaan, wordt hier niet ingegaan. Slechts zij opgemerkt dat deze in velerlei vorm en graad voorkomt, dat het psychisch defect voortdurend of periodiek kan zijn en dat het voorkomt dat een geestelijk gestoorde de strekking van sommige rechtshandelingen zeer goed, van andere in het geheel niet begrijpt.
Onder geestelijke gestoordheid kan men voor dit onderwerp mede verstaan de toestand van dronkenschap, narcose, hypnose, verstrooidheid, hevige opwinding, kortom alle gevallen waarin de handelende persoon niet over een normale wil beschikt en zich geen rekenschap kan geven van wat hij doet of van de strekking van zijn handeling.

elmajimbe schreef:
Kan iemand die, bij nader inzien, spijt heeft gekregen van een overeenkomst, deze vernietigen op grond van art. 3:34 BW, waarbij de aard van de 'tijdelijk gestoorde geestvermogens' ligt in een matig depressieve gemoedstoestand?

Ik neem aan dat je vooral bedoelt te vragen of een matig depressieve gemoedstoestand een geestelijke stoornis in de zin van art. 3:34 BW kan zijn (wat nog niet betekent dat het zal lukken de overeenkomst te vernietigen). Ik vermoed van wel, maar dat een beroep op art. 3:34 BW pas kans van slagen heeft als het in ieder geval denkbaar is dat de stoornis bij het soort rechtshandeling waar het om gaat in de weg kan staan aan een redelijke waardering van belangen. Verder heeft de wederpartij nog een beroep op art. 3:35 BW.

Art. 3:34 BW, eerste zin, is eigenlijk heel onschuldig: je moet echt nog aantonen dat de geestelijke stoornis daadwerkelijk een redelijke waardering van de belangen heeft verhinderd. De tweede zin is krachtiger: als de handeling nadelig was, wordt de verklaring vermoed onder invloed van de stoornis te zijn gedaan. Een voorwaarde voor dit bewijsvermoeden lijkt mij te zijn dat de stoornis in ieder geval in theorie wel geschikt is om de belangenafweging bij het soort rechtshandeling waar het om gaat te verstoren.

Als de wederpartij niet op de hoogte was van de depressieve toestand en deze toestand niet heeft hoeven opmerken, zal een beroep op art. 3:34 BW niet veel opleveren. (En was de overeenkomst zeer nadelig, dan had de wederpartij waarschijnlijk toch al moeten controleren of de bewuste persoon wel wist wat hij aan het doen was.)

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 4:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik neem aan dat je vooral bedoelt te vragen of een matig depressieve gemoedstoestand een geestelijke stoornis in de zin van art. 3:34 BW kan zijn

Juist, dat is wat ik bedoelde.

Pas als er sprake is van een geestesstoornis op het moment van de rechtshandeling kunnen de voorwaarden waaronder de rechtsvermoedens van het artikel gelden, getoetst worden aan de omstandigheden in de casus.
Daarbij merk ik op dat er t.a.v. het ontbreken van de wil, twee vermoedens in het artikel staan, die veelal zullen samenvallen, t.w.: de stoornis moet een redelijke afweging van de belangen hebben belet, en/of de handeling moet onder invloed van de stoornis zijn gedaan. Beide zijn onweerlegbaar ('wordt geacht'). Bij het tweede vermoeden, staat er in de 2e zin nog een hulpvermoeden: bij een voor de gestoorde nadelige rechtshandeling, die niet redelijkerwijze van te voren was te voorzien, wordt vermoed dat de handeling onder invloed van de stoornis is gedaan. Dit hulpvermoeden is dus wel vatbaar voor tegenbewijs.
Prachtig allemaal, maar als de gemoedstoestand van degene die zich op dit artikel wil beroepen, niet als een geestelijke stoornis aanvaard wordt, dan baat dit alles hem niet.

Een idee die misschien relevant zou kunnen zijn was dat de 'depressieve' ongetwijfeld niet tot de rechtshandeling was gekomen, wanneer hij in een 'normale' toestand had verkeerd. Zodoende is aan te tonen dat de gemoedstoestand een rol heeft gespeeld bij het totstandkomen van de rechtshandeling. Maar waar houdt 'spijt na de zonde' op en begint de 'geestelijke stoornis'?

bona fides schreef:
(En was de overeenkomst zeer nadelig, dan had de wederpartij waarschijnlijk toch al moeten controleren of de bewuste persoon wel wist wat hij aan het doen was.)

Wat is zeer nadelig? Een factor 2 op een bedrag van 5000 euro? En als het aanbod de term 'vriendenprijsje' inhield?
Ik vrees dat met een beroep op het ontbreken van de wil, ex art. 3:33 BW eiser niet veel opschiet. In dat geval werkt in de gegeven casus een beroep op het vertrouwensbeginsel veel sterker.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 10 mrt 2010 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik las zojuist jouw bericht. Heb jij inmiddels antwoord op jouw vraag gekregen en jouw casus opgelost? Ik vermoed namelijk dat ik met dezelfde casus bezig ben. Ik ben benieuwd of jij mij enigszins op weg zou kunnen helpen.

Vr.gr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds