Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 17:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gedeeltelijk herroepen van schenking
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
erik-m

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 11 mei 2010 19:31    Onderwerp: gedeeltelijk herroepen van schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezer(s),

Ik heb de volgende vraag:

Is het mogelijk wanneer in een overeenkomst van schenking een herroepingsclausule is opgenomen, de schenking gedeeltelijk te herroepen?

En als subvraag:

Maakt het in deze nog uit of in de overeenkomst de expliciete bepaling is opgenomen dat de schenking geheel of gedeeltelijk kan worden herroepen? Is de toevoeging van de woorden "of gedeeltelijk" hier een overbodige of nietige toevoeging?

Bij voorbaat dank voor reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 mei 2010 20:42    Onderwerp: Re: gedeeltelijk herroepen van schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

erik-m schreef:
Is het mogelijk wanneer in een overeenkomst van schenking een herroepingsclausule is opgenomen, de schenking gedeeltelijk te herroepen?

Gelet op de herroepingsclausule is dat mogelijk.

Quote:
Maakt het in deze nog uit of in de overeenkomst de expliciete bepaling is opgenomen dat de schenking geheel of gedeeltelijk kan worden herroepen? Is de toevoeging van de woorden "of gedeeltelijk" hier een overbodige of nietige toevoeging?

Die toevoeging lijkt me wel iets toe te voegen, nl. dat de schenking ook gedeeltelijk kan worden herroepen. Dat is niet hetzelfde als een volledige herroeping gevolgd door een gedeeltelijke schenking (overeenkomend met wat de schenker niet wilde herroepen), want een schenking is een tweezijdige rechtshandeling waarvoor dus ook de instemming van de verkrijger nodig is.

Zou er alleen staan dat de schenking kan worden herroepen, dan is het afhankelijk van de uitleg van die tekst of daar ook gedeeltelijke herroeping onder valt. Dan moet er worden gekeken naar wat de partijen precies met die tekst hebben bedoeld.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 13:59    Onderwerp: Re: gedeeltelijk herroepen van schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het vermoeden dat je reactie niet helemaal consistent is. Dit omdat wanneer je eerste antwoord juist is (dat gedeeltelijke herroeping mogelijk is) de toevoeging van de woorden "of gedeeltelijk" bij de tweede vraag totaal overbodig zijn. Immers waarom zou je die woorden toevoegen als enkel de herroepingsmogelijkheid al met zich mee zou brengen dat de schenking ook in gedeelten herroepen kan worden?

Ik weet dat in veel schenkingsovereenkomsten de gedeeltelijke herroepingsmogelijkheid wordt gegeven. En als het in een notariële akte staat wordt al snel aangenomen dat het ook kan... Waar het bij mij wringt is art. 6:22 BW. Dit artikel stelt dat een ontbindende voorwaarde de verbintenis met het plaatsvinden der gebeurtenis doet vervallen. Vandaar dat ik bij mijn vraag het woord "nietig" gebruikte. Want als de overeenkomst door herroeping van rechtswege komt te vervallen is gedeeltelijke herroeping naar mijn mening niet mogelijk.

Ik denk ook dat het ongewenste situaties zou kunnen veroorzaken. Ik denk dan aan een schenking des doods van een pand. Als dan bij testament de schenking gedeeltelijk wordt herroepen, bijv. dat het vruchtgebruik levenslang aan een goed doel stichting wordt gelegateerd. Dan zit je daar maar mooi met je bloot eigendom in BOX 3 terwijl je nooit één stap in het pand zal kunnen zetten en je er nooit rendement uit kunt halen.

Ik denk dat 6:22 BW met zich mee brengt dat wanneer slechts een gedeelte van de oorspronkelijke schenking wordt herroepen dit juridisch uitgelegd moet worden als een volledige herroeping van de oorspronkelijke schenking en een 2de schenking van hetgeen niet is herroepen.

Wellicht valt zelfs te verdedigen dat wanneer geen beroep wordt gedaan op de herroepingsmogelijkheid dit automatisch een 2de schenking tot gevolg heeft. Er wordt immers afstand gedaan van een recht dat hem van rechtswege toekomt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 17:28    Onderwerp: Re: gedeeltelijk herroepen van schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

erik-m schreef:
Ik heb het vermoeden dat je reactie niet helemaal consistent is. Dit omdat wanneer je eerste antwoord juist is (dat gedeeltelijke herroeping mogelijk is) de toevoeging van de woorden "of gedeeltelijk" bij de tweede vraag totaal overbodig zijn.

Ik ging ervan uit dat in die herroepingsclausule de woorden "geheel of gedeeltelijk" zijn opgenomen, maar dat is misschien een verkeerde aanname.

Als dat niet het geval is, dan is het m.i. afhankelijk van de uitleg van de bepaling. Als voor de partijen duidelijk is dat er "geheel of gedeeltelijk" was bedoeld, dan maakt het niet uit dat die woorden niet expliciet zijn opgenomen. Haviltex etc.

Wat onder "gedeeltelijk" moet worden verstaan kan in een specifiek geval natuurlijk ook aan interpretatie onderhevig zijn. Je moet steeds weer de Haviltex-norm toepassen.

Quote:
Waar het bij mij wringt is art. 6:22 BW. Dit artikel stelt dat een ontbindende voorwaarde de verbintenis met het plaatsvinden der gebeurtenis doet vervallen. Vandaar dat ik bij mijn vraag het woord "nietig" gebruikte. Want als de overeenkomst door herroeping van rechtswege komt te vervallen is gedeeltelijke herroeping naar mijn mening niet mogelijk.

Ik zie het probleem niet. Een gedeeltelijke herroeping zal niet de hele overeenkomst doen vervallen.

Quote:
Ik denk ook dat het ongewenste situaties zou kunnen veroorzaken. Ik denk dan aan een schenking des doods van een pand. Als dan bij testament de schenking gedeeltelijk wordt herroepen, bijv. dat het vruchtgebruik levenslang aan een goed doel stichting wordt gelegateerd.

Dit kan sowieso niet. Je kunt niet de schenking van het vruchtgebruik-"gedeelte" van de volle eigendom herroepen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds