|
Auteur |
Bericht |
Anne13
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 11:44 Onderwerp: geen bericht opheffing faillissement |
|
|
Goedemorgen,
Even kort enige informatie:
Mijn echtgenoot is in april 1996 failliet verklaard.
Vandaag, 26 mei 2008, dus 12 jaar later, ontvangt hij een brief van de curator die zich tevens als advocaat voor zijn ex-echtgenote opwerpt ( hij is gescheiden in 1986) en in die brief wordt een bedrag geclaimd van 135.000 euro (!) voor achterstallige allimentatie vanaf 1996 plus de toekomstige allimentatie tot mei 2010.
In een kort regeltje wordt aangegeven dat het faillisement 8 april j.l. is opgeheven.
Bovendien wordt aangekondigd dat als dat bedrag niet binnen twee weken wordt betaald, er maatregelen zullen worden getroffen zonder nadere waarschuwingen...
Mijn echtgenoot is zwaar ziek, dat is ook de reden waarom ik in zijn plaats deze vragen stel.
Ikzelf ben sinds eind 2007 wegens reorganisatie werkloos geworden en ontvang een werkeloosheidsuitkering.
Mijn echtgenoot heeft geen enkel inkomen, geen uitkering, geen spaargeld, geen bezittingen.
Mijn vraag nu aan jullie is 2-ledig:
a) had mijn echtgenoot niet al eerder een schrijven van de curator moeten ontvangen waarin hem werd meegedeeld dat het faillissement was opgeheven en een beschrijving van de afwikkeling ervan?
b) wat kunnen we nu doen als (verplichte) reactie op de ontvangen brief van de curotor over de te betalen som en de dreigementen over maatregelen?
Alvast hartelijk dank.
Een tamelijk radeloze
Anne |
|
|
|
 |
Tragic1911
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 14
|
Geplaatst: zo 01 jun 2008 23:58 Onderwerp: |
|
|
Het beste advies wat ik je kan geven is dat je rechtshulp inschakelt. Deze zaken zijn vaak vrij ingewikkeld en moeilijk te beantwoorden zonder enige dossierkennis.
Je echtgenoot is vanaf 1986 gescheiden. Vanaf 1996 is hij failliet verklaard. De vraag is dan ook of die 135.000 euro betrekking heeft op een bestaande alimentatieafspraak (die niet betaald is of achterstallige alimentatie die nu opgeeist wordt) of dat deze betrekking heeft op een geheel nieuwe eis (waarvan mevrouw nu besluit om deze te innen).
Dit is noodzakelijk aangezien het antwoord aanleiding kan geven voor verschillende procedures en daar bij horende rechtsbescherming. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 02 jun 2008 0:40 Onderwerp: |
|
|
Tragic1911 schreef: | De vraag is dan ook of die 135.000 euro betrekking heeft op een bestaande alimentatieafspraak (die niet betaald is of achterstallige alimentatie die nu opgeeist wordt) of dat deze betrekking heeft op een geheel nieuwe eis (waarvan mevrouw nu besluit om deze te innen). |
Volgens mij staat het antwoord in de vraag: achterstallige alimentatie vanaf 1996 plus de toekomstige alimentatie tot mei 2010. (Het lijkt me wat vroeg om nu al de toekomstige alimentatie te vorderen, maar goed.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 02 jun 2008 7:41 Onderwerp: Re: geen bericht opheffing faillissement |
|
|
Anne13 schreef: | Goedemorgen,
Even kort enige informatie:
Mijn echtgenoot is in april 1996 failliet verklaard.
Vandaag, 26 mei 2008, dus 12 jaar later, ontvangt hij een brief van de curator die zich tevens als advocaat voor zijn ex-echtgenote opwerpt ( hij is gescheiden in 1986)
|
Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd, hoewel de ex kennelijk een schuldeiser was in het faillissement en er derhalve niet noodzakelijk belangenverstrengeling is. Toch zou ik de curator een briefje schrijven en mijn vraagtekens hierbij stellen (met kopie aan de lokale deken)
Quote: |
en in die brief wordt een bedrag geclaimd van 135.000 euro (!) voor achterstallige allimentatie vanaf 1996 plus de toekomstige allimentatie tot mei 2010.
In een kort regeltje wordt aangegeven dat het faillisement 8 april j.l. is opgeheven.
|
Dat deze beide zaken in één brief worden behandeld is zeer vreemd.
Bovendien wordt aangekondigd dat als dat bedrag niet binnen twee weken wordt betaald, er maatregelen zullen worden getroffen zonder nadere waarschuwingen...
Mijn echtgenoot is zwaar ziek, dat is ook de reden waarom ik in zijn plaats deze vragen stel.
Ikzelf ben sinds eind 2007 wegens reorganisatie werkloos geworden en ontvang een werkeloosheidsuitkering.
Mijn echtgenoot heeft geen enkel inkomen, geen uitkering, geen spaargeld, geen bezittingen.
|
Dan adviseer ik u zo snel mogelijk naar een advocaat te gaan. Die zal u naar alle waarschijnlijkheid enkel de eigen bijdrage in rekening hoeven brengen.
Mijn vraag nu aan jullie is 2-ledig:
a) had mijn echtgenoot niet al eerder een schrijven van de curator moeten ontvangen waarin hem werd meegedeeld dat het faillissement was opgeheven en een beschrijving van de afwikkeling ervan?
|
Kennelijk is deze brief het betreffende schrijven. Niet elke rechtbank vraagt een failliet om zijn of haar reactie wanneer de opheffing aan de orde komt. |
|
|
|
 |
kengine
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jun 2008 9:46 Onderwerp: Re: geen bericht opheffing faillissement |
|
|
Beste Anne,
Het faillissement is opgeheven op 8 april jl. De brief is dus niet afkomstig van "de curator", maar van de advocaat van de ex-echtgenoot. Het is natuurlijk niet heel chique dat deze persoon uw man aanspreekt als advocaat en hem tegelijkertijd nogal laat bericht, als ex-curator, over het einde van het faillissement.
Advies: laat snel een advocaat naar het dossier kijken, evt. via een verwijzing van de sociaal raadslieden o.i.d.
Succes. K.
Anne13 schreef: |
b) wat kunnen we nu doen als (verplichte) reactie op de ontvangen brief van de curotor over de te betalen som en de dreigementen over maatregelen?
Alvast hartelijk dank.
Een tamelijk radeloze
Anne |
|
|
|
|
 |
|