|
Auteur |
Bericht |
jaapio
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 3
|
Geplaatst: zo 12 feb 2012 11:07 Onderwerp: garantie auto |
|
|
Op 15 februari 2011 kopen wij een Toyota Avensis, bouwjaar 2006, km stand 47515 bij een door Toyota erkend reparateur.
Op deze auto zit 6 maanden bovag garantie en we krijgen er een jaar lang eurocare bij van Toyota.
Al snel blijken er een aantal zakenniet in orde te zijn. Kleine ongemakken die ook prima worden verholpen. Echter ook moeten de complete Xenon verlichting units vervangen worden. Ook dit wordt naar volle tevredenheid gedaan.
Één van de zeer irritante klachten was ook het kraken van de koppeling pedaal, cq koppelingcilinder onder het dashboard. Ook dit heb ik aan gegeven. De klacht is verholpen door middel van het inspuiten/invetten van deze koppelingcilinder.
Het duurde niet lang of het kraken kwam weer terug. Wederom heeft de garage waar ik de Avensis hebgekocht de koppelingcilinder ingespoten/ingevet. Weer niet lang hierna kraakte de koppeling weer en nu was er ook een knak te horen. Wederom de boel ingevet en het knakken verholpen door ergens een ringetje te plaatsen. Naar mijn idee een oplapmiddel maar goed het werkte.
Het kraken is nog enkele malen terug gekomen en verholpen door inpuiten/invetten.
Dan gaan we op vakantie. Ook nu weer een hoop gekraak. Een mede campinggast, een automonteur, vertrouwde het niet en adviseerde de auto te laten staan. Het is dan augustus en de garantietermijn van 6 maanden is bijna om. Aangezien ik aan de andere kant van Nederland zit kan ik niet even naar de garage rijden om het euvel te laten verhelpen. Ook zijn er enkele andere klachten bij gekomen. Rubbers die los zitten en nog wat enkele kleine dingetjes.
Ik bel vanuit de camping met m’n garage en leg hen het probleem voor. Ik vraag hun notitie te maken van de dan aanwezige klachten, waaronder ook het kraken van de koppeling. Ook attendeer ik hen erop dat de garantie termijn na twee dagen verlopen is maar dat deze klachten nog wel ondergarantie worden verholpen, wat geen probleem is. Ik krijg ook het advies de auto te laten staan en eurocare te bellen.
Er komt een monteur van eurocare en deze constateert dat er met de koppeling niks ernstigs aan de hand is maar ik wel even naar de dichts bijzijde dealer moet rijden om de koppelingcilinder onder het dashboard in te laten vetten want die klinkt droog.
Diezelfde dag nog rijden we naar een Toyota dealer in Terneuzen.
Hier leggen we aan de chef werkplaats het hele verhaal uit. Het eerste wat hij zegt is dat de koppelingcilinder vervangen moet worden zonder ook maar wat gezien te hebben. Hij verteld me dan dat dit wel eens vaker voor wilt komen (euvel) bij een Avensis type T25, welke wij hebben. De chefwerkplaats spuit het geheel, koppelingcilinder, weer in en we kunnen weer zonder gekraak op pad.
Eenmaal weer thuis zijn we weer naar onze garage gegaan. Alle klachten zijn genoteerd waaronder ook het gekraak van de koppelingcilinder. Een dag later kunnen we de auto ophalen en idd, alle kleine klachten zijn weer prima verholpen en ook geen gekraak meer.
We spreken hier over medio begin september.
Het is dan begin november als Toyota Nederland haar landelijke winter check dag houd genaamd “WinterWelkom”. Ook hier nemen wij weer aan deel en gaan hiervoor naar onze eigen garage. Als de monteur onze auto komt halen voor de wintercheck vraag ik of hij meteen de koppelingcilinder in wilt spuiten want deze kraak “alweer”.
In de tijd tussen de wintercheck en nu heb ik twee maal toe de boel laten inspuiten. Het kraken kwam steeds terug wat heel erg irritant is.
Dan ga ik het internet afstruinen op zoek naar een definitieve oplossing. Zoals die chef werkplaats in Terneuzen al zei schijnt het een euvel te zijn die alleen op te lossen is door de koppelingcilinder te vervangen.
Afgelopen zaterdag 12-2-2012 vertel ik dit hele verhaal weer aan een bevriende monteur die bij Toyota werkt. Ook nu hoor ik weer dat het een bekend euvel is en dat deze koppelingcilinder vervangen dient te worden.
Een heel verhaal en hoop data het duidelijk is.
Ik heb vanmorgen een mail gestuurd naar de verkoper die ons deze Avensis heeft verkocht. Ik heb hem verzocht om nu de koppelingcilinder te vervangen. Daar ik van dag één dat wij de Avensis hebben geklaagd heb over deze klacht, deze klacht nooit voor 100% is opgelost heb ik gevraagd om de koppelingcilinder onder garantie te vervangen.
Of m’n garage dit gaat doen weet ik nog niet. Ik vraag me echter wel af hoe ik juridisch sta. Vandaar dat ik hier mijn vraag neer leg om toch wel op de hoogte zijn.
Zelf denk ik dat aangezien het een klacht is vanaf de dag dat we de auto hebben ontvangen, we steeds terug zijn geweest met deze klacht, ik ergens wel recht heb op gratis vervanging van de koppelingcilinder.
Graag hoor ik hier wat ik kan doen? wat m’n rechten zijn en hoe ik eea aan moet pakken zou m’n garage niet mee willen werken.
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 13 feb 2012 11:37 Onderwerp: |
|
|
Ja, het valt onder "garantie". Het is kennelijk een constructiefout van de auto, waarvan de autoverkoper op de hoogte was dan wel had moeten zijn. Hij heeft de plicht om dit te verhelpen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
jaapio
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 3
|
Geplaatst: ma 13 feb 2012 12:54 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel voor je antwoord.
Garage heeft inmiddels de mail wel gelezen maar nog geen reactie morgen ontvangen. We wachten geduldig af. |
|
|
|
 |
jaapio
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 3
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 8:06 Onderwerp: |
|
|
Het heeft even geduurd maar wil toch graag hier neer zetten hoe eea verlopen is.
Garage heeft het onderdeel vervangen onder garantie.  |
|
|
|
 |
|