Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

fotoalbum uit jeugd meegenomen door moeder
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

martijn79 schreef:
Dus jullie menen dat ik geen rechten kan ontlenen dat dat album van mij is.

Exact. Het is het album van je moeder.

Toch snap ik niet zo goed waarom je er zo'n groot probleem van maakt.
Het lijkt mij dat het doel (het krijgen van het album) hier het belangrijkst is. Dit bereik je niet door zo'n brief te sturen zoals je hebt opgesteld.

Hoe moeilijk is het om je eigen trots en gevoel even opzij te zetten in het belang van je kinderen? Je wilt toch zo graag dat zij jouw album zien?

Als je zo van je moeder gruwelt dat je nooit meer contact met haar wilt, moet je dat album gewoon vergeten.

Het is een keuze die je moet maken, want het kan niet allebei. Of je zoekt contact en krijgt mogelijk het album, of je vergeet de hele zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens de portretwet is geregeld dat fotoalbums en foto’s gemaakt in de privé sfeer altijd toebehoren aan degene die op de foto staat of aan degene waarvoor het fotoalbum is samengesteld.

Stel dat waar zou zijn wat je hier stelt....het lijkt me praktisch niet handig. Wat als je samen met je moeder op de foto staat, want die zullen er ook wel zijn. Dan zijn die foto's, volgens jouw stelling, voor de helft van haar. Moet ze ze dan jouw hoofd er af scheuren en aan jou geven? Of met vriendjes van vroeger.....moeten die dan worden opgespoord zodat hun hoofd bij de rechtmatige eigenaar terecht komt?
En hoe zit dat dan, volgens jou, met negatieven? zijn die ook van jou? of tegenwoordig met digitale foto's.......Het zou een tureluurse kwestie zijn als jouw regel zou gelden.

En wie zegt dat ze het album voor jou heeft samengesteld? zo hebben mij ouders hebben ook albums van een periodes (en niet van personen). Daar sta ik niet alleen op. Ook zijzelf, hun vrienden, mijn vriendjes en vriendinnetjes, de hond, oma en opa.........Samengesteld voor zichzelf. Als ik de foto's wil zien kan ik dat daar doen. Helemaal niks voor een ander samengesteld. Dat zal mogelijk ook de insteek van je moeder zijn geweest.

Gun jezelf dat gesprek maar. wie weet, misschien is ze in de tussentijd al minder walgelijk geworden. Misschien is er een verklaarbare reden voor waarom ze toen zo deed. Ze heeft toch ooit met liefde dat boek samengesteld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met betrekking tot rechten en foto's zijn het auteursrecht, het portretrecht en het eigendomsrecht van toepassing. Alleen het eigendomsrecht kan uitkomst bieden voor dit geval.

Auteursrecht behoort bij degene die de foto maakte, en regelt wie foto's mogen kopieeren of openbaar maken. Portretrecht is een inperking van het auteursrecht als op deze foto's iemand staat afgebeeld, en regelt wanneer de maker van de foto's toestemming nodig heeft tot kopieeren of openbaar maken.
Geen van beide rechten kan worden ingeroepen om een gemaakte foto (of een heel album) op te eisen die bij iemand in bezit is.

Resteert het eigendomsrecht. Als je kunt aantonen dat je eigenaar bent van het foto-album, dan kun je dit opeisen. Je hebt het album niet zelf gekocht, noch de foto's. Je bent dan alleen eigenaar als je ouders jou dit album hebben gegeven, of op andere manier duidelijk hebben gemaakt dat dit album van jou is.
Het feit dat het album voornamelijk of alleen foto's van jou bevat, is daarvoor onvoldoende. Foto-albums met jeugdfoto's zijn niet per definitie om aan de kinderen te geven zodra deze het huis verlaten. Ouders kunnen deze ook maken om hun eigen herinneringen aan de jongere jaren van de kinderen vast te leggen. Vaak zal hier niet eens nadrukkelijk over nagedacht worden.
Tenzij het album is voorzien van een tekst als "voor Martijn", lijkt het mij niet mogelijk aan te tonen dat de eigendom bij iemand anders dan jouw moeder ligt.

En dan zijn er nog de bij-effecten van een rechtszaak.
Een vordering tot het overhandigen van het album zal voor de kantonrechter spelen. Daarbij is het zeer gebruikelijk dat de rechter een comparitie (bijeenkomst van partijen) uitroept. Dat betekent dus een confrontatie met je moeder.
Tevens is het voor de kantonrechter niet nodig om een advocaat te hebben, wat kan leiden tot een verweer van je moeder met voornamelijk emotionele argumenten inplaats van juridische. Verwacht daarbij veel van de pijn uit het verleden die je juist achter je probeert te laten.

Samengevat schat ik je kansen van een rechtszaak niet hoog, en acht ik een stap naar de rechter niet de juiste weg.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds