|
Auteur |
Bericht |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 9:53 Onderwerp: fraude met bijstandsuitkering |
|
|
Ik kreeg vanochtend bezoek van twee rechercheurs. Ze denken dat ik gefraudeerd heb met mijn bijstandsuitkering.
Ik heb in december 2010 van de gemeente een dwangsom ad € 1.260 gekregen, omdat het college niet tijdig heeft beslist op mijn aanvraag van een bijstandsuitkering.
De rechercheurs vinden dat ik had moeten melden dat ik die dwangsom had gekregen, omdat dat van invloed is op mijn bijstandsuitkering.
Een van de rechercheurs vertelde dat ik waarschijnlijk ook nog een navorderingsaanslag krijg van de belastinginspecteur, plus vergrijpboete.
Daar schrok ik van. Daarom drie vragen:
1. Is de gemeente bevoegd om bij de toekenning van bijstand rekening te houden met de verbeurde dwangsom?
2. Is er inkomstenbelasting verschuldigd over deze dwangsom?
3. Mag er een vergrijpboete worden opgelegd omdat ik in mijn belastingaangifte geen melding heb gemaakt van de dwangsom? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 11:41 Onderwerp: |
|
|
Nogal kinderachtig om het zo te brengen. Hoe dan ook: dubbele post. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 11:47 Onderwerp: |
|
|
Vraag 1 is nieuw! |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 11:52 Onderwerp: |
|
|
U bent algemeen verplicht om alles wat mogelijk van invloed zou kunnen zijn op het recht en hoogte van uw uitkering uit eigener beweging te melden.
De gemeente heeft u een dwangsom uitbetaald omdat zij niet tijdig hebben beslist op uw aanvraag uitkering.
Dan komt het op zijn minst wat vreemd over dat men u verwijt dat u van de ontvangst van de dwangsom geen melding heeft gemaakt.
De stukken zitten immers in uw dossier. Dus de gemeente wist, of had horen te weten, dat u de dwangsom ontvangen heeft.
Daarnaast is het maar zeer de vraag of een verrekening van de dwangsom met uw uitkering tot de mogelijkheden behoort.
De wet is hierin niet echt duidelijk. In art 31 Wwb, dat over inkomen gaat, wordt geen melding gemaakt van inkomen uit betaalde dwangsommen op grond van het bestuursrecht.
Of u bij de belastingdienst aangifte doet van de ontvangst van de dwangsom is uw zaak. Daar gaat de Sociale Dienst niet over.
Nu de recherceurs u verwijten gefraudeerd te hebben zullen zij dat moeten verwoorden in een rapoportage, gevolgd door een beschikking aan u.
Ik zou de beschikking eerst maar eens afwachten.
Ik ben benieuwd op grond waarvan men tot de conclusie komt dat u gefraudeerd heeft.
U kunt, uiteraard altijd nog in bezwaar gaan tegen deze beschikking en alle relevante stukken opvragen. Wellicht wordt een en ander dan duidelijk. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 12:20 Onderwerp: |
|
|
Ik haak even kort in:
Ga er vanuit dat dit sowieso niet voor de WW geldt omdat een bestuursrechtelijke dwangsom geen inkomen uit arbeid is. Klopt dat?
Thxs. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 13:49 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat is het, voor zover mij bekend is, niet.
Als het uitbetalen van een dwangsom is die door het UWV zelf veroorzaakt is, is dit daar uiteraard bekend. Als het UWV niet de oorzaak is toch maar even melden om gedonder achteraf te voorkomen. Ook de WW kent informatieplicht. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 15 nov 2011 14:09 Onderwerp: |
|
|
kampeerder schreef: | Als het UWV niet de oorzaak is toch maar even melden om gedonder achteraf te voorkomen. Ook de WW kent informatieplicht. |
Ook voor "inkomsten" anders dan uit arbeid. Ik krijg van mijn ouders ook soms geld (onder de voor de belasting vrijgestelde grens), dit hoef ik toch niet op te geven? |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 16 nov 2011 9:07 Onderwerp: Re: fraude met bijstandsuitkering |
|
|
ella schreef: | Ik kreeg vanochtend bezoek van twee rechercheurs. Ze denken dat ik gefraudeerd heb met mijn bijstandsuitkering.
Ik heb in december 2010 van de gemeente een dwangsom ad € 1.260 gekregen, omdat het college niet tijdig heeft beslist op mijn aanvraag van een bijstandsuitkering.
De rechercheurs vinden dat ik had moeten melden dat ik die dwangsom had gekregen, omdat dat van invloed is op mijn bijstandsuitkering.
Een van de rechercheurs vertelde dat ik waarschijnlijk ook nog een navorderingsaanslag krijg van de belastinginspecteur, plus vergrijpboete.
Daar schrok ik van. Daarom drie vragen:
1. Is de gemeente bevoegd om bij de toekenning van bijstand rekening te houden met de verbeurde dwangsom?
2. Is er inkomstenbelasting verschuldigd over deze dwangsom?
3. Mag er een vergrijpboete worden opgelegd omdat ik in mijn belastingaangifte geen melding heb gemaakt van de dwangsom? |
Tsja, technisch gezien hebben ze misschien gelijk, maar als je daadwerkelijk voor de recht komt heb ik nog een last-resort argument voor je:
Het is natuurlijk een beetje gek, dat je de overheid moet gaan vertellen wat de overheid aan jou heeft uitgekeerd. Er valt imho wel wat voor te zeggen dat jij er redelijkerwijs vanuit mocht gaan dat de linkerhand van de overheid weet wat de rechterhand van de overheid doet. Helemaal op gemeentelijk bestuursniveau.
"Papa heeft mij 5 euro gegeven, laat ik papa even vertellen dat hij mij 5 euro heeft gegeven". |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 nov 2011 17:37 Onderwerp: |
|
|
Die rechercheurs bestaan slechts in de fantasie van ella, voor zover dit nog niet duidelijk was. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|