|
Auteur |
Bericht |
amiradl
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: di 05 mei 2009 15:35 Onderwerp: formuleren van eis Ovj |
|
|
Beste mensen,
Ik vraag mij af hoe het door de Ovj wordt geformuleerd in zijn eis(requisitoir) als hij wil dat de verdachte iets doet aan zijn drugsprobleem, is dat effectieve celstraf? Kan iemand een voorbeeld geven van hoe dat wordt gezegd/geschreven?
En kan er zowel een boete als gewone gevangenisstraf als een soort therapie voor drugs/drankproblemen worden geëist? Of is die combinatie niet mogelijk?
Mvg, Amir  |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 22:24 Onderwerp: |
|
|
Een OvJ zal dan een (deels) voorwaardelijke straf eisen met als bijzondere of normale voorwaarde dat de verdachte hulp aanvaard van reclassering en/of verslavingszorg.
Een therapie voor drugs/drankproblematiek kan (behoudens bijzondere gevallen) niet worden geeist aangezien de betrokkene meestal medewerking moet verlenen aan het behandeltraject.
Wat betreft straffen kan de rechter kiezen uit de diverse straffen en een combinatie maken. Zowel een (deels of helemaal voorwaardelijke) boete als (deels of helemaal voorwaardelijke) gevangenisstraf behoort tot de mogelijkheden.
Gemiddeld gezien is een officier vrij duidelijk in de eis op de zitting, dat is voor de meeste verdachten wel te begrijpen. Je zou eens een dagje op de rechtbank kunnen gaan zitten als publiek, dan kan je het zelf zien  |
|
|
|
 |
Sunshine
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 07 mei 2009 23:59 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Een OvJ zal dan een (deels) voorwaardelijke straf eisen met als bijzondere of normale voorwaarde dat de verdachte hulp aanvaard van reclassering en/of verslavingszorg. |
Indien hier sprake van is, is er altijd sprake van een bijzondere voorwaarde. De normale voorwaarde bij een voorwaardelijk opgelegde straf is alleen dat verdachte binnen de proeftijd geen nieuw strafbaar feit zal plegen. Indien er een andere voorwaarde wordt opgelegd is er altijd sprake van een bijzondere voorwaarde. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 08 mei 2009 18:18 Onderwerp: |
|
|
Mja, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde het onderscheid te maken tussen de algemene voorwaarde (geen nieuwe strafbare feiten) en de bijzondere voorwaarde (14c lid 2 onder 5 Sr), in welk geval de proeftijd max 3 jaar is, in plaats van de "standaard" twee jaar.. |
|
|
|
 |
amiradl
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: ma 11 mei 2009 11:58 Onderwerp: |
|
|
Thnx dit heeft mij heel erg geholpen!
Sorry voor de wat latere reactie van mijn kant.  |